ترجمه گزیده‌ای از داستان‌های شیرزاد حسن در کتابی با نام «خداحافظ دلدادگی» در راه است.
مریوان حلبچه‌ای، مترجم آثار کردی، درباره این کتاب به ایسنا گفت: شیرزاد حسن کپی‌رایت چاپ مجموعه داستان «خداحافظ دلدادگی» را به صورت انحصاری به من و نشر ثالث واگذار کرده است. این کتاب منتخبی از بهترین  داستان‌های شیرزاد حسن است که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی نوشته‌ شده‌اند. او اوایل دهه ۷۰ میلادی شروع به نوشتن داستان کرد و پیش از این‌که کتابی منتشر کند تک‌داستان‌هایی را در مجلات و نشریات آن زمان منتشر کرد و دیگران را تحت تأثیر قرار داد.
او با اشاره به تفاوت شیرزاد حسن با دیگر نویسنده‌های کرد آن ‌زمان گفت: تم روان‌کاوری داستان‌ها و مضامینی که شیرزاد حسن به آن‌ها می‌پرداخت کاملا متفاوت‌تر  از آثار دیگر داستان‌نویسان کرد در دهه‌های ۵۰-۶۰ میلادی است و از این ‌نظر توجه مخاطبان و منتقدان بسیاری را به خود جلب کرد؛ مضامینی چون تنهایی انسان، نقد شدید پدرسالاری و مردسالاری در فضایی به شدت زن‌ستیز که تحت تأثیر فضای رادیکال جغرافیای خاورمیانه، از جمله عراق و کردستان آن سال‌هاست. او همچنین منتقد سیستم آموزش و پرورش بود و به تنهایی انسان مدرن در آن روزگار می‌پرداخت. بیشتر داستان‌نویسان در آن زمان تحت تأثیر فضای سیاسی و ملی‌گرایی فقط به شکل سمبولیک و پنهانی که از تیغ سانسور حزب بعث در برود نقد می‌کردند، اما شیرزاد حسن فراتر می‌رفت و چند دهه بعد از حزب بعث را هم می‌دید و به بحران‌های اصلی جامعه در زندگی افراد و مفهوم فردگرایی می‌پرداخت. این مضامین در داستان‌های او در دهه ۸۰ و  مجموعه داستان «تنهایی» و  «گل سیاه» به اوج خود می‌رسد که این پروژه در دهه ۹۰  به مجموعه داستان «محله مترسک‌ها» می‌رسد و این جریان پیش‌رو  و خاص ادامه پیدا می‌کند.
حلبچه‌ای افزود: شیرزاد حسن چندین مجموعه داستان، مقالاتی در نقد سیستم سیاسی و آموزش و پروش، جامعه‌شناختی، نقد ادبی، در زمینه تئاتر، نقد فضای سنتی و دفاع از مسائل زنان و کودکان به عنوان یک روشنفکر اجتماعی  و کنشگر  نوشت. اواسط دهه ۹۰ میلادی بود که رمان شاهکار «حصار و سگ‌های پدرم» را نوشت که این کتاب را قبلا ترجمه‌ کردم و در نشر چشمه چاپ شد. 
او در پایان گفت: «خداحافظ دلدادگی» شامل ۱۵ داستان از بهترین داستان‌های شیرزاد حسن است که اکثر این داستان‌ها به زبان‌های متعددی چاپ شده‌ و فضای متفاوتی دارند؛ از فضای سیاسی اجتماعی تا جریان مردسالاری و توتالیتاریسم، از داستان‌های سمبولیک تا داستان‌های رئال و سوررئال.
 انتهای پیام

source