به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ نمایش «خاک سفید» این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد به کارگردانی محمدرضا هلالی‌زاده به روی صحنه تئاتر رفته است.
«خاک سفید» اساساً برداشت نویسنده از داستان یک برش زمانی در محله خاک سفید تهران را به نمایش گذاشته و با محوریت یکی از خانه‌های این منطقه از تهران داستانش را روایت می‌کند.
نمایش از خانه‌ای شروع می‌شود که درگیر و دار تشنجی بی‌سابقه است و لحظه‌ای آرام نمی‌گیرد، دو برادر در محله خاک سفید با یکدیگر درگیر شده و برادرکشی بلای جانشان شده است.
کلیت نمایش «خاک سفید» در رابطه با اتفاقات این محله با تکیه‌بر انتقام‌جویی‌های شخصی یک خانواده ساکن در محله غربت است.
«خاک سفید» نمایشی رئال با روایتی تلخ از یک محله است که به نظر کمتر به تلنگر و یا القاء پیام در رابطه با این حوادث پرداخته و تنها بیان این وقایع از اواخر دهه هفتاد را به‌عنوان هدف خود قرار داده است.
 
محمدرضا هلال زاده کارگردان نمایش «خاک سفید» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در رابطه با دلیل پرداخت به این موضوع و شکل‌گیری روند ساخت نمایش گفت: آشنایی قبلی من با محله خاک سفید به دلیل نزدیکی آن به محل سکونتم بود. یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری طرح این نمایشنامه هم همین است. در اصل با توجه به شناخت قبلی و پیش‌زمینه‌هایی که در رابطه با رفتارها، مشکلات و معضلات این محله داشتم، پیشنهاد نگارش متن «خاک سفید» که دغدغه چندین ساله‌ام بود را مطرح کردم.
وی در رابطه باهدف ساخت و مطرح کردن موضوع این نمایش اظهار کرد: «خاک سفید» قصد روایت یک منطقه جغرافیایی از تهران را دارد که شاید خیلی از افراد فقط اسم آن را شنیده باشند و به‌راحتی امکان نشان دادن در تئاتر وجود داشت، از خیلی وقت پیش این قصد را داشتم تا نمایشنامه‌ای از این منطقه جغرافیایی پیدا و در آن بازی کنم، به این دلیل که چنین نمایشی ندیدم تصمیم به مطرح کردن ایده این نمایش گرفتم.
این کارگردان تئاتر در رابطه با وظیفه انتقال پیام توسط هنرهای نمایشی تصریح کرد: ارزش تئاتر به انتقال پیام توسط آن است و در تمام دنیا تئاتر از فرهنگ یک کشور صحبت می‌کند، به نظر باید یک شورای ارزشیابی داشته باشیم تا جدا از ممیزی‌ها؛ پیامدها، هدف و پیام آن نمایش بررسی شود.
هلالی زاده در رابطه با این شورا ادامه داد: در این شورا کیفیت کار، متن و هدف نمایش موردبررسی قرارگرفته تا بیشتر کارهایی که در رابطه با وضعیت اجتماعی و فرهنگی دغدغه دارند و مطلبی را به مخاطب اضافه می‌کنند اجرا شوند.
کارگردان نمایش خاک سفید در رابطه با این مسئله که تئاتر تا چه میزان می‌تواند در جامعه مؤثر باشد توضیح داد: میزان مخاطب تئاتر در جامعه از قبل بیشتر شده است اما به این دلیل که تبلیغات بیشتری نسبت به دیگر هنر‌های مشابه مانند سینما انجام‌شده و کمتر به تئاتر توجه شده است، مخاطبان این نوع آثار بیشتر هستند اما اساس تئاتر بر اندیشه و فرهنگ‌سازی استوار است.
وی در رابطه با شرایط کرونایی و اجرای نمایش «خاک سفید» در این شرایط بیان کرد: اگر در رستوران هم بنشینید فاصله نزدیک‌تری از تئاتر را تجربه می‌کنید زیرا تئاتر بافاصله گزاری و رعایت پروتکل‌ها اجراشده و هر شب هم سالن‌ها ضدعفونی می‌شود و خطر به مرتب کمتری نسبت به دیگر مشاغل دارد، پس اگر قرار به ادامه فعالیت دیگر مشاغل است تئاتر هم باید به فعالیت خود ادامه دهد.
هلالی زاده با اشاره به استقبال مخاطب از تئاتر در زمان شیوع ویروس کرونا افزود: از زمان شیوع این بیماری افراد کمی با ترس به سالن تئاتر آمده و به دیدن اجرای نمایش‌ها اقدام می‌کنند و این مسئله صد در صد بر میزان مخاطب مؤثر است ولی خدا را شکر نمایش ما از روز اول با حمایت مردن روبه‌رو شد و نظرات مثبتی داشت.
این کارگردان تئاتر به توضیح شرایط کلی این هنر در شرایط فعلی پرداخت و ادامه داد: شرایط تئاتر در ایران خیلی بد است چراکه هیچ توجهی به تئاتری‌ها نمی‌شود و این قشر تنها با وعده‌ووعید روبه‌رو می‌شوند و به نظر توجه به تئاتر کم‌تر از دیگر مشاغل و هنرها است.
وی افزود: تئاتری‌ها به حمایت مالی نیاز دارند و ازنظر اقتصادی در مضیقه هستند. باید توجه بیشتری به تئاتر شود چراکه تئاتر هویت فرهنگی یک کشور و نشان‌دهنده کیفیت فرهنگی یک تمدن است.
هلالی زاده در پایان خاطرنشان کرد: انشالله که حال همه مردم خوب باشد و با از بین رفتن این بیماری منحوس چراغ تئاتر و دیگر مشاغل در کشور روشن شود.
 
 
انتهای پیام/

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.