با لباسی که بدن را می خورد چه باید کرد؟ – فرهنگی خبری

اگر تا به حال بعد از پوشیدن لباس خاصی احساس خارش یا حساسیت کرده‌اید، ممکن است به درماتیت یا حساسیت لباس، دچار شده باشید. درماتیت لباس، یک واکنش آلرژیک به مواد خاصی است که در لباس یا پارچه استفاده می‌شود، مانند پشم، ابریشم و الیاف مصنوعی. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد بثورات ناشی از لباس، خارش ناراحت کننده و حتی کهیر شود. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث حساسیت‌های پوستی در اثر تماس مداوم با برخی لباس‌ها شود. اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید با لباسی که بدن را می‌خورد چه باید کرد، در این راهنما از پوشاک ایرانیان همراه ما باشید.

درماتیت یا حساسیت پوستی به لباس چیست؟

درماتیت لباس که با نام‌های درماتیت تماسی پارچه، آلرژی لباس یا درماتیت تماسی آلرژیک نیز شناخته می‌شود، نوعی تحریک است که هنگام تماس پوست با لباس خاصی ایجاد می‌شود. بیشتر درماتیت‌های لباس توسط مواد شیمیایی که برای تولید لباس استفاده می‌شود از جمله رنگ، فرمالدئید و کرومات ایجاد می‌شود. هنگامی که پارچه یا ماده شیمیایی در طولانی مدت با پوست تماس پیدا می‌کند، راش یا سوزش پوستی ایجاد می‌شود. شیوع درماتیت‌های پوستی و لباس‌هایی که بدن را می‌خورند، به احتمال زیاد به دلیل تغییر در شیوه‌های تولید لباس‌ها و استفاده از عوامل محرک، اخیراً در حال افزایش است و علت‌های مختلفی برای آن مطرح شده است.

چه چیزی باعث حساسیت‌های پوستی لباسی می‌‌شود؟

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث حساسیت‌های پوستی به انواع لباس‌ها شوند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مواد تحریک کننده در منسوجات

برخی از منسوجات حاوی مواد شیمیایی یا موادی هستند که می‌توانند پوست را تحریک کنند. این محرک ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• رنگ‌ها: رنگ‌های مورد استفاده در پارچه‌ها می‌توانند حاوی مواد شیمیایی باشند که پوست را تحریک می‌کنند، به‌ویژه اگر در طول فرایند تولید لباس به ‌درستی شسته نشده باشند.

فرمالدئید: این ماده شیمیایی گاهی در لباس‌ها برای کاهش چین و چروک و افزایش دوام آن‌ها استفاده می‌شود که می‌تواند برای برخی افراد حساس، تحریک کننده باشد.

– بافت‌های زبر

پارچه‌های درشت یا زبر، مانند انواع خاصی از پشم، می‌توانند از طریق اصطکاک پوست را تحریک کنند و باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی در طولانی مدت شوند.

– وجود آلرژن‌ها در لباس‌ها

درماتیت‌های آلرژیک در اثر پوشیدن برخی لباس‌ها، زمانی رخ می‌دهد که پوست با آلرژن‌های موجود در لباس تماس پیدا کند. آلرژن‌های رایج لباس‌ها عبارتند از:

• لاتکس: لاتکس در برخی از مواد الاستیک موجود در لباس‌ها مانند کمربند یا سرآستین‌های الاستیک استفاده می‌شود. آلرژی به لاتکس می‌تواند منجر به واکنش‌های پوستی شود.

• نیکل: برخی از دکمه‌ها یا زیپ‌های لباس حاوی نیکل هستند که می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در افراد حساس به این فلز شود.

– مواد شتسشوی لباس

شستن لباس‌ها با مواد شوینده مناسب و ملایم برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی بسیار مهم است. چرا که امروزه بسیاری از مواد شوینده تجاری دارای مواد شیمیایی مضری هستند که ممکن است باعث ایجاد خارش در بدن شود.

– رنگ‌های نساجی خاص

برخی از رنگ‌های مورد استفاده در پارچه‌ها می‌توانند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

– پارچه‌ها

نوع پارچه نیز می‌تواند بر ایجاد درماتیت لباسی تأثیر بگذارد. برای مثال پارچه‌های مصنوعی مانند پلی استر و نایلون ممکن است منجر به افزایش تعریق و رطوبت شده و تحریک پوست را تشدید کنند. همچنین پارچه‌های ضد چروک یا مقاوم در برابر لک نیز می‌توانند حاوی مواد شیمیایی باشند که پوست را تحریک می‌کنند.

توجه به این نکته مهم است که درماتیت پوستی در اثر پوشیدن انواع لباس مردانه، زنانه و بچگانه می‌تواند مکانیسم‌های تحریک کننده و آلرژیک را ایجاد کند. در برخی موارد، افراد ممکن است ترکیبی از این عوامل را تجربه کنند. تشخیص دقیق و شناسایی محرک‌های خاص اغلب نیاز به آزمایش دارد که توسط متخصص پوست انجام می شود تا علت دقیق واکنش پوستی مشخص شود و یک برنامه درمانی مناسب تهیه شود.


علائم حساسیت پوستی در اثر پوشیدن لباس‌ها

درماتیت‌های پوستی و خارش پوستی در اثر پوشیدن برخی لباس‌ها، غلب به عنوان درماتیت مزمن ظاهر می‌شود. برخی از درماتیت‌های آلرژیک نیز می‌تواند بدون علائم بالینی قابل مشاهده باشد، اما با خارش مداوم همراه باشد. علائم خارش و حساسیت پوستی در اثر لباس‌ها می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی و التهاب
  • احساس خارش و سوزش
  • تورم ناحیه آسیب دیده
  • سوزش چشم‌ها در اثر التهاب چشم‌ها
  • پوست خشک یا پوسته پوسته
  • التهاب فولیکول‌های مو در صورت آلودگی لباس‌ها
  • تاول یا ترشح در موارد شدید

نحوه درمان خارش‌ها و حساسیت‌های پوستی به لباس

تشخیص درماتیت‌ها و حساسیت‌های پوستی بر اثر پوشیدن برخی لباس‌ها توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از ترکیبی از شرح حال، ویژگی‌های بالینی و در برخی موارد آزمایش‌های پچ (patch test) انجام می‌شود. نتایج آزمایش پچ همیشه صحیح نیست زیرا تولیدکنندگان پارچه، برچسب انواع مواد شیمیایی مورد استفاده را بر روی لباس‌ها نمی‌زنند. علاوه بر این، آزمایش‌های پچ نمی‌توانند تمام مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید لباس را آزمایش کنند. اما با این حال می‌توان با توجه به برخی نکات، از ایجاد حساسیت‌های پوستی جلوگیری کنیم.


چگونه از حساسیت‌ها و لباسی که بدن را می‌خورد، جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی و ایجاد خارش، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

– پارچه‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید:

لباس‌ها و ملافه‌های ساخته شده از مواد ضد حساسیت مانند پنبه یا ابریشم ارگانیک را انتخاب کنید. از خرید لباس‌هایی با پارچه‌های مصنوعی که حاوی مواد محرک یا حساسیت زا هستند، خودداری کنید. همچنین بهتر است لباس‌هایی که پوست شما را تحریک می‌کنند را شناسایی کنید و سعی کنید آن‌ها را خریداری نکنید.

– قبل از پوشیدن لباس جدید، آن را بشویید:

شستن لباس‌های جدید اعم از انواع لباس زنانه و مردانه، قبل از پوشیدن آن می‌تواند به حذف مواد شیمیایی یا رنگ‌هایی که ممکن است باعث واکنش می‌شوند کمک کند.

– از شوینده های ملایم استفاده کنید:

شوینده‌های ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید که کمتر باعث تحریک پوست می شوند.

  • پوست خود را مرطوب نگه دارید:

مرطوب نگه داشتن پوست با لوسیون‌‌های ملایم و بدون عطر می‌تواند به کاهش خورندگی و خارش پوست شما کمک کند.

– از پوشیدن لباس‌هایی که باعث حساسیت و خارش پوستی می‌شوند، جلوگیری کنید.

– استفاده از لباس زیرهای نرم با الیاف طبیعی نیز می‌تواند به طور قابل توجهی حساسیت و خارش‌های پوستی در اثر خورندگی لباس را کاهش دهد.

سخن پایانی

درماتیت‌های لباس، نوعی حساسیت‌های پوستی هستند که می‌تواند هر فردی را درگیر کند، اما با آگاهی و اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید تاثیر آن را بر زندگی روزمره خود به حداقل برسانید. درک موادی که با آنها در تماس هستید، انتخاب لباس‌های با دقت و مراقبت از پوست می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری و مدیریت این عارضه کند و از لباس‌هایی که موجب خورندگی بدن و حساسیت می‌شوند، جلوگیری کرد. به یاد داشته باشید که توجه به سلامت پوست بسیار مهم است و ایجاد تغییرات کوچک در انتخاب نوع لباس و پارچه می‌تواند به طور قابل توجهی از ایجاد بثورات و حساسیت‌های پوستی جلوگیری کند.

source

توسط