سعید اسلامی بیدگلی در گفت و گو با «صدای بورس» گفت: آنچه که در بازار سرمایه اتفاق افتاده این است که اعتماد از این بازار رخت بر بسته و ورود نقدینگی با یکسری از چالش های بسیار جدی مواجه شده است ، یعنی سرمایه گذاران اعتمادی بر سیاست گذاری های کلان دولت ندارند.

وی افزود: ضمن اینکه سیاست گذاری و اجرای سیاست هایی که در بلند مدت چشم انداز خوبی برای اقتصاد ایران درست کند، دیده نمی شود. اکنون در طی چندین ماه گذشته ما شاهد خروج سرمایه از بازار بورس هستیم. راهکار برگشتن اعتماد به بازارسرمایه اخذ تصمیماتی به نفع صنایع و شرکت های بورسی است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه در اولویت سیاست گذاری دولت نیست،برهمین اساس نمی توان روند صعوی از بورس را در کوتاه مدت انتظار داشت. همچنین اکنون مسئله کلیدی این است که در سطح اقتصادکلان باید اعتماد به بازار تزریق شود و دید بلند مدتی در بازار سهام بکار گرفته شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اظهارداشت: باید اعتماد به بازار برگردد و کارایی اطلاعاتی بازار افزایش پیدا کند. اگر بازار در یک سطح مناسب کارایی باشد حتما سرمایه گذاران بین گزینه های متعددی که دارند بورس را برای سرمایه گذاری انتخاب خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه باید تصویر روشنی از آینده جایگاه اقتصاد در نظام اقتصاد بین الملل ارائه شود و به سمت آن حرکت کند، گفت: مفهوم این امر آن است که دولت اعلام کند که می خواهد در مسیر پیشرفت اقتصادی قرار بگیرد و برنامه هایش در راستای سیاست های بین المللی چیست. البته این امر بستگی به عواملی نظیر شرایط داخلی و بیرونی در رسیدن به این اهداف تاثیرگذار دارد. همه این عوامل بیانگر است که دولت ریسک هایی که از سمت سیاست گذار به بازار تحمیل می شود را کاهش دهد.

تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: اگر سطح ریسک سرمایه گذاری تغییر سطح ندهد و وضعیت سیاسی و بین المللی ایران تغییرات گسترده ای نکند و در همین سطوح حرکت کند، به طوری یقین سهام بسیار زیادی در بازارسرمایه وجود دارد که ارزش خرید و نگهداری را دارد. اما این اختیار سرمایه گذار است که در یک شرایط تورمی سهمی را خریداری یا در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کند اما تجربه نشان داده است کسانی که از بازار خارج میشوند گاها لحظات کلیدی را از دست می دهند .

اسلامی بیگدلی گفت:ایران مدت هاست که دچار چالش های بین الملل است و ما عادت کردیم به نوساناتی در این ریسک ها اما تغییر سطح ریسک به این معنی است که ما از این سطح تغییر کنیم مثلا درگیر یک درگیری جدی در منطقه شویم یا یک چالش جدی در سطح بین الملل برای کشور ایجاد شود این سطح ریسک را به گونه ای تغییر می دهد که ممکن است حتی ارزش ارز افزایش پیدا کند ولی انقدر ریسک برای سرمایه گذار زیاد شده که ممکن است ارزش دارایی ها کاهش هم پیدا کند البته که ما امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد چزا که به غیر از مسائل اقتصادی به مسائل اجتماعی هم فکر می کنیم.

source

توسط