شیوع ویروس کرونا علاوه بر آسیب های جدی بر پیکره سلامت جامعه و از دست دادن بسیاری از عزیزان و هموطنان خوبمان مشکلات بسیاری در حوزه های مختلف از جمله نظام آموزشی و تحصیل دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها به وجود آورد.
از اواخر سال ۱۳۹۸ شیوع این ویروس منحوس در کشور عزیزمان و تداوم آن حتی در سال ۱۴۰۰ به کلیه مجموعه های نظام آموزشی، پرورشی، ورزشی و کسب و کارها شوک جدیدی وارد کرد و با تعطیلی این مراکز افت محسوسی در زندگی روزمره مردم مشاهده شده است. شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مراکز علمی باعث شد تا مسئولان آموزش و پرورش به فکر ایجاد فضای آموزشی مجازی افتاده و با درست کردن نرم افزار و پیامرسان داخلی شاد ادامه تحصیل در مدارس را به منازل برده و معلمان و دانش آموزان موظف شدند تا آموزش تحصیلی را از راه دور ادامه دهند. این کار از سویی موجب خوشحالی خانواده‌های دانش آموزان شد که فرزندان دلبندشان از مبتلا شدن به کرونا در امان مانده اند و از سوی دیگر وقفه‌ای در تحصیل پیش نیامده است. 
اما در این راستا مشکلات و آسیب‌های جدی برای دانش‌آموزان و اولیاءشان و نیز معلمان و دست‌اندرکاران نظام آموزشی پیش آمده است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد چراکه طولانی شدن تحصیل مجازی و دور ماندن از تحصیل حضوری در مدارس حالت فرسایشی برای اولیا و مربیان ایجاد کرده که این امر نگرانی هایی را به وجود آورده است که در ذیل به صورت مختصر و مجمل به آنها اشاره می شود.
 الف) امروزه تبلت و گوشی های هوشمند جایگزین کتاب و دفتر شده که این خود باعث بروز مسائل اساسی برای همگان شده است:
 ١_ بسیاری از دانش آموزان ساکن شهرها و روستاهای دور از پایتخت به دلیل مشکلات مالی از داشتن گوشی های هوشمند معذور بوده و این باعث محروم شدن آنها از تحصیل در فضای مجازی شده بود که البته امروز به دلیل کمک های مومنانه مردم عزیزمان این کمبودها تا حدودی جبران شده است.
 ٢_ محدودیت پهنای باند اینترنت، هزینه بالای آن، اختلالات فنی پیامرسان شاد و کندی بسیار آزاردهنده شبکه و اختلال در بارگذاری فایل های صوتی و تصویری باعث به هم ریختن اعصاب و روان معلمان و دانش آموزان شده است. 
ب) عدم حضور دانش آموزان در مدارس و عدم ارتباط فیزیکی با سایر دانش آموزان و معلمان نیز مشکلاتی ایجاد کرده است:
 ١_ عدم تابآوری خانواده‌ها در خصوص حضور دائمی فرزندانشان در منزل مخصوصاً برای والدینی که کارمند هستند و فرزند خردسالشان را در مهدکودک می‌گذاشتند و حال با تعطیلی مهدهای کودک آن نیز به مشکلاتشان اضافه شده است. 
٢_ عدم حضور در مدارس باعث ضعف در ارتباط جمعی و کم شدن عزت نفس در بین دانش آموزان شده است چرا که هیچ چیز جای آموزش حضوری آن هم در کنار سایر دانش آموزان را نمی‌گیرد و نیز ارتباط چهره به چهره با معلمان و مربیان پرورشی دارای مزیت های معنوی فراوانی است که حقاً جای خالی آن احساس می شود. 
٣_ در خانه ماندن مداوم دانش آموزان و عدم تحرک آنان به خصوص در زنگ های تفریح و ورزش مدارس موجب به خطر افتادن سلامت آنان و یکی از دلایل افسردگی و چاقی دانش آموزان شده است.
 ۴_ یکی از مشکلات آموزش غیرحضوری و برخط متوجه دانش آموزان پایه اول ابتدایی است که دانش‌آموز باید به دهان معلم نگاه کند و بخش کردن و صداکشی و شیوه مداد در دست گرفتن را بیاموزد که در فضای مجازی ارتباط عاطفی مورد نیاز بین دانش آموز ابتدایی و معلم شکل نمی‌گیرد.
 ج) مشکلات دیگر آموزش مجازی و برخط که گریبانگیر معلمان، دانش آموزان و خانواده هایشان شده است: 
١_ آموزش مجازی نظارت مستمر و مجدانه خانواده را می طلبد و متأسفانه بیشتر خانواده ها به دلیل آشنا نبودن با نوع فعالیت آموزشی برخط از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند.
 ٢_ از مهمترین اشکالات در آموزش برخط بی‌تجربگی معلمان و دانش آموزان بود و این موضوع باعث واکنش منفی نسبت به این امر و دلسرد شدن از ادامه تحصیل شد. البته توضیح اینکه این موضوع در اوایل شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بیشتر نمود پیدا کرده بود و الحمدلله الان کمتر شده است.
 ٣_ نگرانی خانواده ها از استفاده مفرط از گوشی، خستگی مفرط، آسیب رسیدن به چشم، گردن دست و بی تحرکی فرزندانشان، بسیار جدی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. 
د) اما نکته مهم پایانی و نتیجه موضوع:
 در این نوشتار به ایجاز اشاره‌ای کوتاه به آسیب‌ها و مشکلات جدی و نیز مزایای تحصیل در فضای مجازی شد و حدیث مفصل آن در نوشتار و گفتار اصحاب فن آمده است. اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت و مسئولان ذی‌ربط باید فکری اساسی و عاجل برای آن کنند، بحث بی در و پیکر بودن فضای مجازی و به قول مقام معظم رهبری رها بودن آن است که متأسفانه دست اندرکاران امر به این امر مهم کم توجهی می کنند. 
وزارت آموزش و پرورش در تاریخ های ۱۲/۱٢/۹۸ و ۵/٧/٩٩ طی بخشنامه هایی به مدارس سراسر کشور ممنوعیت استفاده از پیام رسان های خارجی را ابلاغ کرد اما مسئولان برخی مدارس به بهانه جواب ندادن شبکه و اختلال در پیامرسان شاد، معلمان و دانش آموزان را موظف به نصب پیامرسان خارجی واتساپ یا تلگرام کرده‌اند که دانش آموزان مجبور باشند جهت اطلاع از برنامه های تحصیلی، اخبار مدارس، سؤالات امتحانی، تکالیف درسی و سایر امور از آن بهره ببرند و از آنجایی که تلگرام فیلتر است مجبور به نصب فیلتر شکن می شوند و این یعنی فضای مسموم رها شده و بدون نظارت اینترنت در اختیار دانش آموزان است و هزاران تیر زهرآگین فرهنگی و اجتماعی و سیاسی از کمان کانال‌های مسموم به سوی دانش‌آموزان روانه شده و هیچ سپری هم نیست که از آنان محافظت کند. 
در پایان امیدوارم؛ اولاً خداوند مهربان به فضل و کرم خویش شرّ این ویروس منحوس را از همه کشورها دفع بفرماید ثانیاً تحصیل علم در فضای مجازی نتواند تاثیر منفی در کمیّت و کیفیت یادگیری علوم و معارف اسلامی داشته باشد 
و ثالثاً مسئولان ذیربط در وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تقویت زیرساخت ها و سامانه های پیامرسان داخلی اقدام جدی در بی‌ثمر گذاشتن هجمه‌های دشمنان علم و ایمان و تربیت اسلامی به عمل آورند و زمینه استفاده بهینه از پیامرسان های داخلی را به وجود آورند.
به امید آن روز.
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
ما را دنبال کنید.

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *