ورق گالوانیزه به ورقی گفته می شود که از جنس فولاد ساخته شده اما، روکشی از جنس گالوانیزه دارد. به خاطر همین روکش، اغلب افراد آن را با نام ورق آهنی نیز می شناسند. زیرا، این محصول مقاومت بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی، حرارت و به طور کلی در برابر شرایط مختلف، دارد. روش های مختلفی برای ساخت این ورق وجود دارد که شامل: روش گرم، روش الکتروگالوانیزه و شیوه گالوانیلینگ می باشند. هر یک از این روش ها سبب می شوند تا قیمت انواع ورق گالوانیزه با هم متفاوت باشند. اما، مزیت های استفاده از آن ها کاملا یکسان هستند که عبارتند از: مقاومت بالا، طول عمر و دوام طولانی و مقرون به صرفه بودن. برای آشنایی بیشتر با ورق گالوانیزه، بهتر است تا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

در بخش ابتدایی بیان کردیم که به ورق هایی که از ترکیب فولاد و گالوانیزه به تولید می رسند، ورق گالوانیزه گفته می شود. در واقع، این محصولات همان ورق های فولادی هستند که دارای روکشی از جنس گالوانیزه می باشند. بر اساس آزمایشاتی که بر روی این محصولات انجام شده است، می توان بیان کرد که آن ها دارای مقاومتی بالا در برابر هر گونه خوردگی، رطوبت، سایش و … می باشند. انواع ورق های گالوانیزه با هم از نظر ظاهری، فرق دارند که دلیل اصلی این تفاوت مربوط به تشکیل کریستال‌ های روی بر سطح فولاد می باشد. انواع ورق های گالوانیزه شامل: ورق گالوانیزه بدون گل، ورق گالوانیزه گل ‌ریز، ورق گالوانیزه گل درشت هستند. به یاد داشته باشید که  همواره می توان از ورق گالوانیزه تقریبا در تمامی صنایع استفاده کرد که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  • در صنعت لوازم خانگی برای تولید انواع کابینت ‌های آشپزخانه، یخچال، ماشین لباس شویی، کانال ‌های تهویه‌ هوا و…
  • برای ساخت انواع مخازن ساکن یا متحرک مثل: مخازن تانکرها
  • در سوله سازی ها برای ساخت سقف ‌ها، بدنه‌ سالن ‌های بزرگ و سوله‌ های صنعتی
  • برای ساخت انواع تابلوهای برق شهری و صنعتی، انواع پروفیل ها و …

 

روش های ساخت ورق گالوانیزه کدامند؟

به طور کلی سه روش اساسی برای ساخت انواع ورق های گالوانیزه وجود دارند. در روش اول یعنی در شیوه الکتروگالوانیزه، باید جریان ‌های الکتریکی و محلول الکترولیتی سولفات روی، مورد استفاده قرار گیرند. در این روش، ورق های گالوانیزه تولید شده ضخامت کمتری داشته و به همین دلیل معمولا از آن ها در صنعت ‌های حساس ‌تر، استفاده می کنند. روش دوم تولید ورق گالوانیزه، روش گرم یا گالوانیزاسیون حرارتی می باشد که در این شیوه معمولا ورق های فولادی را باید در میزان زیادی روی، قرار دهند. با قرار دادن ورق های فولادی در روی، پیوندی متالورژیکی بین فولاد و روی، ایجاد می شود.

لازم به ذکر است تا بدانید که در روش گالوانیزاسیون حرارتی در مقایسه با نوع قبلی، هزینه کمتری صرف شده و در نهایت، هزینه نهایی تولید کنندگان تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. نوع سوم تولید ورق گالوانیزه مربوط به شیوه گالوانیلینگ می باشد که در مقایسه با دو نوع قبلی، برای تولید محصولات گالوانیزه به زمان زیادی نیاز دارد. زیرا، تولید محصولات از طریق روش گالوانیلینگ به حساسیت بالایی نیاز دارد. در این روش ابتدا ورق های فولادی را باید با روکشی از جنس عنصر روی، پوشش‌ داده و سپس آن ها را در کوره های گداخته، قرار دهند.

مزیت های استفاده از انواع ورق گالوانیزه


برخی از اصلی ترین مزیت ها و ویژگی های استفاده از انواع این ورق های گالوانیزه، به شرح زیر می باشند:

  • طول عمر و دوام طولانی: برخی از این ورق های می توانند از ۲۰ تا ۷۰ سال عمر کنند که این میزان بسته به شرایط مختلفی اعم از: آب و هوای آن منطقه، نحوه نگهداری و … دارد.
  • مقرون به صرفه بودن: لازم به ذکر است تا بدانید که هزینه خرید، تعمیر و یا نگهداری از ورق های گالوانیزه در مقایسه با سایر ورق ها اعم از ورق رنگی، ورق روغنی و… کمتر بوده و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • مقاومت بسیار بالا: هر یک از این ورق های گالوانیزه می توانند در برابر هر گونه خوردگی، سایش، رطوبت و…. مقاوم باشند که این موضوع جزء مهم ترین ویژگی های آن ها به شمار می آید.

چرا ورق گالوانیزه رنگ می شود؟

ورق گالوانیزه باید رنگ آمیزی شود؛ زیرا، با این کار، هم از زنگ زدگی و خوردگی این محصول جلوگیری می شود و هم عمر مفید آن را در مجاورت اکسیژن هوا و شرایط خورنده افزایش پیدا می کند. لازم به ذکر است تا بدانید که همواره قیمت ورق گالوانیزه به میزان ضخامت پوشش دهی روی و رنگ آن نیز بستگی دارد. به طور کلی دلایل بسیار زیادی برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه وجود دارد که عبارتند از:

  • افزایش طول عمر مفید ورق گالوانیزه
  • داشتن چسبندگی سطحی بالا
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر زنگ زدگی
  • مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی سخت
  • دارای قابلیت شست‌ و ‌شو
  • ایجاد پوشش عایق سرما و گرما
  • مقاوم در برابر رشد کپک، قارچ و باکتری
  • امکان رنگ‌آمیزی مجدد و قابلیت ترمیم

علاوه بر این، با رنگ ‌آمیزی سطح ورق گالوانیزه، نیازی به ایجاد چند پوشش محافظ روی، نیست. زیرا، این نانو پوششی بسیار نازک و شفاف بوده و از می تواند از بروز آسیب نقاط حساسی مانند: جوشکاری و سوراخ‌کاری و… محافظت کرد.

آشنایی با انواع رنگ ورق گالوانیزه

برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه همواره از رنگ های مخصوصی استفاده می شود که هر یک قابلیت محافظت از لایه زیرین که فولاد است را دارند. هر یک از این رنگ ها، در برابر حرارت و دمای بالا، مقاومت خوبی از خود نشان داده و حتی در برابر حریق نیز ذوب نمی شوند. همچنین این رنگ ها، ضدخش و بادوام بوده و به آسانی تغییر حالت و تغییر شکل نمی‌ دهند. طیف گسترده ای از رنگ های برای ورق گالواانیزه وجود دارد که پرطرفدار ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

  • سبز
  • قهوه ‌ای
  • خاکستری
  • قرمز

به یاد داشته باشید که اغلب اوقات، تفاوت در رنگ سبب می شود تا قیمت ورق گالوانیزه در هر رنگ متفاوت باشد. به همین خاطر، باید پیش از خرید ورق گالوانیزه به رنگ آن توجه ویژه ای داشت. به طور کلی، رنگ های مورد استفاده برای این فرایند، شامل اسپری زینک و گالواکوت می باشند.

خلاصه مطلب

در این بخش سعی داشتیم تا شما را با ورق گالوانیزه و نحوه ساخت آن آشنا کنیم و امیدواریم که مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. باگر پس از مطالعه این مطلب تصمیم به خرید داشتید و یا می خواهید تا از قیمت روز انواع ورق های گالوانیزه یا سایر محصولات فولادی، مطلع شوید، می توانید به سراغ سایت های معتبری همچون فولاد فیدار بروید. از طریق این سایت می توانید هم از نرخ محصولات فولادی مطلع شوید و هم ورق های باکفیتی را با قیمتی مقرون به صرفه تهیه کنید.

منبع: ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

 

source

توسط