1- کفش کوهنوردی مناسب از مهمترین تجهیزات زمستانی

کفش کوهنوردی از مهمترین تجهیزات کوهنوردی
انتخاب کفش کوهنوردی مناسب

یکی از مهمترین تجهیزاتی که برای کوهنوردی به آن نیاز دارید تهیه کردن کفش مناسب است. فراموش نکنید که عدم توجه به خرید کفش کوهنوردی مناسب شما را در معرض خطر قرار می دهد. پا، قلب دوم انسان است بنابراین باید به خوبی از آن مراقبت کنید. قدم برداشتن بر روی برف بدون کفش مناسب کار سخت و دششواری است و انرژی بسیار زیادی از شما خواهد گرفت. اما، اگر کفش کوهنوردی مناسبی را انتخاب کرده باشید مسیری که باید طی کنید برایتان راحتر خواهد شد. کفش‌های که برای کوهنوردی مناسب می‌باشند دارای کفی مناسب بوده و از فشار وارد به پاها بسیار می کاهد.

از آنجایی که خرید کفش کوهنوردی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد حتما باید در زمان انتخاب و خرید به یک سری نکات توجه داشته باشید تا بتوانید کفش مناسب و راحتی را خریداری کنید. لازم است بدانید که کفش‌های کوهنوردی در زمستان دارای انواع مختلف می‌باشند که ما، در این بخش اشاره مختصری به آنها کرده‌ایم.

کفش نیمه سنگین: این  مدل کفش کوهنوردی با دو لایه جداگانه داخلی و بیرونی کاملاً یکپارچه دوخت شده و دارای وزن سبکی است. سبک وزن بودن کفش باعث میشود تا شما راحتر راه بروید. این مدل کفش‌ها ساق دار هستند و از مچ پاها در سربالایی محافظت می‌کنند. فقط یک نکته را باید درباره این مدل کفش کوهنوردی بدانید و آن هم این است که این نوع کفش برای کوهنوردی روی برف در مدت زمان محدود مناسب است اما برای ساعات طولانی ممکن است با این کفش اذیت شوید

کفش سنگین: مدل دیگر از کفش کوهنوردی در زمستان، کفش‌های سنگین هستنید که سختی زیره و مقاومت بالای این کفش آن را از کفش نیمه سنگین متمایز می کند. این کفش با امکان نصب کرامپون برای کوهنوردی در یخبندان مناسب است.

کفش دوپوش: این مدل کفش ازالیاف پریمالوفت ساخته شده و بخش بیرونی آن ضد آب است. طراحی آنها بدین صورت است که دو کفش در درون هم قرار گرفته اند به همین دلیل وزن سنگینی دارند. حرکت کردن و راه رفتن با این مدل کفش کوهنوردی کار آسانی نیست اما ایمنی پاهای شما را فراهم می‌کند.

کفش سه پوش: پوشش داخلی کفش به دلیل الیاف پریمالوفت پاهای انسان را گرم نگه می دارد. کفش مناسب کوهنوردی کفشی است که گرمای لازم را به پاها داده و در صورت خیس شدن به سادگی و سریع خشک شود.

2- کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی مناسب کوهنوردی زمستانی
کوله پشتی مناسب کوهنوردی زمستانی

از دیگر تجیهزات کوهنوردی زمستانی، خرید کوله پشتی مناسب است. کوله پشتی در واقع لازمه یک کوهنوردی راحت و آسوده می‌باشد. کوله پشتی‌های که برای کوهنوردی مناسب هستند دارای اندازه و ابعاد گوناگون با مدل‌ها و طرح‌های بسیار متنوع می‌باشند. اما، آشنایی با ویژگی های استاندارد کوله پشتی کوهنوردی در خرید مناسب آن مسئله‌ای است که کمک زیادی به شما دوستان علاقه‌مند به کوهنوردی زمستانی خواهد کرد.

در زمان خرید به حجم کوله پشتی و ظرفیت آن دقت کنید. لازم است بدانید که هر کوله پشتی کوهنوردی بر اساس لیتر اندازه گیری می شود. یعنی کوله کمتر از 30 لیتر برای کوهنوردی یک شبه، کوله 30 تا 50 لیتری برای کوهنوردی تا سه شب و کوله 50 الی 80 لیتری برای کوهنوردی های سه تا پنج شب مناسب است. با این اوصاف هر چه تعداد روزها بیشتر باشد شما به تجهیزات و مواد خوراکی بیشتر نیاز خواهید داشت بنابراین، باید کوله پشتی بزرگتری را تهیه کنید.

انواع کوله پشتی‌های کوهنوردی مطابق با آناتومی بدن و توان افراد گوناگون طراحی و تولید می شوند تا هر فرد بتواند متناسب با طول نیم تنه و لگن خود کوله پشتی مناسب و کاربردی را خریداری کنید. برخی از کوله پشتی‌ها دارای فریم هستند و برخی دیگری بدون فریم عرضه می‌شوند. آن دسته از کوله پشتی‌هایی که بدون فریم هستند معمولا برای طبیعت استفاده می‌شوند اما ساختاری کوله پشتی‌های فریم دارد برای کوهنوردی مناسبتر است.

3- لباس کوهنوردی

لباس کوهنوردی از مهمترین تجهیزات کوهنوردی در زمستان
ویژگی لباس کوهنوردی

بعد از آشنایی با کفش و کوله پشتی کوهنوردی برای زمستان، تهیه لباس مناسب هم یکی دیگر از تجیهزات مورد نیاز کوهنوردی زمستانی است. لباس کوهنوردی به صورت احصصی و با ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی شده‌اند. مخوصا لباس‌های مناسب کوهنوردی زمستانی که علاوه بر راحت بودن باید در برابر سرما و روطبت نیز از بدن به خوبی محافظت کنند. البته به طور معمول لباس‌های کوهنوردی تابستانی و زمستانی با هم تفاوت‌هایی دارند.

جنس لباس بیس زمستانی پشمی یا ابریشم مصنوعی است. لباس بالاتنه و پایین تنه از جمله لباس‌های اصلی یک کوهنوردی محسوب می‌شوند و دستکش، کلاه، جوراب، گتر، کلاه و کوله پشتی از جمله لوازم جانبی در تجهیزات کوهنوردی به شمار می‌آیند. به همین خاطر است که انتخاب نوع و جنس لایه های لباس یک کوهنورد اهمیت بسیار دارد.

4- کاپشن کوهنوردی

کاپشن کوهنوردی
انواع کاپشن کوهنوردی

آخرین لایه لباسی که کوهنورها از آن استفاده می‌کنند کاپشن کوهنوردی است که حتما باید ضد آب باشد و از نفوذ سرما و رطوبت جلوگیری کند. قطعا می‌دانید که کوهنوردان چندین لایه لباس را روی هم می پوشند تا در زمان تغییر دما بتوانند یک یا چند لایه لباس را خارج کنند. به همین دلیل کاپشن کوهنوردی باید سبک وزن و راحت باشد به طوری که حرکت دستان کوهنورد را محدود نکند. کاپشن‌‌های کوهنوردی همچون کفش کوهنوردی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

کاپشن کوهنوردی ضد آب: این مدل کاپشن کوهنوردی بدن انسان را از رطوبت، وزش باد و سایر شرایط جوی محفوظ نگه می دارد.

کاپشن کوهنوردی با قابلیت تنفس پذیری: این مدل کاپشن‌های کوهنوردی از جنس نایلون یا پلی استر هستند و در برابر رطوبت و نسیم باد مقاوم می‌باشند. این کاپشن لایه دوم پوشش کوهنوردان می‌باشد و محافظت آن کمتر از کاپشن ضد آب است.

کاپشن کوهنوردی با عایق پر: خوبی این مدل کاپشن کوهنوردی این است که به راحتی فشرده شده و جای کمی اشغال می کند. نکته‌ای که باید درباره این نوع از انواع کاپشن‌های کوهنوردی بدانید این است که، تنفس ناپذیر بوده و در برابر رطوبت و بارش قابلیت گرمایشی خود را از دست می دهد. بنابراین استفاده از آنها در محیط خیس و مرطوب گزینه مناسبی نیست.

کاپشن کوهنوردی با عایق مصنوعی: کاپشن های کوهنوردی معمولا از الیاف پلی استر تولید شده و خاصیت گرمایشی بسیار خوبی را دارا می‌باشند. کاپشن کوهنوردی با عایق مصنوعی در فضای خالی خود گرمای بدن را ذخیره کرده و از همان گرما برای گرم نگه داشتن بدن استفاده می کند. مهم ترین مزیت این مدل کاپشن کوهنوردی عدم نفوذپذیری آب و عدم خیس شدن بدن است.

خرید کاپشن کوهنوردی The north face:این مدل کاپشن کوهنوردی از پر اردک تهیه شده و بسیار سبک وزن است. گرمای خوبی به بدن منتقل کرده و دارای آستر پلی استر است. دوام و ماندگاری بالای کاپشن و عدم ساییدگی آن از مزیت های محصول به شمار می رود.

5- کلاه ایمنی کوهنوردی

کلاه ایمنی کوهنوردی در زمستان
انتخاب بهترین کلاه ایمنی کوهنوردی

این کلاه‌های معمولا برای فعالیت‌هایی مثل صخره‌نوردی و غارنوردی کاربرد دارند. به طور کلی کلاه‌های کوهنوردی دو مدل هستند. مدل‌هایی که با پوسته‌های نرم ساخته شده‌اند و کلاهایی با پوسته‌های سخت.

کلاه‌هایی که با پوسته نرم ساخته شده‌اند سبکتر هستند اما تجمل ضربات شدید را ندارند. در مقابا کلاهای مدل سخت با وجود سنپین بودن می‌توانند چندین ضربه را تحمل کنند.

همچنین بخوانید :

6- تبر یخ

تبر یخ از تجهیزات اصلی کوهنوردی زمستانی
تبر یخ برای کوهنوردی زمستانی

یکی دیگر از مهمترین تجهیزات کوهنوردی زمستانی، تبر یخ است. حتما از خودتان می‌پرسید که این وسیله به چه کار می‌آید؟ خب، باید بدانید که این وسیله کاربردهای بسیار زیادی دارد به خصوص هنگام حرکت کردن در مسیرهای کوهستانی که از برف و یخ پوشیده شده‌اند. این وسیله به  ارتقا امنیت شما، حفظ تعادل، جلوگیری از سقوط، کاهش احتمال لغزش و حرکت بهتر در مسیر کمک میکند.

7- طناب کوهنوردی

طناب کوهنوردی
کاربرد طناب کوهنوردی

یکی دیگر از اقلام ضروری هنگام کوهنوردی زمستانی، طناب مخصوص کوهنوردی است. طناب‌های کوهنوردی نیز دارای انواع مختلف بسیار زیادی می‌باشند مثلا: طناب خشک و ضد آب، برای حرکت در مسیرهای برقی و یخچال‌ها مناسب است؛ چراکه رطوبت برف را جذب نمی‌کند.

همچنین بخوانید :

8- کارابین

کارابین چیست؟

کاربین یا قلاب فنری، از دیگر تجهیزات و وسایل ضروری برای کوهنوردی است. وجود این ابزار در کوله کوهنوردی شما به احتمال زیاد برای اتصال طناب‌ها و مهارها به یک‌دیگر ضروری خواهد بود.

سایر تجهیزات زمستانی مهم برای کوهنوردی

ایمنی کوهنوردی در زمستان
فهرست وسیله مهم دیگر برای کوهنوردی

بدون شک تجهیزات کوهنوردی زمستانی تنها در موارد عنوان شده در پاراگراف‌های قبلی خلاصه نمی‌شود و تعداد آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. با این وجود می‌توان آنها را در دسته بندی تجهیزات ضروری و اصلی کوهنوردی به شمار آورد.

علاوه بر تجهیزات معرفی شده یک سری وسایل و تجهیزات دیگر هم هستند که برای کوهنوردی کردن به آنها نیاز دارید. در این بخش می‌خواه به طور خلاصه تنها فهرست این تجهیزات را در اختیارتان قرار دهیم.

  • تجهیزات مسیریابی
  • چراغ پیشانی
  • وسایل محافظت در برابر آفتاب
  • وسایل کمک‌های اولیه
  • چاقو
  • کاور پلاستیکی یکبار مصرف
  • غذای اضافی
  • آب اضافی
  • لباس اضافی

source

توسط