استفاده از انواع نایلون کشاورزی باعث افزایش میزان محصولات و کیفیت آن‌ها می‌شود. از طرفی استفاده از انواع پلاستیک کشاورزی صرفه اقتصادی هم دارد، زیرا قیمت مناسبی داشته و از آفت زدن به گیاهان و ایجاد چندین مشکل دیگر جلوگیری می‌کند. بهتر است بدانید هر یک از انواع نایلون کشاورزی؛ کارایی مختص به خود را دارند. به همین علت آشنایی با هر یک از آن‌ها برای کشاورزان ضروری است. بر همین اساس در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از انواع پلاستیک کشاورزی می‌پردازیم.

انواع نایلون کشاورزی

در حال حاضر گسترش صنعت تولید نایلون و پلاستیک بر حوزه کشاورزی هم تاثیر مثبت گذاشته است. به نحوی که امروزه طیف گسترده‌ای از نایلون کشاورزی با ویژگی‌ها و کاربردهای متنوع تولید می‌شوند. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد؛ انتخاب درست پلاستیک کشاورزی است. در واقع کشاورزان باید با ویژگی‌های انواع فیلم استرچ آشنا باشند تا نایلون‌های مناسبی را خریداری کنند. به همین علت در ادامه مطلب به بررسی انواع نایلون کشاورزی می‌پردازیم:

1_ نایلون مالچ

پلاستیک مالچ یکی از کاربردی‌ترین نایلون‌های کشاورزی تولید شده است که استفاده از آن مزایای گسترده‌ای به همراه دارد. به طور کلی از نایلون مالچ برای پوشش دادن سطح خاک کشاورزی استفاده می‌شود. در واقع بعد از کاشت بذر و دانه، پلاستیک مالچ بر روی خاک قرار می‌گیرد. به این ترتیب استفاده از نایلون مالچ مزایای نامبرده در ادامه مطلب را به همراه دارد:

  • حفظ دمای مناسب برای رشد بذر
  • جلوگیری از ورود بیش از حد آب به خاک
  • ممانعت از رشد گیاهان هرز
  • جلوگیری از ورود جوندگان به خاک کشت شده
  • ممانعت از تابش و تاثیر بیش از حد نور آفتاب بر خاک

به طور کلی استفاده از نایلون مالچ به حفظ شرایط مناسب برای رشد محصولات کشاورزی کمک می‌کند.

2_ نایلون سیلو

انبار کردن اصولی محصولاتی مانند علوفه و استفاده طولانی مدت از آن‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات برای کشاورزان است. در واقع چنانچه محصولاتی مانند علوفه به درستی انبار نشوند؛ کیفیت خود را از دست داده و قابل استفاده نخواهند بود. به همین علت کشاورزان می‌توانند از پلاستیک یا نایلون سیلو برای انبار کردن محصولاتی مانند علوفه استفاده کنند. بدون شک استفاده از پلاستیک سیلو مزایای زیر را به همراه دارد:

  • حفظ کیفیت و سلامت محصولات
  • جلوگیری از نفوذ آب، حشرات، جوندگان و غیره
  • ممانعت از تاثیرگذاری بیش از حد نور آفتاب
  • نگهداری طولانی مدت از محصولات انبار شده

بنابراین کشاورزان می‌توانند با خرید نایلون سیلو در اندازه و متراژ مناسب؛ محصولات مختلف را انبار کنند.

پلاستیک سیلاژ و سیلو


3_ نایلون آبیاری

در کنار روش‌های سنتی و همچنین بسیار پیشرفته‌ای که برای آبیاری زمین‌های کشاورزی وجود دارند؛ استفاده از نایلون آبیاری هم رایج است. نایلون آبیاری نوعی پلاستیک مسطح و روزنه دار است که هنگام ورود آب به آن حالت لوله‌ای به خود می‌گیرد. در نتیجه آب از یک قسمت زمین کشاورزی به تمام قسمت‌ها منتقل شده و محصولات آبیاری می‌شوند. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از نایلون آبیاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آبیاری یکنواخت تمام قسمت‌های زمین کشاورزی
  • قیمت مناسب و صرفه جویی اقتصادی
  • جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان به دلیل آبیاری نامناسب و بیش از حد
  • استفاده آسان

بنابراین با استفاده از پلاستیک آبیاری می‌توانید متراژهای مختلفی از زمین کشاورزی را به خوبی آبیاری کنید.

4_ نایلون ضدعفونی خاک

در انواع خاک کشاورزی دو دسته میکروارگانیسم وجود دارند؛ میکروارگانیسم‌های مفید و مضر. برای افزایش میزان تولیدات کشاورزی و بهبود کیفیت آن‌ها باید میکروارگانیسم‌های مفید رشد کرده و عوامل مضر حذف شوند. به همین علت از نوعی پلاستیک کشاورزی به نام نایلون ضدعفونی خاک استفاده می‌شود. بر همین اساس استفاده از نایلون ضدعفونی خاک مزایای نامبرده در ادامه مطلب را به همراه دارد:

  • جلوگیری از رشد و تکثیر عوامل میکروبی و مضر
  • کمک به رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌های مفید خاک
  • فراهم کردن شرایط لازم برای افزایش کیفیت خاک کشاورزی

بنابراین با استفاده از نایلون ضدعفونی خاک می‌توانید محصولات بیشتر و با کیفیت‌تری را برداشت کنید.

5_ نایلون گلخانه

هدف از احداث یک گلخانه؛ فراهم کردن شرایط لازم برای رشد محصولات کشاورزی، حتی خارج از فصل کشت آن‌هاست. امروزه برای احداث یک گلخانه از نایلون گلخانه استفاده می‌شود. نایلون‌های گلخانه در عرض، ضخامت، جنس و کیفیت متنوع تولید می‌شوند. بنابراین استفاده از پلاستیک گلخانه مزایای زیر را به همراه دارد:

  • دیوارکشی، ساختن سقف و به طور کلی احداث فضای گلخانه
  • فراهم کردن شرایط دمایی مناسب برای رشد گیاهان
  • جلوگیری از تاثیر بیش از حد نور آفتاب بر محصولات گلخانه‌ای
  • حفظ رطوبت لازم برای رشد گیاهان

به این ترتیب با استفاده از نایلون گلخانه می‌توانید شرایط لازم برای رشد و تکثیر گیاهان گلخانه‌ای را فراهم کنید.

نکات مهم در خرید نایلون کشاورزی

آیا می‌دانید برای خرید نایلون کشاورزی باید به چه نکاتی توجه کنید؟ بهتر است بدانید به دلیل تاثیر به سزایی که نایلون‌های کشاورزی بر افزایش کیفیت نتیجه فعالیت در این حوزه دارند؛ باید از نایلون‌های مناسب استفاده کنید. برای انتخاب و خرید نایلون کشاورزی مناسب هم باید به نکات زیر توجه نمایید:

1_ نوع نایلون کشاورزی

همانطور که گفتیم انواع مختلفی از نایلون کشاورزی با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف تولید می‌شوند. بنابراین اولین اقدام برای خرید نایلون کشاورزی؛ مشخص کردن هدف شما از خرید نایلون یا در واقع نوع و کاربرد آن‌هاست.

2_ جنس و کیفیت مواد اولیه

برای خرید نایلون کشاورزی مناسب باید از میزان کیفیت مواد اولیه مطلع شوید. بدون شک استفاده از نایلون‌های با کیفیت‌تری که از مواد اولیه مرغوب تولید می‌شوند؛ مزایای بیشتری به همراه دارند. از طرفی توجه به نوع مواد اولیه و جنس پلاستیک کشاورزی نیز بسیار مهم است.

3_ عرض و ضخامت

بهتر است بدانید زمانی استفاده از یک نایلون کشاورزی نتایج دلخواه را به همراه دارد که ضخامت مناسبی داشته باشد. بنابراین هنگام خرید پلاستیک کشاورزی باید به ضخامت آن‌ها توجه کنید. از طرفی عرض نایلون نیز یکی دیگر از نکات مهم در خرید نایلون کشاورزی است، زیرا امروزه نایلون‌های کشاورزی در عرض‌های متنوع تولید می‌شوند.

رول پلاستیک کشاورزی


4_ قیمت مناسب

همانطور که گفتیم استفاده از نایلون کشاورزی صرفه اقتصادی دارد، ولی باید از مناسب بودن قیمت نایلون نیز مطلع شوید. به همین علت بهتر است از شرکت‌های معتبر نایلون مورد نظر را خریداری کنید. توجه داشته باشید نوع عرضه نایلون؛ رولی یا کیلویی و همچنین تناژ سفارش هم بر قیمت پلاستیک کشاورزی موثر هستند.

5_ مقاومت در برابر اشعه UV

بهتر است بدانید نایلون‌های کشاورزی باید در برابر اشعه UV مقاوم باشند. در غیر این صورت شرایط لازم برای رشد گیاهان فراهم نخواهد شد. فراموش نکنید اشعه‌های ماوراء بنفش باعث تخریب نایلون کشاورزی و کاهش طول عمر آن نیز می‌شوند. بنابراین با خرید نایلون‌های مقاوم در برابر اشعه UV؛ در طولانی مدت هزینه‌های کمتری را پرداخت خواهید کرد.

6_ عبور اشعه مادون قرمز

برخی از نایلون‌های کشاورزی باید اشعه مادون قرمز را از خود عبور دهند تا شرایط دمایی لازم برای رشد گیاهان فراهم شود. بنابراین برای خرید چنین نایلون‌هایی ابتدا باید با مشاوران شرکت تولید کننده مشورت کنید.

7_ برند تولید کننده

بدون شک کیفیت و تنوع نایلون‌های کشاورزی تولید شده توسط تمام شرکت‌های فعال در این صنعت، یکسان نیستند. به همین علت می‌توانید با خرید از برندهای معتبر از کیفیت، تنوع و حتی تحویل به موقع سفارشات اطمینان حاصل کنید.

منتخب کاربران

source

توسط