به گزارش خبرنگار دین خبرگزاری تسنیم، هجدهیمن نشست تخصصی اساتید قرآن کریم ششم تا هشتم دی‌ماه برگزار شد.

موضوع این دوره از نشست‌ها «تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطب» بود.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و نماینده ولی فقیه، یکی از سخنرانان اختتامیه این نشست بود که حول موضوع این نشست به سخنرانی پرداخت. گزیده‌ای از بیانات وی را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید:

 

.

 

رهبر معظم انقلاب می‌خواهند «وَ الَّذینَ مَعَهُ»1 ها را درست کنند. اینکه می‌فرمایند من قاری و حافظ می‌خواهم، یعنی من آدم عامل به قرآن می‌خواهم. چون «رُبَّ تالِ القرآنِ و القرآنُ یَلعَنُهُ ؛ اى بسا قرآن خوانى که قرآن لعنتش مى‌کند.» را که حضرت آقا نمی‌فرمایند.

ما چه کسی را می‌خواهیم؟ آن عامل به مفهوم قرآن را می‌خواهیم. می‌خواهیم سبک زندگی قرآنی در ایران و انقلاب اسلامی زبانزد جهانیان شود. «والذین معه»؛ آنان که با ابراهیم (ع) بودند، در خط ایشان سترگ ایستادند. «إذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ»؛ «إذ قال» نمی‌گوید. اگر رهبر انقلاب چفیه می‌اندازد و می‌گوید از غزه دفاع می‌کنیم، معنایش همین است. معنایش این است که حضرت امام در اول انقلاب فرمود ما با آپارتاید و صهیونیستها سر ناسازگاری داریم. عجیب است در ماجرای طوفان الأقصی پارلمان آفریقای جنوبی قطع ارتباط با اسرائیل را تصویب می‌کند.

بحث « وَ الَّذینَ مَعَهُ» بسیار پر اهمیت است. در بحث قرائت قرآن باید کاری کنیم که ولایت فقیه ما و ولی فقیه ما احساس جمعیت غفیر (جمعیت زیاد) در امتش کند. شما باید لشکر درست کنید. لشکر مدافع آرمان‌های انقلاب.

هنر قرائت بسیار چیز خوبی است. مسجد اگر صرفاً زیبا باشد، داخلش عکس می اندازند. اما قرآن فرموده «أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَاجِّ وَ عِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ؛ آیا آب دادن به حاجیان و عمارت مسجدالحرام را با ایمان به خدا و روز قیامت و جهاد در راه خدا برابر می‌دانید؟» از مسجد الحرام بالاتر داریم؟ می فرماید آیا این دو برابرند؟ یک نفر را به خط بیاوری، برابری می‌کند با این طرف آیه شریفه «أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَاجِّ وَ عِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ». انقلاب اسلامی این شعار را دارد. پس قاری‌ای که می‌خواهد لشکر درست کند.  

در آیه آخر سوره صف می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ». آیات قرآن می‌خواهد انصاری إلی الله درست کند. این آیه را در کنار آیه سوره آل عمران بگذارید. «فَلَمَّا أَحَسَّ عِیسى‌ مِنْهُمُ الْکُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصارِی إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ». «مَنْ أَنْصارِی إِلَى اللَّهِ»؛ زمانی که عیسی از آنان احساس کفر کرد، گفت: [برای اقامه دین و سلوک و حرکت] کیانند یاران من به سوی خدا؟ حواریون گفتند: ما یاران خداییم. «مَنْ أَنْصارِی إِلَى اللَّهِ» شعار اولیای الهی به تمام تابعین و یاران خودشان است. حضرت آقا می‌گویند «مَنْ أَنْصارِی إِلَى اللَّهِ» چه کسی در راه خدا مرا کمک می‌کند؟ تلاوت مؤثر باید این لشکر را درست کند. آدم‌ها را صابر کند. آدم‌ها را اهل تحمل کند. برای او معاد جدی باشد. شما قرآن را تلاوت می‌کنید برای مخاطبی که معاد برایش جدی شود. قوانین و رضایت خدا جدی شود. صراط مستقیمی که به سمت نور و رضایت حق می‌رود، جدی شود. بگوید این کمال است. چیز دیگری کمال نیست. این تربیت دینی برای مخاطب شما باشد.

رهزن شما، صرف حرفه‌ای عمل کردن است. این حرفه‌ای عمل کردن را کنار بگذارید. زیبایی نمک است. سفره اگر آرایش مزه نداشته باشد، آدم غذا نمی‌خورد. اما تمامش که آن نیست. غذای روحی می‌دهید که کلام الله المجید است. «فَضْلُ القُرآنِ عَلى سائِرِ الْکَلامِ کَفَضْلِ اللّه ِ عَلى خَلْقِهِ». خدا غنای مطلق است، کلام او هم غنای مطلق است. با قرآن گره بزنید وجود این افراد را، خیلی کار می‌برد اما از شما بر می‌آید، بنشینید و حوصله کنید. تربیت قرآنی معنا دارد. کار ما تربیت قرآنی است که باید مؤثر واقع شود. قرائت تأثیرگذار یعنی قرائت برای تربیت نسل در راستای تربیت قرآنی.

یک زمانی گفتند برای شهید حاج قاسم سخنرانی کن. تصور کردم باید به دنبال آیاتی باشم که ایشان در وجود خودش زنده کرد. شمردم بیش از 30 آیه بود. اما گفتم بیشتر است. هرچه آیات قتال و مجاهدت و مقاومت و نماز و … را بیاور. حاج قاسم این بود. ما در تربیت قرآنی می گوییم اگر هرکه یک آیه را در خودش زنده کند، اهل نجات است.

انتهای پیام/


[1]ـ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم…» (التفتح19)

source