تار و تاریخ برای کسب جایزه گرمی دورخیز کرده است / پروژه‌ای مستقل با 120 تابلو موزیکال – فرهنگی خبری

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جلسه هم‌نشینیِ عوامل پروژه تار و تاریخ با اهالی رسانه، ظهر امروز دوشنبه 8 آبان 1402 برگزار شد. در این جلسه میدیا فرج‌نژاد آهنگساز و طراحِ پروژه تار و تاریخ، مرتضی حاج‌محمدی کارگردان، پویا پایور صدابردار و احمد میرمعصومی ناشر این پروژه حضور داشتند و هر کدام از آنها توضیحاتی درباره پروژه «تار و تاریخ» ارائه کردند.
در ادامه متن صحبت‌های هر کدام از عواملِ پروژه «تار و تاریخ» را می‌خوانید:

تار ,

آلبوم تار و تاریخ 1 منتشر شد / این پروژه کاملا مستقل است

میدیا فرج‌نژاد – آهنگساز و طراحِ پروژه «تار و تاریخ»: بیش از دو سال است که این پروژه را آغاز کرده‌ایم و تا کنون بالغ بر 120 قطعه‌ی موسیقی برای 120 لوکیشنِ تاریخی ساخته و به موسیقی آنها به شکل حرفه‌ای در استودیو و ویدیوهایش در لوکیشن‌های مد نظر تصویربرداری شده است. تا این لحظه حدود هفتاد درصد از اهدافی که در ایران داشتیم را عملی کرده‌ایم و اکنون زمانِ انتشار جهانی این آثار است.

به طور ویژه تشکر می‌کنم از مرتضی حاج‌محمدی که به عنوان کارگردان کنار پروژه حضور داشت و همچنین پویا پایور که صدابردار این آثار بود. آقای میرمعصومی هم کار انتشار را برعهده داشتند. مجموع این قطعات در قالب چندین آلبومِ مستقل منتشر خواهند شد که فاصله زمانی بین انتشار هر آلبوم حدود 3 یا چهار ماه خواهد بود.

در مسیرِ عملی کردنِ‌ پروژه «تار و تاریخ» مسئولان میانیِ میراث فرهنگی بسیار دغدغه‌مند و با نگاهی حمایتگر(البته فقط معنوی) در کنار ما بودند. این عزیزان اهمیت بسیاری برای میراث فرهنگی کشورمان قائلند و از ما می‌خواستند که صدایشان باشیم تا مشکلاتِ هر کدام از این میراث فرهنگی را به گوشِ مسئولان بالادستی برسانیم. با این حال باید بگویم که هیچ ارگانی هیچ کمکی از نظر مالی به ما نکرده و البته ما هم درخواستی از جایی نداشتیم. کار با هزینه‌های شخصی انجام شده و پروژه به طور مستقل پیش می‌رود.

بُعد مادی این پروژه خیلی مد نظر ما نیست. اما تا جایی که بتوانم به این فکر می‌کنم که چه کنیم تا چرخِ این پروژه بچرخد. البته که میشد سراغ ارگان‌های دولتی رفت و بودجه‌های کلانی گرفت، ولی چنین اتفاقی لازمه‌اش ایجاد برخی تغییرات و محدودیت‌ها بود که من نمی‌توانم با آنها کنار بیایم.

در میان بناهایی که برای لوکیشنِ ضبط تابلوموزیکال‌ها(در این پروژه هر ویدیو با عنوانِ یک تابلو موزیکال منتشر می‌شود) انتخاب کرده‌ایم، فقط 30 درصدشان شناخته شده است. همین هفته قبل ساعت یک و نیم صبح راه افتادیم و به کویر مرنجاب رفتیم و از آنجا هم با دو ساعت آفرود به قلعه کَرشاهی رسیدیم. خیلی از این لوکیشن‌ها را رفتیم و قصه‌هایشان را درآوردیم و روایت کردیم. متاسفانه بسیاری از این بناها اصلا شناخته شده نیستند و بسیاری از آنها هم به حال خود رها شده‌اند.

در روند ضبطِ آثارِ‌ «تار و تاریخ» با موضوع‌های تاسف‌برانگیزی مواجه می‌شوم؛ برای مثال برای بنای خانه نجف‌خان دوبار 400 میلیونی بودجه گرفته شده تا برای حفظ و نگهداری و شاید مرمت این بنا خرج شود، اما این مبالغ در آنجا خرج نشده است! بناهای خارج از تهران اوضاعِ بسیار بدی دارند و به شکل صحیح نگه‌داری نمی‌شوند. قلعه سنگی آتش‌کده‌ای از عصر ساسانی است که اتوبانی از فاصله 30 متری‌اش عبور کرده است!

ما در این پروژه هم به یناهای مهم می‌پردازیم و هم به جاهایِ غیر معروف که مغفول مانده‌اند، می‌پردازیم. همین اخیرا می‌خواستیم اثری در کاخ سعدآباد ضبط کنیم، وقتی موضوع را با مدیر این مجموعه مطرح کردیم، بسیار استقبال کرد و وعده همکاری به ما داد. اما بعد رفت و دیگر جواب تماس‌های ما را نداد.

یکی دیگر از موضوع‌های مهم در این پروژه، انتخاب خوانندگانی با کیفیت از مناطق مختلف ایران است. در بسیاری از موارد برای انتخاب خواننده در هر منطقه از پروژه آواز معاصر کمک گرفتیم. «آواز معاصر» رویدادی بود که چند سال پیش با کمک چند تن از دوستانِ موزیسین برای شناساییِ‌ خوانندگانی توانا از نقاط مختلف ایران رقم زدیم. اکنون در «تار و تاریخ» برای هر منطقه ابتدا باید با موسیقی و زبان یا گویشِ آن منطقه آشنا شوم، بعد شاعرانِ توانمند آن منطقه را شناسایی کنم. بعد بهترین گزینه را از میان خوانندگان آن منطقه انتخاب و کار را شروع کنیم.

«تار و تاریخ» پروژه‌ای است که صرفا نگاه فرهنگی دارد. خوشبختانه این رویداد در مسابقه بین‌المللیِ گلوبال موزیک آواردز توانست دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد و این اتفاقی بود که در چند سال گذشته در موسیقی ایران رخ نداده بود. پس از این موفقیت آرتیست‌های بسیاری از دیگر کشورها پیام دادند و پیشنهادهایی برای همکاری ارائه کردند.

ما از هیچ ظرفیتی به جر ظرفیت‌های رسانه‌ایِ کشور خودمان استفاده نکردیم و خوشبختانه امروز شاهدیم که «تار و تاریخ» در میان علاقه‌مندان به موسیقی شناخته شده است. آنچه به دست آمده حاصل دسترنجِ تمام بچه‌های فعال در این پروژه است.

برگزیده‌ای از آثارِ «تار و تاریخ» در جایزه گرمی و در بخش گلوبال موزیک شرکت کرده است و امیدواریم در این رویداد بین‌المللی هم بتواند موفق باشد.

 

تار ,

تار و تاریخ نگاهم به تاریخ ایران را تغییر داد

مرتضی حاج محمدی: خیلی خوشحاام که در پروژه تار و تاریخ هستم. در این دو سال جاهایی را دیدم که نگاهم را به تاریخ این مملکت تغییر داد. جاهایی بسیار با شکوه و البته در معرض خطر. امیدوارم به این آثار تاریخی بیشتر اهمیت داده شود. ضبط هر اثر با کمترین تجهیزات ممکن و گاهی فقط با یک برداشت انجام می‌شود.

تار ,

بخشی از ظرفیت گردشگری و تاریخی ایران در «تار و تاریخ»

احمد میرمعصومی ناشر آثار «تار و تاریخ»: در کشورمان ظرفیت‌های بسیاری در عرصه گردشگری و تاریخی داریم. بخشی از این ظرفیت‌ها در تار و تاریخ به نمایش درآمد.
امسال یکی از بزرگترین افتخارات بین‌المللی برای این پروژه با کسب دو مدال طلا برای ایران به ارمغان آمد.
تلاش‌مان بر این است که در عرصه‌های مختلف این مسیر را گسترش دهیم و با فرهنگِ سایر ملل ارتباط بگیریم و این مسیر را گسترش دهیم.
برگزیده‌ای از تار و تاریخ در گرمی شرکت کرده است. همین چند قطعه‌ی برگزیده بودند که توانستند جایزه مدال طلا را در گلوبال موزیک آواردز کسب کنند. حالا هم در جایزه گرمی شرکت کرده و منتظر معرفی نامزدها هستیم.
اکنون در حال برنامه‌ریزیِ کنسرت‌های این مجموعه هم در قالب فستیوال‌های جهانی و هم در قالب اجراهای مستقل هستیم.

پروژه «تار و تاریخ» بیش از دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون آثار زیادی را به صورت «تابلو موزیکال» منتشر کرده است. در این پروژه بناهای تاریخی انتخاب می‌شوند و براساس ویژگی‌های آنها برایشان قطعه‌ای موسیقی ساخته می‌شود. سپس آن قطعه به صورت تصویری در همان لوکیشن ضبط و در نهایت حاصل آن منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari