به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه ارغنون به مناسبت عید غدیرخم با موضوع بررسی موسیقی‌های شاد در ردیف دستگاهی ایران، با حضور مصطفی جلالی‌پور (خواننده و نوازنده سه تار) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.
 
مصطفی جلالی‌پور گفت: مدح‌های عرفانی و توصیفی می‌توانند تفکر و تعمق مطلوبی را از مناسبت‌های عید در ذهن شنونده ایجاد کنند. موسیقی آیینی باید با تکیه بر اصل ژرف‌نگری، مخاطب را به فکر فرو ببرند. بر کسی پوشیده نیست که موسیقی‌های پاپ شادی‌های ظاهری را بهتر نمایان می‌کنند. اما افرادی که با تحقیق و مطالعه به شادمانی می‌رسند با گوش دادن به موسیقی‌های ژرف و اصیل در ایام عید [مناسبتی] به شادی می‌پردازند.
وی ادامه داد: بیشتر مردم جامعه در حال حاضر به موسیقی‌هایی با ریتم تند و عامیانه علاقه دارند. موسیقی بی‌کلام برای افرادی دارای معنا و مفهوم است که گوش موسیقیایی تربیت شده و بهتری داشته باشند. ما باید در بستر زمان گوش موسیقیایی مردم را پرورش دهیم. موسیقی دستگاهی ایران ظرافت‌های متعدد و متنوعی دارد و متاسفانه اکثر مخاطبان ایران از این ظرافت‌ها بی‌اطلاع هستند.
این نوازنده با بیان این که موسیقی پاپ امروزی باید از همه دستگاه‌ها و گوشه‌های ردیف موسیقی ایران استفاده کند، توضیح داد: در حال حاضر فعالان موسیقی پاپ برای تولید آهنگ‌های جدید به طور جامع دستگاه‌های موسیقی ایرانی را در نظر نمی‌گیرند. بسیاری از آهنگ‌سازان موسیقی پاپ برای تولید موسیقی فقط از دستگاه‌ شور و آوازهای دشتی و اصفهان [مینور] استفاده می‌کنند.
مصطفی جلالی‌پور گفت: متاسفانه امروزه بسیاری از خوانندگان آگاه و خوب موسیقی ایرانی به دلیل جذب مخاطب تمام قطعات خود را فقط در یک گام مشخص اجرا می‌کنند، در حالی که هر شعر و ملودی در گام‌های متنوع به بهترین شکل اجرا می‌شوند.
وی در پایان تاکید کرد: آهنگسازان موسیقی پاپ ایرانی باید به ظرافت‌ها و اصول موسیقی دستگاهی [ربع پرده‌ها] اشراف کامل داشته باشند که البته در حال حاضر اینگونه نیست. موسیقی پاپ باید میان منبع اصلی موسیقیایی و دلِ مخاطب ارتباط موثر و مفید برقرار کند.
انتهای پیام/

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *