به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا آزاده‌فر که سخنرانی خود را با موضوع «رویکردهای نوین اتنوموزیکولوژی ایران» ارائه داد، در ابتدای سخنانش گفت: سخنان امروز بنده چندان جنبه عمومی ندارند و بیشتر مورد توجه متخصصین خواهد بود.

این استاد دانشگاه و اتنوموزیکولوگ بخشی از سخنان خود را به مقوله ظهور مکتب «کلن» در ایران اختصاص داد و اظهار کرد: با شروع فعالیت‌های محمدتقی مسعودیه و یوزف کوکرتز در ایران عرصه برای ورود رویکردهای مطالعاتی مکتب آلمان به ویژه کلن در ایران فراهم آمد.

او بخشی از سخنانش را به برهه تاریخی کم‌فروغ شدن مطالعات اتنوموزیکولوژی در ایران اختصاص داد و گفت: از اوایل دهه 90 پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها در رشته اتنوموزیکولوژی آغاز شد. انتشار کتاب زنده‌یاد محمدتقی مسعودیه نیز در این مسیر بسیار راهگشا بود و با شروع فعالیت نویسندگانی مانند محسن حجاریان، جریان نوین مطالعات اتنوموزیکولوژی در عرصه نشر کتاب ایران ظهور یافت. این جریان با انتشار کتاب «اتنوموزیکولوژی رویکردهای مطالعاتی» توسط نشر نی در سال 1401 تداوم یافت.

موسیقی , جشنواره موسیقی نواحی ,

آزاده‌فر سپس به بررسی مدل‌های پژوهشی کتاب «اتنوموزیکولوژی رویکردهای مطالعاتی» پرداخت و در بخش دیگر از سخنانش درباره مدل‌های پژوهشی موسیقی و زندگی اجتماعی، موسیقی و هویت، موسیقی و باورهای مذهبی و اعتقادی، موسیقی جادو و درمان، موسیقی و بدن، موسیقی و جنسیت، موسیقی و سیاست، موسیقی و مهاجرت، موسیقی و زبان، سازشناسی، آوانگاری و تجزیه و تحلیل ساختاری صحبت کرد.

بخش دوم این نشست پژوهشی به پرسش و پاسخ دانشجویان حاضر در سالن اختصاص داشت و محمدرضا آزاده‌فر نیز نقطه‌نظرات خود را در پاسخ به پرسش‌ها مطرح کرد.

مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از 16 تا 18 دی‌ماه به دبیری دکتر محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با مشارکت بنیاد رودکی در حال برگزاری است و 19 دی‌ماه نیز تالار رودکی میزبان آیین اختتامیه این رویداد ملی خواهد بود.

انتهای پیام/

source