گفت وگوی خبرگزاری تسنیم با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه درباه مرحوم استاد محمد رضا حکیمی
غلامحسین ابراهیمی دینانی، فیلسوف و شارح ایرانی است. او در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس فلسفه پرداخته است. دینانی همچنین در اولین دوره همایش چهره‌های ماندگار به عنوان چهره برتر فلسفه ایران معرفی شد. بنابراین طبیعی است که وقتی از رفاقت دیرینه او با مرحوم علامه محمدرضا حکیمی  سخن به میان می‌آید، به صورت طبیعی این پرسش در ذهن شکل می‌گیرد که رفاقت این دو چهره شاخص اسلامی که اولی به فلسفه و حکمت شهره است و دیگری به عنوان اسلام‌شناسی ضدّفلسفه نامبردار شده؛ چگونه ممکن است و ابعاد و زوایای آن چیست؟! از این رو تصمیم گرفتیم پرسش‌های خودمان را در این زمینه با خود استاد در میان بگذاریم که حاصل آن را در زیر می‌خوانید.
من حکیمی را به عنوان یک اسلام‌شناس و محقق قبول دارم اما فیلسوف نه. من هرگز از این تعبیر برای آقای حکیمی استفاده نکرده‌ام و اگر هم در جایی آمده قطعاً اشتباه است. آقای حکیمی نه تنها فیلسوف نبود بلکه اساساً ضدّفلسفه هم بود.
خب این رفاقت تعریف دارد. من البته ارتباط مستمری با ایشان نداشته‌ام. در ایام جوانی هر وقت به مشهد می‌رفتم ایشان را هم می‌دیدم در این اواخر هم که ایشان منزوی بود و با کسی به آن صورت ملاقات و مراوده‌ای نداشت من هم مدت‌ها از ایشان خبر نداشتم. در بین علمای مشهد ارتباط عمیق من با رهبر انقلاب بود که لابد شرحش را شنیده‌اید.
مگر عرفان بدون فلسفه ممکن است؟ مگر معرفت بدون تعقل امری شدنی است؟ مگر می‌شود کسی با فلاسفه مخالف باشد و عارف هم باشد؟ عارف در درجه اول فیلسوف است. در مورد آقای حکیمی نظر من همان است که اول گفتم، ایشان یک اسلام‌شناس محقق بود.
این حرف‌ها و این تقسیم‌بندی‌ها جعلی و عامیانه است. عرفان نظری و عملی یعنی چه؟! اصلاً معنا ندارد. مگر می‌شود عرفان نظری را از عرفان عملی جدا کرد؟ من زیر بار این حرف‌ها نمی‌روم . من دینم را از فلاسفه گرفته‌ام.
خب شما از کجا متوجه می‌شوید که برخی جنبه‌های دین را نمی‌شود به روش عقلانی توضیح داد؟ مگر جز این است که خود عقل شما را راهنمایی می‌کند؟ اصلا معرفت غیرعقلانی معنا ندارد.
این حرف‌ها از نظر من بلاوجه است. من همان‌طور که قبلا هم گفتم دینم را از فلاسفه گرفته‌ام و طریق دیگری هم برای کسب معرفت نمی‌شناسم.
هیچ ارتباطی با این عوالم نداشت. اصلا به کلی ذوق و سلیقه آن‌ها از هم جدا بود.
به نظر من نه. ایشان یک اسلام‌شناس محقق با همان رویکرد حدیثی بود.
بحث در این باره مفصل است و من هم کمی کسالت دارم و نمی‌توانم به طور مبسوط به این مسائل بپردازم به نظرم علاقه‌مندان بهتر است آراء و عقاید من را در این زمینه در کتاب‌هایم دنبال کنند.
* منتشر شده در خبرگزاری تسنیم
امروز با پیشرفت علم و صنعت، ابزارهای زیادی برای اندازه گیری به وجود آمده‌اند که زندگی ما را راحت می‌کنند. شاید شما هم واژه ابزار دقیق را شنیده باشید و کاربرد این ابزارها را بدانید. اما اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره ابزار دقیق داشته باشید، با ادامه مقاله همراه ما باشید.
تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.