تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

کامپوزیت دندان افتاده یکی از روش‌های پر کردن جای خالی دندان است. این راه‌کار هزینه کمی دارد و می‌توان به کمک آن در کوتاه‌ترین زمان، جای خالی دندان افتاده را به شکل طبیعی پر کرد.

پر کردن جای خالی دندان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که دندانپزشک متخصص می‌تواند بر اساس وضعیت لثه و سایر دندان‌های شما بهترین گزینه درمانی را انتخاب کند. کامپوزیت دندان افتاده یکی از این راه‌کارهای کم‌‌هزینه و با اثربخشی بالا است که پس از اتمام مراحل آن، شکل ظاهری دندان تفاوت چندانی با دندان‌های طبیعی ندارد. اغلب افرادی که دندان خود را از دست داده‌اند، این سوال ذهن‌شان را درگیر می‌کند که آیا کامپوزیت برای دندان افتاده مناسب است یا خیر؟ اگر شما هم جزء این دسته هستید، در مقاله پیش‌رو از مجله درمانکده همراه ما باشید تا درباره پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت بیشتر صحبت کنیم.

آیا کامپوزیت دندان افتاده امکان‌پذیر است؟

تصویر دندان جلو افتاده نیازمند کامپوزیت
کامپوزیت برای دندان‌های خراب، شکسته و افتاده روش درمانی مناسبی است.

پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت یکی از بهترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود. اگر بر اثر دلایل مختلف مانند پوسیدگی یا حادثه، دندان‌تان را به طور کامل از دست داده‌اید یا دچار ترک‌های بزرگ و کوچک شده است می‌توانید از کامپوزیت برای جایگزینی آن استفاده کنید. شاید تصور شما از کامپوزیت صرفا یک روش زیبایی دندان باشد، اما در حال حاضر اکثر دندانپزشکان متخصص این روش کم هزینه و موثر را برای جایگزینی دندان افتاده یا آسیب‌دیده انتخاب می‌کنند.

کامپوزیت دندان افتاده چگونه است؟

در حال حاضر از کامپوزیت بیشتر برای سفید کردن دندان‌ها یا پر کردن بخش کوچکی از آسیب‌دیدگی در دندان‌های جلو استفاده می‌کنند. این ماده با رنگ سفید و مشابه دندان طراحی می‌شود، از همین‌رو می‌تواند ظاهری طبیعی و زیبا به دندان‌های شما ببخشد. از طرفی به کار بردن کامپوزیت در ترمیم نهایی دندان‌های پوسیده و عصب‌کشی شده کاربرد زیادی دارد. بنابراین باید گفت مراحل انجام کامپوزیت دندان افتاده کمی متفاوت است.

در اغلب موارد دندانپزشک متخصص از ترکیب کامپوزیت و روش‌های دیگر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کند. درواقع رزین کامپوزیت باید به دندان شما متصل شود تا جای خالی دندان افتاده را با ظاهری مشابه به دندان اولیه بازسازی کنند. 

هماهنگی رنگ رزین کامپوزیت با دندان‌های طبیعی به این فرآیند کمک می‌کند تا دندان شکل گرفته در جای خالی ظاهری کاملا طبیعی داشته باشد. این روش معمولا به دلیل نتیجه طبیعی و جذاب برای ترمیم دندان‌های دارای پوسیدگی، شکسته یا بافت دندانی از بین‌رفته استفاده می‌شود.

کاربرد کامپوزیت دندان افتاده

در عصر حاضر رشته دندانپزشکی پیشرفت چشمگیری داشته و راه‌کارهای مختلفی برای پر کردن جای خالی دندان افتاده روی کار آمده است. این روش‌ها علاوه بر ایجاد زیبایی و کاربردی بودن، بسیار طبیعی هستند و مانند یک دندان واقعی دیده می‌شوند. 

اغلب دندانپزشکان، کامپوزیت دندان افتاده را یک روش بی‌خطر و موثر برای بازسازی طاهر دندان‌ها و جایگزین بسیار مناسبی برای دندان‌های از دست رفته می‌دانند. در این روش از ذرات بسیار فشرده پلاستیک و شیشه استفاده می‌کنند که رنگ مشابهی با دندان دارد. از همین‌رو می‌توان کامپوزیت دندان از دست رفته را یک روش غیر تهاجمی و موثرتر نسبت به روش‌های سنتی دانست که زمان آماده‌سازی آن بسیار کوتاه است.

فواید کامپوزیت دندان افتاده

مهم‌ترین مزیت استفاده از کامپوزیت برای جای خالی دندان این است که ظاهر بسیار طبیعی‌ای دارد و به افزایش زیبایی چهره کمک می‌کند.

اینفوگرافیک مزایای کامپوزیت دندان‌افتاده
کامپوزیت دندان از دست رفته نتیجه طبیعی و جذابی ایجاد می‌کند.

دیگر مزایای این روش درمانی و زیبایی‌بخش برای دندان از دست رفته عبارت‌اند از:

  • دوره انجام این روش بسیار کوتاه است و اغلب در یک جلسه انجام می‌شود.
  • کامپوزیت دندان افتاده یک روش درمانی با قیمت مناسب به‌شمار می‌آید.
  • تمامی مراحل انجام این روش بدون درد است.
  • پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت برای دندان‌های مجاور حساسیت ایجاد نمی‌کند.
  • این روش به افزایش زیبایی ظاهر و طرح لبخند شما کمک می‌کند.
  • ظاهر دندان‌های ایجادشده با کامپوزیت بسیار طبیعی است.
  • به دندان‌های مجاور آسیبی وارد نمی‌کند.
  • عملکرد دندان‌های ایجادشده با کامپوزیت مانند دندان طبیعی است.
  • دندان‌هایی که بعد از پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت ایجاد می‌شوند، استحکام بالایی دارند.
  • امکان ترمیم در دندان‌های جایگزین شده با روش کامپوزیت وجود دارد.

روش پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت

در این روش از بریج دندان یا پل استفاده می‌کنند. برای این منظور از چند دندان که کنار هم قرار گرفته‌اند، برای کامپوزیت دندان افتاده کمک می‌گیرند. دندانپزشک، بریج دندانی را به دندان‌های مجاور که سالم هستند وصل می‌کند تا جایگزینی برای دندان‌های طبیعی روی لثه باشد. بریج‌های دندانی برای پرکردن جای خالی دندان، انواع مختلفی دارند که باید بر اساس وضعیت لثه و تراکم استخوان فک بیمار زیر نظر دندانپزشک متخصص انتخاب شوند.

معایب کامپوزیت دندان افتاده

در کنار تمام مزایایی که می‌توان برای پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت نام برد، برخی معایب وجود دارند که با شناخت آن‌ها می‌توانید تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید. معایب و عوارض انجام کامپوزیت دندان افتاده شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برخی دندانپزشکان معتقدند نمی‌توان از روش کامپوزیت برای تمامی دندان‌های افتاده استفاده کرد.
  • در صورت عدم مراقبت از کامپوزیت دندان افتاده، ممکن است دچار تغییر رنگ جزئی شود.
  • روش پرکردن جای دندان کشیده‌شده یا از دست رفته با کامپوزیت نسبت به سایر روش‌ها طول عمر کمتری دارد.
  • در صورت عدم مهارت دندانپزشک برای پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت، احتمال پوسیدگی دندان‌های مجاور افزایش می‌یابد.
  • اگر تراکم استخوان فک و ساختار دندان‌ها ضعیف باشند، امکان انجام این روش درمانی برای جای خالی دندان‌های از دست رفته وجود ندارد.
  • بیماران مبتلا به بیماری لثه نمی‌توانند از کامپوزیت برای جای خالی دندان افتاده استفاده کنند.
  • در صورت استفاده از مواد پرکننده کامپوزیت غیر مرغوب، دندان جایگزین‌شده ظاهر مصنوعی پیدا می‌کند.
  • معمولا دندانپزشک توصیه می‌کند پس از جایگزینی دندان از دست رفته با کامپوزیت، مصرف غذاهای رنگی، سیگار و قلیان را محدود کنید.

آیا پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت روش درمانی مناسبی است؟

کامپوزیت می‌تواند یک روش موثر برای درمان دندان‌های افتاده باشد. اثربخشی این راه‌کار در صورتی صددرصدی خواهد بود که استفاده از کامپوزیت برای پرکردن جای خالی دندان زیر نظر دندانپزشک متخصص انجام شود. او برای این کار باید وضعیت دندان‌های شما را بررسی کند. 

اینفوگرافیک موارد مورد بررسی توسط دندانپزشک برای کامپوزیت دندان‌افتاده
پزشک با بررسی وضعیت دندان و لثه شما تصمیم می‌گیرد که پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت روش درستی است یا خیر.

در ادامه به مواردی که دندانپزشک بررسی می‌کند، اشاره کرده‌ایم:

میزان آسیب

باید بررسی شود بخشی از دندان شما شکسته یا همه آن از دست رفته که در این صورت ممکن است برای درمان به ترکیب چند روش با یکدیگر نیاز باشد.

موقعیت دندان

مکان دندان افتاده مهم است. اگر دندان از دست رفته در ناحیه قابل دید مانند دندان‌های جلویی باشد، می‌توان به کمک کامپوزیت آن را ترمیم کرد تا ظاهری زیبا و طبیعی ایجاد کند. اما در صورتی که دندان در نواحی باریک‌تر یا پشتی دهان باشد، معمولا باید از روش‌های دیگر کمک گرفت.

وضعیت دندان‌های دیگر

اگر دندان‌های مجاور یا جای خالی دندان افتاده دچار پوسیدگی و وضعیت نامناسبی باشند، دندانپزشک برای ترمیم همه دندان‌های شما پیشنهاد مناسب‌تری می‌دهد.

بودجه

کامپوزیت دندان افتاده یک روش مقرون‌به‌صرفه نسبت به سایر روش‌ها مانند ایمپلنت است. با این حال دندانپزشک هزینه نهایی انجام این روش را برای شما برآورد می‌کند.

در نهایت برای مشورت و تصمیم‌گیری در مورد کامپوزیت دندان افتاده می‌توانید از دندانپزشک آنلاین درمانکده مشاوره بگیرید. او می‌تواند بر اساس وضعیت خاص دندان‌تان، توصیه‌های دقیق‌تری ارائه دهد و برای شما یک برنامه درمانی مناسب در نظر بگیرد.

راهنمای مراجعه به پزشک

اغلب افراد به دلیل حفظ ظاهر دندان‌های خود و پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه ترجیح می‌دهند بلافاصله جای خالی دندان از دست رفته را پر کنند. یکی از روش‌های کم‌هزینه و بی‌خطر که این روزها بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد، کامپوزیت دندان افتاده است. استفاده از این روش برای پرکردن جای خالی دندان نیاز به تخصص و مهارت زیادی دارد، از همین‌رو باید قبل از انتخاب آن با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

شما می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده برای رزرو وقت معاینه به لیست بهترین پزشکان متخصص تهران و سایر شهرها دسترسی داشته باشید. همچنین امکان مشاوره تلفنی، متنی و تصویری با دندانپزشک متخصص درمانکده برای شما فراهم شده است.

سوالات متداول

آیا کامپوزیت دندان افتاده ماندگار است؟

طول عمر این روش درمانی و زیبایی‌بخش برای اغلب افراد حدود سه سال است و پس از آن نیاز به ترمیم دارد. مراقبت اصولی و توجه به توصیه‌های دندانپزشک می‌تواند دوام کامپوزیت دندان از دست رفته را بیشتر کند.

آیا کامپوزیت دندان افتاده برای همه دندان‌ها مناسب است؟

معمولا کامپوزیت برای دندان‌های افتاده کوچک تا متوسط مناسب است. پرکردن جای خالی دندان‌های بزرگ پیچیدگی بیشتری دارد، از همین‌رو کامپوزیت را اغلب برای ترمیم دندان‌های بزرگ شکسته و کج استفاده می‌کنند.

آیا کامپوزیت دندان افتاده درد دارد؟

مراحل انجام کامپوزیت دندان افتاده با بی‌حسی است و شما دردی احساس نمی‌کنید. پس از اتمام کامپوزیت برای جای خالی دندان، ممکن است کمی درد و حساسیت موقتی ایجاد شود که معمولا به مرور زمان بهبود می‌یابد.

منابع: abbadent | vadentist

Loading



source

توسط