Wp Header Logo 220.png

محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این آیین طی سخنانی گفت: آثار استاد محجوبی معمولا نیاز به معرفی ندارد چراکه به لحاظ ساختار و سبک و به دلیل شهرت و آوازه هنری ایشان، این آثار قابل تشخیص است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه معماری پارک ساعی از یادگارهای استاد محجوبی است،اظهار کرد: ایشان آثار متعددی در جای جای کشور دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم در منطقه گیلان هم موسسه یا بنیادی تأسیس شود تا با مراجعه به آن‌، افراد بیشتری با فعالیت ها و سلوک هنری استاد آشنا شوند. حتی در این روزها، منزل استاد محجوبی نیز به نوعی یک موزه- خانه است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تأکید بر اینکه هرکه آثار استاد محجوبی را می‌بیند، شیفته آن می‌شود، گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت استاد حسین محجوبی در سپهر فرهنگی و هنری ایران، ضرورت دارد که بار دیگر آثار هنری ایشان مورد بازخوانی قرار بگیرد و در قالب نمایشگاه ها وگالری ها، در اکثر نقاط کشور در معرض دید عموم مردم و علاقه مندان به هنر قرار گیرد.

در ادامه این برنامه محمد حسین حلیمی استاد هنر دانشگاه تهران سخنرانی کرد و گفت: در گذشته های دور، در میان آثار ارزشمند هنری، کاری را دیدم که گویی با من آشنا بود، و آن، یکی از تابلوهای نقاشی استاد محجوبی بود.در حقیقت این نقاشی و اکثر نقاشی های وی نشان دهنده فضای تغزلی فکری اوست

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: محجوبی پس از ۶۰ سال فعالیت هنری، پالت رنگی خودش را دارد. چند نفر در ایران هستند که پالت خاص خود را داشته باشند؟ این در حالی است که فعالیت هنرمندان در سال‌های ۱۳۴۵ تا 1350برای ما خاطره انگیز است،چرا که تعداد قابل توجهی از افراد هنرمند در این مقط حضور داشتند و جامعه ایران از هنر آنان بهره مند می شد.

بهمن نامور مطلق استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی سخنران سوم این آیین بود. او در ابتدای سخنان خود گفت:ما همواره به نوعی از تناقض گرفتار شده ایم، زیرا در آثار محجوبی معمولا فضای بهشتی برای ما ترسیم شده است، حال آنکه مدت هاست با آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی مواجه هستیم.

او با اشاره به آثاری از محجوبی که در ارتباط با آلودگی هوا و دیگر مسائل محیط زیستی خلق شده است، افزود: آثار محجوبی ژانر زیست محیطی را در نقاشی به وجود آورد.

رییس سابق فرهنگستان هنر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درخت در آثار محجوبی پدیده‌ای غریب و کهن الگو است. انسانی که آرزوی عروج و پاکی دارد با دیدن درخت، میل به عروج پیدا می‌کند،حال آنکه مثلا، باران میل به افول دارد.

به گفته نامور مطلق هنر اکولوژیک هنر انتقادی و اعتراضی است، از نظر نقد زیست محیطی هنر محجوبی، هنر اکولوژیک است. همچنین محجوبی در هنر ایجابی موفق‌تر از دیگران عمل کرده است.

محمد علی رجبی عضو شورای مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این جلسه گفت: حضور بزرگانی چون استاد محجوبی، جامعه را متعادل می‌کند. اگر آثار محجوبی وارد جامعه شود، آثار افرادی که با حقیقت ارتباط ندارند، کنار خواهند رفت.

عضو فرهنگستان هنر ایران تأکید کرد: ارزش محجوبی به آثار زیبایی که خلق کرده است، نیست، باید توجه داشت که آن زیبایی از چه سخن می‌گوید؟ می‌گوید که هنر تماما ساخته دست بشر نیست و منشا و مبدا آسمانی و الهی دارد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین با اشاره به اهمیت آثار هنری استاد محجوبی گفت: استاد محجوبی علاقه دارد با نگاه کلان‌نگر به آفرینش نظاره کند. او را به عنوان نقاش بهشت می‌شناسند و این مساله در آثار او نیز به خوبی دیده می‌شود.در حقیقت ضرورتی ندارد که حسین محجوبی خود سخنی بگوید، چرا که نقاشی ها و آثار هنری او با ما سخن می گویند.

محمد خراسانی‌زاده با اشاره به اینکه بیان اساطیری در آثار محجوبی قابل مشاهده است، اظهار کرد: دست این استاد نقاش برای نشان دادن زیبایی‌های ایران نمی‌لرزد و همواره این زیبایی‌ ها را نمایش می‌دهد.

در پایان این جلسه نیز پریسا شاد قزوینی استاد دانشگاه الزهرا(س) به ایراد سخن پرداخت و گفت: محجوبی با آثارش مفهوم نوین زیبایی را به مخاطب می‌شناساند. او هنرمندی زیبا پسند از منطقه سرسبز گیلان است، در حالی که جوانان ایرانی او را به درستی نمی‌شناسند و شناخت او به کهنسالان و ریش سفیدان کشور منحصر شده است.

او تأکید کرد: آثار محجوبی ترجمان شخصیت او است. او در آثارش آرمان‌های انسانی رادر قالبی نو و جدید بیان می‌کند.

در بخش دیگری از این آیین نکوداشت، زمان خیری نوازنده و مدرس ساز «نی» به اجرای برنامه موسیقایی پرداخت و در پایان، لوح تقدیر و سپاس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به همراه هدایایی نفیس از سوی رئیس انجمن و مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد محجوبی اهدا گردید.

۵۷۵۷

source