نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" با حضور قائم مقام رئیس صداوسیما، معاون صدا و جمعی از مدیران و برنامه سازان شبکه های رادیویی برگزار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از کمیته اطلاع رسانی، تبلیغات و فضای مجازی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی “پژواک”، جشنواره رادیویی “پژواک” امروز دوشنبه، دوم خرداد ماه با حضور وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما، علی بخشی زاده معاون صدای صداوسیما، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، پیشکسوتانی همچون عذرا وکیلی، محمداسماعیل براری، محمد رحمان نظام اسلامی، مهدی فوادیان، عباس سنجری، احمد طبعی، حمید منوچهری، علیرضا محمدی و جمعی از مدیران و برنامه سازان و مستند سازان شبکه های مختلف رادیویی و مراکز استان ها برگزار شد.
علی بخشی زاده، معاون صدا در ابتدای این مراسم به سالروز آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: در این روز، گرامی می داریم یاد تمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس را، همچنین دوم خرداد مصادف است با درگذشت مهران دوستی که تقریبا هفت سال از درگذشت وی در سال ۹۴ می گذرد.
در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟
بخشی زاده سپس یاد و خاطره شهید حسن صیاد خدایاری را که در راه آزادی بشریت زحمت کشید را گرامی داشت و به ترور محمد باقر محمد باقروف، رهبر شیعیان تاجیکستان  که به ضرب گلوله افراد ناشناس ترور شد، اشاره کرد و گفت: شهدا به گردن ما حق دارند.
معاون صدا با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره مستند رادیویی “پژواک” بیان کرد: از میان قالب ها و ساختارهای برنامه سازی ساختارهایی مانند مجله، نمایش، ترکیبی، گزارش، برنامه های گفت و گو محور و مسابقه در رادیوی کشور ما سابقه ای طولانی دارند اما قالب هایی مانند “مستند” از دیر باز با بی مهری مواجه بوده است.
وی در عین حال تاکید کرد: به نظر می رسد، رادیو با برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند در عرصه تولید برنامه های مستند نقش به سزایی ایفا کند، البته که رادیو سعی کرده در طول چند سال اخیر، از ساختارهای نوین برنامه سازی بهره ببرد و در این بین، گرچه ساختار مستند، ساختار نوینی در برنامه سازی نیست اما گونه هایی از این نوع و همین طور رویکردهای نوین به مقوله مستند، در نخستین جشنواره برنامه های مستند و جشنواره های آینده مورد تاکید خواهد بود. انتظار از یک مستند رادیویی بیان واقعیت های جامعه و جهان به شیوه ای جذاب، مستدل و روایت مند است که آگاهی مخاطب را در مورد یک موضوع یا سوژه بالا ببرد.
***شعار جشنواره چگونه انتخاب شد؟
بخشی زاده گفت: ما با رویکرد واقع گرایانه ای، شعار جشنواره را “صدای واقعیت، پژواک حقیقت” انتخاب کرده ایم تا تصویری از جوهره اصلی مستند یعنی بازنمایی حقیقت را در این جشنواره، شاهد باشیم و شعار جشنواره مبتنی بر سر واژه عنوان “پژواک” انتخاب شد. “پ” بر پژوهش محور بودن، “ژ” بر ژرف اندیشی و عمیق بودن، “واو” بر وضوح و شفافیت کیفیت شنیداری، “الف” بر اصالت محتوای اثر و بدیع بودنش و “کاف” مبتنی بر کارایی و اثر بخشی است.
معاون صدا نیز با اشاره به محورهای جشنواره یادآور شد: این جشنواره در سه بخش “اصلی”، “مردمی” و “مستند نگاری” سامان یافته و سعی شد نقش مردم در این جشنواره پررنگ تر احساس شود. در بخش اصلی جشنواره، ساختارهایی چون “مستند محض”، “مستند بازسازی”، “مستند داستانی”، “مستند گزارشی” و “مستند چهره نگاری” مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.
همچنین در بخش مردمی “مستند گزارشی”، “مستند روایی” و “مستند بازسازی” نیز مورد ارزیابی واقع شد تا ظرفیت های آن در قالب فایل های صوتی یا پادکست نمایان تر گردد. در بخش فرعی جشنواره هم مستند نگاری رادیویی مد نظر قرار گرفت و آثار این بخش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل واقع شدند.
وی ادامه داد: طی این فرایند، محورهایی چون سبک زندگی ایرانی اسلامی، هدایت فرهنگی با شیوه های جدید، هویت ملی و انقلابی، پراکندن امید و نشاط، همبستگی همراه با وحدت ملی، عدالت گستری و مطالبه گری و مقابله با امواج خصمانه تحریف از جمله موضوعاتی بودند که منظومه محتوایی جشنواره بر اساس آن شکل گرفت و بسیاری از برنامه سازان با تکیه بر علاقه مندی شان به مستند، آثار ارزشمندی را به جشنواره ارسال کرده اند.
در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟
او در زمینه زمانبندی و اجرای دقیق برگزاری این جشنواره هم گفت: از ابتدای آذر ماه سال گذشته کمیته های ۷ گانه ای شامل کمیته اطلاع رسانی، تبلیغات و فضای مجازی، کمیته کارگاه های برنامه سازی، کمیته فنی، کمیته آموزش، کمیته برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه، کمیته برنامه ریزی و کنترل پروژه و کمیته پشتیبانی و امنیت از ابتدای آذر سال گذشته تشکیل شد تا به رتق و فتق و تمشیت امور محوله بپردازند. با تشکیل کمیته ها و با انتشار فراخوان جشنواره در ۲۰ آذر سال گذشته، نیز رسما جشنواره کار خودش را شروع و در ادامه با دریافت آثار و داوری آثار ادامه داد.
***اهمیت به مقوله مستند
بخشی زاده با اشاره به ملاک های داوری این دوره از جشنواره توضیح داد:  پژوهش محور بودن آثار، ژرف اندیشی و عمیق بودن نگاه به مسئله و موضوع، وضوح و کیفیت شنیداری و همین طور پرداخت هنرمندانه فنی، اصالت محتوای اثر و بدیع بودن آن، هدف گذاری و انتخاب رویکرد مناسب، محل ارزیابی بود تا در انتها با اعلام برنامه های راه یافته به مرحله نهایی، امروز در این مراسم خدمت شما باشیم.
وی افزود: به جاست یادآوری شود که مستند شاخه ای بزرگ از صنعت برنامه سازی است که به منظور مستندسازی جنبه هایی از واقعیت تولید می شود. مهمترین کارکرد برنامه های “مستند” آگاهی بخشی است که در این باره رسانه ها سعی می کنند آثاری با کیفیت و با پشتوانه پژوهشی تولید کنند. همچنین ۳۸۷ اثر در بخش های مختلف جشنواره دریافت شد که پس از پالایش اولیه ۲۵۵ اثر به مرحله داوری راه پیدا کردند که از این تعداد ۹۸ اثر در بخش گزارشی، ۴۶ اثر در بخش مستند محض، ۴۳ اثر در بخش مستند داستانی، ۴۲ اثر در بخش مستند چهره نگاری و ۲۶ اثر هم در بخش مستند بازسازی قرار داشت.
معاون صدا تصریح کرد: در بخش موضوعی جشنواره هم در چهار موضوع مدافعین حرم، مدافعین سلامت و دفاع مقدس و محیط زیست با تمرکز بر مسئله آب، زبان فارسی و گردشگری دریافت شد. ۲۲۱  اثر هم در بخش مردمی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از پالایش اولیه ۱۱۵ اثر به مرحله نخست داوری ارسال که تعداد ۲۵ اثر آن شایسته حضور در مرحله دوم داوری شناخته شدند. در بخش مستند نگاری رادیویی نیز ۲۸ اثر به جشنواره ارسال شد که ۵ اثر آن به مرحله نهایی جشنواره رسیدند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: علی رغم شرایط و محدودیت هایی که از طرف برگزار کنندگان جشنواره در زمینه تعداد آثار ارسالی از شبکه ها تعیین شده بود که شاهد استقبال گسترده برنامه سازان در شبکه های ملی و استانی از جشنواره بوده ایم.
در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟
***پیروز میدان باشیم
وحید جلیلی، قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما از دیگر سخنرانان نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی”پژواک بود که گفت: هنرمند با نگاه زیبای خود می تواند زیبایی ها را حتی در دل سنگ، کشف کند، البته در این بین نگاه های دیگری هم هست که نه تنها زیبایی ها را نمی نوازد بلکه به انکار آن نیز برمی خیزد.
وی ادامه داد: بعد از فوت آقای شجریان دوستان سلبریتی استوری کرده بودند که بزرگترین سوگ اجتماعی در ایران بعد از مرگ دکتر مصدق به دوستان گفتم بایستی سیمرغ بلورین گنجاندن چند دروغ را به این آقا تقدیم کنیم. مگر این ها تشییع ۷۲تن شهید هفت تیر را ندیدند، همدلی مردم را در شهادت شهید رجایی ندیدند، زیبایی و شکوه تشییع حضرت امام خمینی (قدس سره) و حاج قاسم را ندیدند؟ آنجا بود که متوجه این مهم شدم که ما با جریان خشن سانسور مواجه هستیم. 
جلیلی خاطرنشان کرد: همیشه در ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اخبار معطوف بود به تصویر کشیدن چند خیابان اصلی در پایتخت اما  امسال در سالروز پاسداشت پیروزی انقلاب اسلامی، اخبار ساعت ۱۴ از روستاها شروع شد، در واقع ایران به چند خیابان در پایتخت خلاصه نمی شود. حضرت مقام معظم رهبری فرمودند که ما در بزرگ ترین جنگ نرم هستیم. معتقدم شماها سربازان این میدان هستید، میدانی که در آن خصم ظالمانه ترین رفتارها را بر خودش مباح می داند. این ماییم و این میدان و چیزی برای پیروزی در آن کم نداریم.
وی تاکید کرد: ما دو راه در پیش داریم، یک سری امتیاز و مشکلات داریم  که با تمام داشته ها و نداشته هایمان بایستی در جنگ نرمی که دشمن طراحی کرده پیروز میدان باشیم و بر مشکلاتمان غلبه کنیم.
در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟
***خوشحالیم که گامی به سوی تحول برداشتیم

در بخشی دیگر از این  برنامه، رجب سلمانی، دبیر جشنواره “پژواک” طی سخنانی گفت: از اینکه بنده و همکارانم در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی “پژواک” افتخار آن را داریم که در خدمت خانواده بزرگ و صمیمی رادیو باشیم خوشحالیم و از اینکه توانستیم به لطف خداوند متعال بستری را فراهم آوریم که مستند سازان، اساتید اندیشمندان، هنرمندان، خبرنگاران و مدیران گرد هم بیایند تا در این رویداد بزرگ رسانه ای از برکات معنوی آن بهره مند گردیم. خرسند هستیم و خوشحالیم که گامی به سوی تحول برداشتیم و خوشوقتیم که این گام به وقت سالروز آزادسازی خرمشهر همزمان شده است.
وی ادامه داد: دبیرخانه جشنواره مستند با اندوخته ای ارزشمند و تجربیات گرانمایه از جشنواره های پیشین معاونت صدا و با بهره گیری از حمایت ها و هدایتگری های جناب آقای بخشی زاده، معاون محترم صدا و رهنمودهای رئیس محترم صداوسیما جناب آقای دکتر جبلی، نخستین دوره خود را با قالب و اهدافی نو طراحی و در طی چندین ماه کار و تلاش به اجرا گذاشت. همچنین پس از تشکیل شورای سیاستگذاری و گروه کارشناسی، چشم انداز، اهداف و سیاست ها و در نهایت برنامه ای جامع برای احیای ساختار مستند رادیویی تهیه گردید که برگزاری این جشنواره بخشی از آن برنامه جامع بود.
سلمانی گفت: تدوین آیین نامه منطبق بر سیاست های صداوسیما، تدوین شاخص های داوری بر اساس مولفه های بومی شده بین المللی و تعیین رویکردهای موضوعی، نمونه هایی از پایبست بنایی است که این جشنواره در خان اول خود بنا نهاده است.
به گزارش ایسنا، گفتنی است استقبال کیفی از اولین جشنواره ملی مستند به اندازه ای بود که داوران جشنواره به دلیل محدودیت در معرفی برگزیدگان تعدادی از آثار راه یافته به بخش نهایی را در کنار برندگان شایسته تقدیر دانستند. اکنون در آیین افتتاحیه جشنواره “پژواک” از تهیه کنندگان این آثار تقدیر  شد. همچنین اولین اثر که از سوی هیات داوران تقدیر شد: مستند “متولد بهمن” به تهیه کنندگی مونا توسلی از سوی رادیو قرآن، دومین اثر: مستند “پرونده” به تهیه کنندگی خانم کتابچی از رادیو اقتصاد، سومین اثر مستند “زمین زیر پای برج” به تهیه کنندگی تکتم اعتبار از مرکز خراسان جنوبی بود. اثر بعدی که از سوی هیات داوران تقدیر شد “این مستند چرشنبه” به تهیه کنندگی محمد فرنام از مرکز اردبیل و آخرین مستند تقدیر شده، مستند “مدال” به تهیه کنندگی رقیه آقازاده از رادیو ورزش است.
آثار جشنواره رادیویی “پژواک” در سه بخش اصلی، مردمی و مستند بررسی خواهد شد و برگزیدگان ۴ خرداد در مراسم پایانی در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما معرفی خواهند شد.
در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟در نخستین جشنواره رادیویی "پژواک" چه گذشت؟
انتهای پیام

source