مجدالدین معلمی مدیرعامل «بنیاد کتاب» سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ درباره فعالیت‌های این بنیاد گفت:‌ ما در بنیاد تمرکز بالایی بر ابزارهای جدید گذاشتیم که بتوانیم سامانه جدیدی در حوزه تبلیغ و ترویج  ایجاد کنیم، تا زمینه معرفی کتاب‌های خوب، رصد، پژوهش و گزارش‌دهی وضعیت کتاب ایجاد شود.

معلمی افزود:‌ فعلا قرار است سامانه‌‌ای ایجاد شود که تا به مطالعات میدانی مسائل حوزه نشر بپردازد، مسائل حوزه نشر بسیار عدیده است،‌ چندین مسأله را می‌توان به عنوان مسائل حوزه نشر مطرح کرد، از مسائل اقتصادی گرفته تا قواعدی که در حوزه نشر باید تغییر کند، از مسئله مخاطب گرفته تا بازار ترجمه و محتوایی که عرضه می‌شود،‌ این در حالی است که فضای رسانه‌ای در کشور ما در حوزه نشر معمولاً به سمت ممیزی می‌رود و مسائل اصلی حوزه نشر خیلی دیده نمی‌شود، ممیزی اصولا مسئله اصلی حوزه نشر نیست، قانونی است که با قوت و ضعف‌هایی در دوره‌های گذشته انجام شده و هالی نشر با آن کنار آمده‌اند. آن چیزی که روند حوزه نشر را صدمه می‌زند، مسائلی است که بیشتر به دلیل عدم اطلاع از بازار نشر‌، نیاز نشر و شناخت مخاطب حاصل می‌شود.

بدنبال طرح‌های جدید برای برنامه‌سازی در حوزه کتاب هستیم

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تمرکز بر تبلیغ و ترویج کتاب،‌ آیا با رسانه ملی نیز برای تبلیغ و ترویج کتاب مذاکره‌ای داشته‌اید،‌ گفت:  فعلاً انحصاری که صدا و سیما به موسسه شیرازه داده است،‌ همچنان پابرجاست و آن‌ها هم متمرکز‌ند، بنابراین نیازی به ورود به این حوزه ندیدیم،‌ اما برای برنامه‌سازی به دنبال طرح‌های جدید در حوزه کتاب هستیم.

معلمی درباره تعیین تکلیف پرونده انتشارات خوارزمی نیز گفت:‌ کتابفروشی انتشارات خوارزمی از خرداد ماه در اختیار مدیریت جدید قرار گرفته و بعد از بازگشایی استقبال خوبی نیز از آن شده است. در مورد مطالبات مالی نیز دادگاه‌های مختلفی تاکنون برگزار شده و برخی از کارمندان نیز مطالباتی داشتند که از قدیم پرداخت نشده بود،‌ طبق حکم دادگاه ما مکلف به پرداخت هستیم و بخشی از پرسنل که طبق حکم دادگاه محق شناخته شده‌اند، مطالبات خود در زمینه سنوات و بیمه را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه مجمع عمومی انتشارات خوارزمی از سوی سهامداران در سالیان متمادی جدی گرفته نشده است‌، برخی انتقاد و شکایت‌هایی دارند که متعلق به 15 تا 20 سال پیش است، برای همین حجم شکایات و مراودات خیلی بالا است.

انتهای پیام/

source