وزیر خارجه فرانسه در اسرائیل: پاریس، لندن و برلین خواستار «آتش‌بس پایدار» در جنگ غزه هستند – فرهنگی خبری

شبکه الجزیره رسیدگی به پرونده قتل تصویربردار خود در غزه را به دادگاه جنایات جنگی ارجاع می‌دهد

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که درحال آماده سازی یک پرونده حقوقی است تا رسیدگی به «قتل» یکی از تصویربرداران خود بر اثر حمله‌ای پهپادی در غزه را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی مستقر در قطر، سمیر ابودقه، تصویربردار الجزیره روز جمعه هنگام تهیه گزارش از ویرانه‌های به جا مانده از بمباران مدرسه‌ای که به عنوان پناهگاه آوارگان در جنوب نوار غزه مورد استفاده قرار گرفته بود، بر اثر حمله یک هواپیمای بدون سرنشین کشته شد.

رویترز در گزارشی بدون تایید جزئیات اعلام شده از سوی رسانه قطری در خصوص حمله پهپادی به این مدرسه، به نقل از مسئولان شبکه الجزیره اعلام کرد: پهپادهای اسرائیلی موشک‌هایی را به سمت مدرسه شلیک کردند که سمیر ابودقه بر اثر آن متحمل جراحاتی مرگبار شد. 

در بیانیه شبکه الجزیره آمده است: «کار گروهی متشکل از یک تیم حقوقی بین‌المللی از خود شبکه و گروهی از کارشناسان حقوقی بین‌المللی قرار است به زودی روند تشکیل پرونده‌ای جامع را در این خصوص برای ارائه به دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی به طور مشترک آغاز کنند.»

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای در واکنش به این حادثه اعلام کرد که «هرگز» عمدا خبرنگاران را هدف قرار نداده است. 
در این بیانیه همچنین تاکید شده است که «ماندن در یک منطقه جنگی هنگام تبادل آتش خطرات ذاتی به همراه دارد.»

اسرائیل صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با «جنایات جنگی» در سرزمین‌های فلسطینی را به رسمیت نمی‌شناسد و پیش‌تر از همکاری با این دادگاه خودداری کرده است.

سمیر ابودقه، تصویربردار شبکه الجزیره پس از حمله پهپادی به مدرسه‌ای در جنوب نوار غزه، به دلیل محاصره منطقه توسط ارتش اسرائیل، به موقع برای درمان به بیمارستان منتقل نشد و از همین رو به علت شدت جراحات وارده جان باخت. 

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران روز جمعه اعلام کرد که جنگ ۱۰ هفته ای غزه تاکنون تلفات سنگینی بر روزنامه‌نگاران تحمیل کرده است؛ به نحوی که تاکنون دست کم ۵۴ خبرنگار و کارمند رسانه در این مناقشه جان باخته‌اند.

بستگان سمیر ابودقه، خبرنگار شبکه الجزیره که در پی حمله پهپادی اسرائيل به مدرسه‌ای در جنوب نوار غزه جان باخت


source

توسط