به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین رونمایی از «ویکی آزادگان» به نشانی اینترنتی www.wikiazadegan.com امروز در تالار مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. محمدصادق هاشمی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسعود ده‌نمکی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده، غلامعلی قاسمی، مدیرعامل مؤسسه پیام آزادگان، رضا ملکی مسئول کمیته ارتباطات و تبلیغات موسسه فرهنگی پیام آزادگان و حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی امام جمعه موقت تهران از جمله حاضران این مراسم بودند.   

قاسمی در ابتدای این مراسم ضمن سلام و درود به شهدای غریب اسارت گفت: دلیل اینکه از همان ابتدای تأسیس مؤسسه پیام آزادگان، از واژه‌های «پیام» و «آزادگان» استفاده شد این است که فرهنگ مقاومتِ پر از عقلانیت آزادگان برای جامعه اسلامی، مخصوصاً جوانان، پیام‌های درخوری دارد. در ادامه هم با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و فداکاری وفاداران این مسیر، مفهوم واژه مقاومت جان تازه‌ای گرفت و مصادیق آشکار و مؤثری از خود نشان داد.  

مدیرعامل مؤسسه پیام آزادگان افزود: شهدای مدافع حرم جنس دیگری داشتند. آن‌ها در فضای مبهم و پر از تبلیغات رسانه‌ای ماهواره‌های داخلی و خارجی این مسیر را رفتند. مقاومت آن‌ها تنها در مقابل دشمن جلوه‌گر نشد. بلکه مقابل یأس، ناامیدی، آسیب‌های اجتماعی و سبک زندگی هم جلوه کرد.

وی تأکید کرد: دفاع مقدس برگی طلایی از تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی است. بیشتر از 300 عنوان کتاب در این زمینه منتشر کرده‌ایم و 2 سال نیز ناشر نمونه این حوزه بودیم.  

قاسمی گفت: سن آزادگان طوری شده است که شاید زمان زیادی برای به ثمر رساندن تاریخ و فرهنگ آن‌ها نداشته باشیم؛ پس تصمیم گرفتیم حوزه‌های ترویجی را گسترش داده و اسناد را در اختیار جامعه قرار دهیم. نرم افزاری تهیه شده که همه اسناد و مدارک را ثبت دیجیتالی کرده و به همه مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی ایران عرضه می‌شود.  

رئیس مؤسسه پیام آزادگان افزود: از ظرفیت‌های ویکی آزادگان امکان یادداشت گذاشتن، درج تاریخ، اسناد و نامه‌ها است. همچنین مستندها و برنامه‌های هنری را نیز در دستور کار قرار دادیم.  

وی ضمن اعلام اینکه ویکی آزادگان به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده، بیان کرد: انتظار داریم کسانی که به ساخت فیلم با موضوع آزادگان علاقه دارند، در این زمینه کمک کنند. ما هم گردآوری، ثبت و نشر فرهنگ مقاومت آزادگان را پیگیری می‌کنیم. تا آخر سال نیز از مستند داستانی «سیدعلی اکبر ابوترابی» رونمایی می‌شود.  

در بخش دیگر این مراسم، ملکی که مسئول کمیته ارتباطات و تبلیغات مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان است، با بیان اینکه برای جمع‌آوری مطالب ویکی آزادگان زحمت خیلی زیادی کشیده شده، فلسفه تولید آن را توضیح داد: خیلی از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس نمی‌توانند به راحتی اطلاعات دوران اسارت را بدست بیاورند. همچنین درباره خیلی از اطلاعاتی که بدست می‌آید هم نمی‌توان مطمئن بود و به آن اعتماد کرد.  

مسئول ارتباطات پیام آزادگان، ویکی آزاداگان را دارای 3 ویژگی دانست و آن‌ها را شرح داد: در ویکی آزادگان به راحتی می‌توانید اطلاعات عزیزانی که تحت اسارت قرار گرفته‌اند را جست‌وجو کنید. ویژگی دیگر آن این است طبق ویرایش و نظارتی که بر آن وجود دارد، اطلاعات آن قابل استناد است. ویژگی سوم هم این است که هر آزاده‌ای از هر جای کشور می‌تواند سرگذشت، خاطرات، زندگینامه و اطلاعات خود را از طریق این سامانه در دسترس قرار دهد.  

وی هدف از ایجاد ویکی آزادگان را در دسترس قرار دادن اطلاعات آزادگان در چهارچوب و فضایی خاص دانست.  

حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران و برادر سیدعلی‌اکبر ابوترابی در بخش دیگر این مراسم اظهار داشت: دفاع مقدس در کتاب زرین، پرمحتوا و اثرگذار تاریخ گذشته و آینده جهان اسلام و بشریت درس عظیمی است. تمام اهداف انقلاب اسلامی، تحولاتی که امروزه در جهان اسلام و در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، دفاعی و … مشاهده می‌کنید و … مرهون دفاع مقدس هستند.  

وی تأکید کرد: اگر دفاع مقدس نبود، ما امروز ایران مقتدر و پرچم برافراشته شده جمهوری اسلامی نداشتیم و یا رنگ و بویی از اسلام و جمهوریت نداشت. تمام اقتدار، هویت و ظرفیت نظام بر پایه گوهر گرانبهای دفاع مقدس است. یکی از برگ‌های زرین و ابعاد دفاع مقدس، دوران اسارت است.

ابوترابی اسارت را زیبا دانست و ادامه داد: اسارت مجموعه‌ای از معارف و دستاوردهای دست‌نایافتنی است که گمان نمی‌کنم در حیات بشر چنین تجربه‌ای تکرار شود.  

امام جمعه موقت تهران افزود: اسرا مجموعه‌ای از جوانان بودند که با مجاهدت و صبر تا آخرین گلوله و فشنگ در میدان مجاهدت ایستادند و مبارزه‌ای سخت را مدیریت کردند و جز به شهادت یا پیروزی نمی‌اندیشند؛ اما اراده خدا برخلاف اراده آن‌ها بود و به اسارت دشمن در آمدند.  

وی توضیح داد: آن‌ها کاری به مراتب سخت‌تر از مجاهدت در میدان و مبارزه با نیروهای دشمن را آغاز کردند که پیروزی‌اش به مراتب بزرگ‌تر است.

ابوترابی گفت: همه آزادگان با همه وجود می‌گویند اسارت قطعه‌ای از بهشت است. اسلام و ارزش‌های اسلامی در جان یک انسان مؤمن این نقش را می‌تواند ایفا کند که یک جهنم واقعی را به یک بهشت واقعی تبدیل کنند.  

برادر علی‌اکبر ابوترابی تأکید کرد: ذکر این تاریخ و تبیین آن برای آیندگان کاری بسیار بزرگی است که همیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تأکید داشتند.  
وی در پایان اعلام کرد: مؤسسه پیام آزادگان شجره طیبه‌ای است که توسط جمعی از بهترین یاران علی‌اکبر ابوترابی سید آزادگان، شکل گرفته و با حضور و مشارکت خانواده آزادگان امروز بعد از چند دهه تلاش و فعالیت آثار ارزشمند خود را در معرض نگاه مردم و استفاده امروز و فردا قرار خواهد داد.  

پایان پیام/

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari