اسپیس‌ایکس سال 2023 را با آزمایشی برای آماده‌سازی بوستر و فضاپیمای راکت غول‌پیکر خود، یعنی استارشیپ به پایان رساند. غول حوزه گردشگری فضایی همچنین ویدیوهای خیره‌کننده‌ای از آزمایش خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است که در ادامه می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید.

آزمایش دوگانه موتور استارشیپ روز جمعه در میدان آزمایش استاربیس اسپیس‌ایکس در منطقه بوکا چیکا، تگزاس انجام شد و اکنون این شرکت درحال آماده‌شدن برای سومین پرتاب آزمایشی موشک استارشیپ خود است که انتظار می‌رود در اوایل سال 2024 انجام شود. در این آزمایش که حدود 10 ثانیه طول کشید، تمام 33 موتور Raptor روی بوستر Super Heavy که به‌عنوان اولین مرحله از موشک استارشیپ عمل می‌کند، روشن شدند.

آماده‌سازی استارشیپ برای سومین پرواز

حساب رسمی SpaceX در ایکس آزمایش موفقیت‌آمیز Super Heavy Booster 10 و همچنین آزمایش جداگانه یک موتور رپتور در Starship Ship 28 را تأیید کرد که در پرواز آزمایشی آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین این آزمایش با هدف نشان‌دادن قابلیت‌های موتور رپتور درزمینه راه‌اندازی مجدد در فضا انجام شده است.

ویدیوی زیر نیز در پست دیگری به اشتراک گذاشته شده و فرایند احتراق یک موتور رپتور را نشان می‌دهد:

اسپیس‌ایکس در سال 2023 دو پرواز آزمایشی استارشیپ را انجام داد؛ ابتدا در آوریل و سپس در نوامبر. در اولین پرواز، فضاپیما به‌دلیل بروز مشکل و تأخیر در فاز جداشدن مرحله بوستر راکت، منفجر شد. در آزمایش دوم، پرتاب فضاپیما با موفقیت انجام شد و دو بخش بالایی و پایینی نیز از هم جدا شدند، اما درنهایت هم بوستر و هم فضاپیما در هوا منفجر شدند. استارشیپ و سوپرهوی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً قابل استفاده مجدد باشند و روزی فضانوردان را به ماه برسانند. هنوز زمان انجام سومین پرواز آزمایشی این فضاپیما به‌طور دقیق اعلام نشده است.


source

توسط