به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کتاب «طلوع روز چهارم» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی است. سلیمانی نویسنده جوانی است که در سال‌های اخیر توانسته با ذوق و قریحه خود فصلی تازه در فضای ادبیات داستانی دینی در ایران بازگشایی کند و آثاری را با زاویه دیدی خلق کند که تا پیش از این نویسندگان این حوزه کمتر به آن دست پیدا کرده بودند.

«طلوع روز چهارم» اثری است داستانی روایی که به شرح ماجرای شکافته شدن دیوار کعبه برای ورود مادر جلیل‌القدر امیر‌المؤمنین علی(ع) به درون آن در زمان ولادت ایشان و در ادامه حضور چهار بانوی پاکدامن آسمانی بر بالین وی برای کمک به این ولادت خجسته می‌پردازد.

این داستان همانند سایر آثار سلیمانی ازندریانی در این ژانر، از داستانی بکر و کمتر پرداخته شده بهره می‌برد که نخستین برگ برنده او برای جلب نظر مخاطبانش به شمار می‌رود و در ادامه شیوه روایت نویسنده است که توانسته با ابداعات او این اثر داستانی را به روایتی مانا و خواندنی مبدل کند.

سلیمانی ازندریانی روایت خود را با شرح بی‌تابی و درد فاطمه بنت اسد در لحظات ولادت امام علی(ع) آغاز می‌کند. از دردی که او را به دامان کعبه و خدای او کشانده و جاهلانی که دوست ندارند او را در چنین جایگاهی ببینند. داستان اما در همان فضل نخست به نقطه اوجی شامل ورود او به کعبه می‌انجامد و در آنجا شرح دیدار و تسکینی که آن بانوان پاکدامن به وی برای این ولادت خجسته می‌دهند، اتفاق می‌افتد.

سلیمانی در ادامه، شرح این کمک را در قالب روایتی از زندگی و شخصیت هر یک از بانوان و نوع حضور آنها در این رویداد تکمیل می‌کند.

داستان «طلوع روز چهارم» جدای از این، دربردارنده زبانی فخیم و ستودنی است. زبانی که با فخامت نثر تاریخی سعی کرده حس و حال مادرانه و در عین حال فضای معنوی حاکم بر لحظاتی که بر وی رفته است و روزهای اقامت او در کعبه برای این میلاد خجسته را به شکلی باورپذیر و احساسی برای مخاطب خود بازگو کند.

عترت اسماعیلی در ویدئویی که به معرفی این کتاب پرداخته است، می‌گوید: فاطمه سلیمانی از سوژه و ایده بسیار بکر و جذابی استفاده کرده است،‌ داستان در مورد فاطمه بنت اسد و نحوه به دنیا آمدن امیرالمومنین علی(ع) در خانه کعبه است، همه ما این داستان را بارها شنیده‌ایم که خانه کعبه شکاف بر می‌دارد و فاطمه 3 روز را در خانه کعبه می‌گذارند تا امیرالمومنین علی(ع) به دنیا بیاد.

اما استفاده از خرده‌روایت‌ها و خرده پیرنگ‌های   این داستان را برای ما جذاب تر کرده است،‌ زمانی که فاطمه بن اسد در خانه کعبه قرار می‌گیرد، داستان 4 زن بهشتی برای ما به تصویر کشیده می‌شود هاجر، آسیه، حضرت مریم  و یوکابد بالای سر فاطمه بنت اسد قرار می‌گیرند و هر کدام از نحوه به دنیا آمدن فرزندشان روایت می‌کنند، این روایت باعث جذب مخاطب شده است. در خلال داستان،‌ فضا و اتمسفر خانه کعبه روایت می‌شود و چه مکانی امن‌تر و بالاتر از خانه کعبه وجود دارد؟

وی در پایان نثر روان و ساده کتاب را از نفاط قوت کتاب دانسته ومی‌گوید:  این نثر مخاطب عام را با خود همراه می‌کند.

.

انتهای پیام/

source