چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
لامبورگینی در روئلتو برای اولین بار از زمان کانتاش، گیربکس را از جلوی پیشرانه به پشت آن منتقل کرده است. دلیل این کار چیست؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
لامبورگینی روئلتو آغاز عصر جدیدی برای گاو خشمگین سنت آگاتا است. این خودرو نهتنها دوران الکتریکیسازی لامبورگینی را آغاز میکند بلکه انبوهی از اولینها مثل اولین لامبورگینی ۱۰۰۰ اسب بخاری، اولین لامبورگینی V12 با گیربکس دوکلاچه و اولین سوپراسپرت با ساختاری جلویی تمام فیبر کربنی را به همراه دارد اما از همهٔ اینها مهمتر، گیربکس است. نهتنها این اولین بار است که در یک لامبورگینی موتور V12 به گیربکس دوکلاچه متصل میشود بلکه حالا این گیربکس بجای جلوی موتور، بهصورت عرضی در پشت موتور نصب شده است.
البته این اولین باری نیست که لامبورگینی از ترکیب گیربکس عرضی استفاده میکند و طی تاریخچهٔ ۶۰ سالهٔ این شرکت، قبلاً دو خودروی دیگر هم از این ترکیب بهره بردهاند. اولین مدل، میورا بود که در سال ۱۹۶۶ با ترکیب گیربکس عرضی به بازار آمد. این خودرو همچنین تنها سوپراسپرت موتور وسط V12 تاریخ محسوب میشود که پیشرانهٔ آن بهصورت عرضی نصب شده بود. در میورا به دلیل محدودیت فضا، گیربکس و دیفرانسیل بهصورت یکپارچه طراحی شده بودند. پس از میورا، تنها لامبورگینی دیگری که از این ترکیب استفاده کرد مدل مخصوص پیست اسنزا SCV12 بود. ازآنجاییکه این خودرو فقط برای پیست در نظر گرفته شده بود، بجای گیربکس ISR اونتادور از یک گیربکس سکوئنشال استفاده میکرد که بهصورت عرضی پشت موتور نصب شده بود.
هرچند اونتادور در طول سالها حضور در بازار به سوپرکار بسیار محبوبی تبدیل شد اما همواره از ماهیت غیرمعمول گیربکس تک کلاچهٔ آن انتقاد میشد. در روئلتو اما لامبورگینی اقدام به توسعهٔ یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ اختصاصی کرده است که توان کار با قوای محرکهٔ هیبریدی ۱۰۰۰ اسب بخاری را داشته باشد. استفاده از گیربکس دوکلاچه مزیتهای زیادی دارد اما مهمترین آنها افزایش دنده بدون وقفه در گشتاور است. علاوه بر این، گیربکس دوکلاچه اندازهٔ جمعوجورتری هم نسبت به نمونهٔ قدیمی اونتادور دارد.
در همهٔ سوپرکارهای V12 لامبورگینی از کانتاش تا اونتادور از ترکیب منحصربهفردی استفاده میشد. در این خودروها، پیشرانه کمی عقبتر از چیزی که در اکثر سوپرکارهای موتور وسط میدیدیم نصب میشد و گیربکس در جلوی موتور یعنی جایی که به آن تونل گیربکس گفته میشد قرار میگرفت. در این ترکیب، گیربکس از طریق یک شافت کوچک به دیفرانسیل که پشت موتور قرار داشت متصل میشد؛ اما در روئلتو، لامبورگینی با عنصر جدیدی بنام پکیج باطری لیتیوم یونی ۳.۸ کیلووات ساعتی مواجه بود که میتواند بشدت روی توزیع وزن و هندلینگ خودرو تأثیر بگذارد.
راهحل این بود که باطریها تا حد امکان نزدیک به مرکز خودرو نصب شوند تا توزیع وزن ۴۴ به ۵۶ فراهم شود. درواقع، در روئلتو باطریها در قسمت تونل گیربکس نصب شدهاند و بنابراین، لامبورگینی حالا باید مکان جدیدی برای نصب گیربکس پیدا میکرد. میشد گیربکس را به شکل عرضی در جلوی پیشرانه ادغام کرد که توزیع وزن بهتری را فراهم میکرد اما با این کار از فضای کابین کاسته میشد. به همین دلیل، لامبورگینی گیربکس را به پشت موتور منتقل کرده است.
هرچند در روئلتو گیربکس به پشت موتور منتقل شده اما به لطف ابعاد جمعوجور و نصب عرضی، تأثیر اندکی روی توزیع وزن گذاشته است. این گیربکس با عرض تنها ۵۶ سانتیمتر، اصلاً فضای زیادی را اشغال نمیکند. به لطف عرض کوتاه گیربکس دوکلاچه، لامبورگینی توانسته بدون افزایش بیمورد طول خودرو، دیفیوزر مناسبی را در عقب نصب کند. همچنین این گیربکس بسیار سبک بوده و با احتساب موتور الکتریکی که در آن ادغام شده تنها ۱۹۳ کیلوگرم وزن دارد. برای مقایسه، گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ فراری SF90 بدون موتور الکتریکی ۱۳۸ کیلوگرم وزن دارد. به گفتهٔ لامبورگینی، گیربکس روئلتو بدون احتساب وزن موتور الکتریکی حتی از گیربکس دوکلاچهٔ ۱۴۱ کیلوگرمی اوراکان هم سبکتر است.
خودروسازان معمولاً موتور الکتریکی را بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس نصب میکنند تا بهعنوان یک استارت ژنراتور، گشتاور اضافی را به سیستم محرکهٔ خودرو وارد کند اما شرایط منحصربهفرد موتور الکتریکی ۱۵۰ اسب بخاری روئلتو باعث شده لامبورگینی آن را در گیربکس ادغام کند. با این کار، موتور الکتریکی میتواند از چرخها یا پیشرانه جدا شود و درنتیجه به روشهای مختلفی میتوان از آن استفاده کرد. در حالت P1، موتور الکتریکی میتواند مستقیماً به گیربکس متصل شده و به آن نیرو بدهد. در حالت P2 موتور الکتریکی به یک ژنراتور تبدیل میشود و در رانندگیهای سرعت پایین انرژی را برای شارژ باطریها جمعآوری میکند و در حالت P3 هم موتور الکتریکی بدون ادغام با پیشرانهٔ بنزینی به چرخهای عقب متصل میشود و حالت تمام الکتریکی چهارچرخ محرک را فراهم میکند که این در دیگر سوپرکارهای هیبریدی که در حالت الکتریکی فقط به موتورهای جلو متکی هستند وجود ندارد.
corvette
(((((به نظرم )))))با فضای داخلی خوبش . و مود های رانندگی مختلف و این گیربکس ۲ کلاچ
میتونه نقش یه گرند تور ۲نفره با ریشه های اسپرت بودن
رو به خوبی ایفا کنه .
من که همه جوره این لامبو رو دوست دارم .
جانشین بسیار شایسته ای هستش
الکساندر گراهامبل
ولی
انگار لامبورگین پول طراح نداره چسبیده به چراغ y شکل که ۱۰ سال هست انگار همه ماشینهاش مثل همن
چراغ yشکل قدیم اونتادور و گالاردو خیلی بهتر بودن. اونا رو ول کرد چرا 😑 اونوقت رنو از روش اسکی رفت
Ali t
جناب الکساندر گراهامبل این چراغ های Y شکل امضا لامبورگینی هست توی همه محصولات ازش استفاده می کنه مثل جلو پنجره بوگاتی ها که تو همه محصولاتش داره استفاده میشه یا جلو پنجره رولزرویس و بنتلی که مستطیلی هستن
Sobhan
🤣اولندش داری به یکی از زیبا ترین ماشین های ساخته شده نگا میکنی 🙌دومندش برو گوگل بزن ایتال دیزاین بعد خوب اطلاعات جمع کن
Sobhan
برو گوگل بزن ایتال دیزاین
Reza Waffen SS
پدال جان اشتباه تایپی دارید بجای نسخه اسنزا SCV12 نوشتید اسنزا SCB12
Carbonado Aventador
هرچی که بگذره و اطلاعات تکمیلی و تست های این ماشین منتشر بشه ، بیشتر به شاهکار لامبورگینی و تکنولوژی های پیشرفته ی استفاده شده در این ماشین پی میبریم
محمدهادی
کاری با طراحی جانشین ندارم
اما بنظرم با جانشینی شایسته و راه گشا برای نام لامبورگینی مواجهیم
همونطور که قبلا هم همه ما لامبو فن ها بهش توجه ویژه داشتیم نکته گیربکس در جانشین جدید بود،که بسیار مهم بود
شاید در حد و قواره ی نوع انجین و طراحی ظاهر این ماشین
که ظاهرا لامبورگینی یکبار برای همیشه بر این مشکل فائق اومد
خیلی خوشحالم
حالا بریم ببینیم که با این سلاح مخوف و سبک وزنش چه استقبالی از رقبای تا دندان مسلح خودش خواهد کرد
لامبورگینی همیشه در قله ی افتخار و هیجان🔥🔥
مانی
سوالی که پیش میاد:
این موتور توی گیربکس حذف بشه و یکمی به پک باطری اضافه بشه بهتر نیست؟
جلو موتور برقی داره دیگه حالا یکمی قویترش میکردن,ساده تر و ارزونتر و سبکتر تموم میشد
به نظرت جواب سوال چیه؟
من فکر میکنم این موتور توی گیربکس لازم بود تا تو رانندگی اسپورت(نمونش پیست)
باطری کوچیک ماشین دائم شارژ داشته باشه تا ماشین همیشه نهایت کارایی رو داشته باشه
نظر دوستان چیه؟
Amir
سرعتش به نظرتون چقدر میتونه باشه همون ۳۵۰ تا باشه خیلی بد میشه و شتابش هم باید بهتر باشه
Sobhan
گفتن بیشتر از ۳۵۰تا میره ،صفر تا صد هم ۲/۵ ،صفر تا ۲۰۰هم کمتر از ۷ ثانیه
LP670
لامبو همیشه چوب گیربکسشو خورده . امیدوارم این بار نقطه ضعفش گیربکس نباشه .
اما انصافا نو آوری و پیشرفت خیلی خوبی با این ماشین داشته و یه نسل جدید رو شروع کرده .
جانشین اوراکان هم مطمئنا تکنولوژی قوی خواهد داشت .
مهراد
آدم مغزش سوت میکشه از اینهمه جلال و جبروت و مهندسی بسیار سطح بالا با جزییات فراوان
جدا مگه اینا چی تو سرشونه که اینقدر دقیق و سطح بالا کارهارو انجام میدن ؟
خدا دوسشون داره بخاطر اینکه علاوه بر هوش بالا بسیار سخت کوشن
KAMI
درسته وزنش شده ۲ تن ولی حداقل بعد هر تعویض دنده تقه نمیزنه پشت کمر راننده
Sobhan
کجاش دو تنه داداش راننده ۲۰۰کیلو هم باشه باز ماشین ۲تن نمیشه 🤣 و یه چیز دیگه مردم عاشق اون تقه ای وقتی دنده عوض میکنه هستن 🙌
KAMI
لامبورگینی وزن خشک رو گفته ۱۷۷۵ کیلو
۸۰ کیلو یه باک فول بنزین در نظر بگیر
۱۰۰ کیلو هم همه مایعات مثل روغن موتور و روغن گیربکس و دیفرانسیل و آب رادیاتور و …
راننده رو ۷۰ کیلو در نظر بگیریم حتی بیشتر از ۲ تن میشه
تازه ۱۷۷۵ کیلویی که لامبورگینی گفته با احتساب همه اون آپشنای فیبر کربنه که حداقل ۱۰۰ چوب پولشه
Ferrari
وزن روغن موتور، گیربکس و دیفرانسیل بعلاوه مایع خنک کننده موتور و گیربکس که ۱۰۰ کیلو نمیشه ولی چند ده کیلو وزن دارن، با یک باک پر ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلو به وزنش اضافه میشه.
Hamidreza
با توجه به اون دوستانی که میگفتن لامبورگینی از تکنولوژی عقبه و همیشه پیشرفتشو فدای اصالتش میکنه…
یا بعضیا میگن لامبورگینی پیشرفتش مدیون مهندسین آلمانیه، چون فولکس واگن مالکشه…
نخیر
فولکس واگن تزریق شدید مالی رو انجام میده و هیچکسم منکرش نیست و مدیریت فوق العاده هم رو زیر مجموعه هاش داره نه تنها لامبورگینی
پس بیایم این چرندیات رو نشر ندیم و خودمونو گول نزنیم!
اینم یکی از شاهکار های دیگش…
قطعا در آینده مطالب خیلی بیشتری راجب این اثر هنری ایتالیای منتشر میشه🇮🇹❤️
Sobhan
لعنتی قشنگ رو ماشین کار کردن ،دقیق و با جزئیات جلو رفتن 🙌همه جوره صدشونو رو ماشین گذاشتن
R
رووِلتو درسته نه روئلتو
آونتادور درسته نه اونتادور
هوراکان درسته نه اوراکان
اوروس هم شک دارم یوروس باید درست باشه
محمدهادی
روئلتو یک روولور به تمام معنا کشنده است
پدال جان لطفا بسرعت ویدئوهای جدیدشو پوشش بده تا بیشتر و کاملتر با این اسلحه کشنده لامبورگینی آشنا بشیم
حریفی خوش استایل،با اصالت و توانمند و ارتقا یافته برای فراری ایتالیایی از سرزمین ایتالیا..
R@min
تک تک جایگذاری قطعات موتورهای الکتریکی دقیقا از رو همون sf90 که بردن تو کارخونشون برداشته شد حتی قسمت عقب هم که بخاطر موتور الکتریکی بالارفته در sf هم می بینیم، اما متاسفانه تو سطح پایین تر و ضعیف تر. برد الکتریکی هم که ۱۰ کیلومتره و یه فاصله ۲۰ کیلومتری با sf داره و با e-ray رقابت داره.
در مورد وزن هم موضوع عجیب اینه که چطور با پک باتری کوچک تر، شاسی مثلا فیبرکربن و موتور سبک سازی شده که تنها نکته مثبتش همین هست به این وزن فاجعه بار رسیدن !!! ماشینی که هم قیمت sf هست ولی حتی نزدیکشم نیست و این قیمت فضایی کجای ماشین خرج شده یه علامت سوال بزرگه و باز هم سودجویی فولکس با اسم لامبو مشهوده. فاصله وزنی موتورهای v8 با ابن موتور نهایت ۲۰ کیلو هست.
بنظر باز هم طبق معمول این ۲۵ سال مالکیت فولکس باز هم عقب موندگی لامبو نسبت به پورشه حفظ شده و در gt2rs یه رقیب در حد می بینیم.
خب با این وزن فاجعه عملا اولین نماینده رقابت با sf کنار میره و تایم زیر ۱۰ و رسیدن به شتاب جانبی خارق العاده ۱.۲۷ جی sf خیلی خیلی بعیده. امیدوارم بعد از پنج مطالعه رو sf حداقل یه کارته آسی رو کنن.
Amir Machine
یادته چقدر بخاطر وزن سنگین به E-Ray بدبخت چیز گفتی!!
گفتی گدا بازی درآوردن نخواستن هزینه کنن، بیا اینم لامبورگینی ۶۰۰ هزار دلاری با وزن خشک نزدیک ۱۸۰۰ کیلو!!
برد برقیش هم که در حد همون کوروته
کلاً از دید من با اینکه E-Ray پایینتر از حد انتظار بود اما در قبال قیمتش واقعاً خوبه
R@min
من واقعا نظرم راجب e-ray عوض نمیشه چون پک تک باتری این وزن رو رسیده و مشکل از کوروت نیست مشکل جی ام هست که می خواد به هر زوری قیمت ماشین رو زیر ۲۰۰k نگه داره !!! اصلا چرا باید زیر قیمت رقبا باشه ؟؟؟ این منطق تا کوروت نسل ۷ درست بود که موتور ارزون، گیربکس قدیمی و کیفیت ساخت معمولی بود نه این نسل که تیم مهندسی سنگ تموم گذاشته ماشین در همه بخش ها مدعی و حتی برتر هم هست.
یه مثال جالب شلبی gt500 و رپتور R تو تریم فول آپشن بالای ۱۰۰k شدن و همه براشون سر و دست شکوندن و تو بازار آزاد معاملاتی تا ۲۰۰k هم انجام میشه چرا چون خریدار می دونه در قبال این پول هنگفت چه چیزی نصیبش می شه. این محافظه کاری جی ام از دهه ۸۰ که انقدر ضربه خورد هنوز تو بخش بخش وجودشون مونده و از شکست می ترسن حتی زمانی که بهترین محصول کلاسشون هم تولید کنن.
وقتی می تونی بهترین باشی چرا به خوب بودن راضی شی ؟؟
این لامبو هم اسیر سیاست فولکس هست هر چند موجودیتش بخاطر فولکسه اما خب من لامبو لنگ پول بدبخت دهه ۸۰ اما پیشرو رو به این لامبو نون خور همیشه عقب تر از صنعت رو ترجیح می دم تمام و کمال.
Amir Machine
من فکر میکنم E-Ray براشون حکم دست گرمی رو داشته، یه مدل هیبریدی ساده و ارزون برای کسایی که یک کوروت AWD راحت و روزمره میخوان
شاید GM میخواد نهایت توانش رو تو زورا ارائه کنه، اگه E-Ray میشد چیزی در حد ۲۹۶ دیگه فضایی برای ZR1 و زورا باقی نمیموند
R@min
اتفاقا ۲۹۶ ورژن ساده شده sf با موتور سبک تر بنزینی و تک موتور الکتریکی هست.
یه نگاهی به تریم ها بندازیم :
– کوروت پایه با مدلای تا کررا ۹۱۱ و کیمن و لوتوس رقیبه که خب در پرفرومنس محصول بهتری هست حالا بحث کیفیت ساخت ۹۱۱ با قیمت بیشتر کیفیت داخلی بهتری داره.
– کوروت z06 با تمام مدل های اوراکان و تنفس طبیعی های ۹۱۱ و سطح بالای کیمن رقیبه که باز هم در پرفورمنس بهتره و تو سبک سازی مقداری تنبل عمل کردن.
– e-ray می تونست با حداکثر قدرت ۷۵۰ اسب با جانشین اوراکان که به احتمال خیلی زیاد مثل ۲۹۶ تک موتور الکتریکی خواهد داشت و تا حدودی با ۲۹۶ رقیب می شد.
-zr1 به طور مستقیم با پیستا و خانواده مک لارن و محصولات rs پورشه رقیب میشه
– زورا هم با کله گنده های صنعت مثل sf و والهالا و روولتو.
بدون هیچ گونه هم پوشانی در عین حال درگیری با همه.
شاهین
حالا بزار بیاد تو جاده چهار تا فیلم بررسی ازش ببینیم بعد بکوبش
همون اونتادور ۱۰ سال پیش هم با کلی ضعف تونست فک همه رو بندازه توی عملکرد تراک
مطمئن باش این پلتفرم هم تا ۱۰ سال آینده خیلی کارا میتونه بکنه هرچند سنگین تر
R@min
من کلا فن ایتالیایی نیستم و گفتم امیدوارم فراتر از اعدادش باشه. صحبت فنی هم اسمش کوبیدن نیست اگر جایی اشتباهی دیدی بگو خوشحال میشم حرفی نداری همون صبر کن برای عملکرده فنیش.
انقدر دنبال عملکرده تراک نباش هم دوست من واقعیت هر ماشین تو سطح مهندیش مشخصه اون محصولی میره تراک رکورد بزنه که دنبال اثبات خودشه !!! ۹۰ % بهترین سوپراسپرت ها و اسپرت های ۲۰ سال اخیر تو هیچ تراکی رکورد رسمی نزدن.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
source
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.