به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه اولین دوره مدرسه سیاستگذاری رسانه (با رویکرد تنظیم­‌گری پلتفرم­‌ها) روز یکشنبه دهم مرداد ماه در مرکز نوآوری شریف برگزار شد. این مدرسه که توسط دفتر مطالعات تنظیم‌گری سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، مجموعه آموزشی و پژوهشی رسانیوم و باشگاه سیاست‌پژوهی شریف برگزار می­‌شود تا پایان شهریور‌ماه ادامه خواهد داشت. 
 تربیت علمی و عملی سیاست‌گذار رسانه‌ای
در ابتدای مراسم سیدمحمدصادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با تأکید بر اهمیت پژوهش در حوزه سیاست‌گذاری رسانه گفت: وظیفه ساترا نه تولید محتوا، بلکه نظارت و سیاست‌گذاری بر رسانه‌ها و تولیدات آنان بوده و هدف از برگزاری این دوره، تربیت علمی و عملی سیاست‌گذار رسانه‌ای است.
 او افزود: یکی از آسیب‌ها و معضلاتی که متوجه سازمان‌های اجرایی کشور است عدم وجود ارتباط با بدنه پژوهشی و سیاست‌گذاری است. در همین راستا ساترا تلاش می‌کند جو حاکم بر این سازمان‌ها را بشکند و اندیشکده حکمرانی شریف به این منظور راه‌اندازی شده است. این مجموعه، بیشتر کارکرد سیاستی دارد و در سیاست‌گذاری‌ها به ساترا کمک می‌کند.
امامیان همچنین به نقش مؤثر هسته‌های پژوهشی اشاره و خاطرنشان کرد: گروه‌های چابک و فعالی مانند رسانیوم می‌توانند بازوی فکری و تصمیم‌گیری برای سازمان‌هایی مثل ساترا باشند.
 شکل‌گیری ایده اولیه مدرسه از یک نیاز و مسئله در ساترا
سیاوش صلواتیان دبیر مجموعه رسانیوم در مورد انگیزه برگزاری این مدرسه گفت: ایده اولیه مدرسه از یک نیاز و مسئله در مجموعه دفتر مطالعات ساترا شکل گرفت. موضوعاتی وجود داشت که می‌بایست از دیدگاه پژوهشی به آن‌ها پرداخته شود. به‌علاوه این مسئله نیز مطرح بود که در حوزه ارتباطات و رسانه توانمندی‌های نیروی انسانی متناسب با نیازهای پژوهشی نیست.
 صلواتیان ادامه داد: هدف از این مدرسه شناسایی، آموزش و تربیت نیروی انسانی برای به­‌کارگیری به عنوان همکار پژوهشی در مجموعه دفتر مطالعات ساترا است و در واقع این مدرسه با یک نیاز بیرونی و واقعی در عرصه تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر طراحی و آغاز شده است.
تلاش ساترا برای مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان
آرین ابراهیمی‌نژاد مدیر دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: تجربه‌ ما در حوزه سیاست‌گذاری نشان می‌دهد یکی از خلأهای حوزه سیاست‌گذاری کشور به صورت عام، نبود دیدگاه‌های نخبگانی و تخصصی در این حوزه است.
 ابراهیمی‌نژاد افزود: از روز اول آغاز کار در دفتر مطالعات ساترا تلاش کردیم به روش‌های مختلفی دانشگاهیان و دانشجویان را با مسائل ساترا درگیر کنیم و ایده‌های سیاستی تنظیم‌گرانه را از آن‌ها گرفته و به مرحله اجرا برسانیم.
 او درمورد دوره کارآموزی مدرسه نیز توضیح داد: در ساترا یک کمیسیون اجرایی وجود دارد که مسائل نظارتی مربوط به پلتفرم‌ها در این کمیسیون مطرح می‌شود و در دوره کارآموزی از شما کارورزان خواسته می‌شود درگیر این کمیسیون شوید و با موضوعات مشخصی که از سمت کمیسیون می‌آید یک پژوهش را انجام دهید.
درک بهتر شرکت‌کنندگان از مسائل سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری
در ادامه مراسم سید مرتضی حسنی مدیر باشگاه سیاست­‌پژوهی شریف در مورد محتوای دوره گفت: در طراحی سرفصل‌های این دوره سعی شده به مباحثی توجه شود که در دوره‌های رسمی آموزش دانشگاهی وجود ندارد و می­‌تواند موجب فهم و درک بهتر شرکت‌کنندگان از مسائل سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری شود.
مدرسه سیاست‌گذاری رسانه شامل کلاس­‌های تئوری مجازی، بازدید از پلتفرم‌­های مطرح رسانه­‌ای کشور، برگزاری کارآموزی در ساترا و انجام پروژه کاربردی همراه با منتورینگ خواهد بود.
انتهای پیام/

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *