مهرداد زاهدیان گفت: پیش از این شوراهای مستند به شیوه دیگری در مرکز برقرار بود، به نظر ما آن شیوه تاثیر بیشتری داشت. انجمن کارگردانان سینمای مستند در آن شورا، بیشتر دیده میشد و نقش موثرتری داشت. حضور نماینده ای از صنوف در این شوراها، ایدههای ما را به شما نزدیکتر میکند.
هادی معصومدوست گفت: وقتی درباره انجمن صنفی صحبت میکنیم، درباره یک مقطع یا یک فرد صحبت نمیکنیم، به نظرم از یک جریان و تاریخ صحبت می کنیم. برخوردهای مقطعی را نباید به کل جریان تعمیم داد. هیات مدیره ها میآیند و می روند، به نظرم اعضای انجمنها مهمند، منظورم همان مستندسازها هستند. من معتقدم انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند مهمترین انجمن صنفی ایران است، دلیل آن هم، اهمیت اعضای این صنف است.
میثم شاه بابایی در بخشی از این جلسه گفت: آنچه به عنوان بودجه برای مستندسازی در اغلب نهادها و موسسات در نظر گرفته میشود، کف مطالبات، ناچیز و حتی دور از شان مستندسازان و مستندسازی است. شاید بهتر باشد اعضای صنوف کارگردانی، تهیهکنندگی و دوستان در مرکز، در جلساتی به تفاهمی برسیم، رقمی منطقی با توجه به هزینهها تعیین کنیم، اگر لازم است سازمان سینمایی هم آن را ببینند و بتوانیم به یک استاندارد در دستمزد، بودجه و این گونه موارد برسیم.
علی همراز در بخش دیگری از این جلسه پیشنهادی داشت: من یک ایده دارم، و فی المجلس آن را مطرح میکنم. ما به دنبال ارائه یک تعریف از حرفهمان هستیم، کارگردان مستند کیست؟ در تاریخ سینما تعاریف زیادی در این باره وجود داشت، اما تعریف یکسانی وجود ندارد که همه نسبت به آن متفق القول باشند، به نظرم میشود این دو سوال را به اشتراک گذاشت، و در قالب یک فیلم مطرح کرد که مستند چیست و مستندساز کیست؟ از بزرگان و استادان شروع کنیم تا جوانترها، در نهایت فیلمی ساخته میشود که کارکردهای مختلفی دارد، هم یک کار آرشیوی خوب اتفاق میافتد، هم میتوانیم از آن در شبکههای اجتماعی و سایتها استفاده کنیم،
محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز در این جلسه گفت: من از زمانی که به مرکز آمدم، در تعامل با انجمنهای صنفی بودم، در ادوار گذشته هم، این توجه بوده، اما من همواره به صنف اهمیت داده و امیدوار بودم که تعامل و همراهی صنفها با مرکز و مرکز با صنوف تقویت شود. من عضو همین صنوف هستم و زیستم متعلق به این فضاست. حتی به دنبال این بودم که حتما در شورای سیاستگذاری دو عضو از صنوف اصلی جریان مستندسازی حضور داشته باشند.
دبیر جشنواره «سینماحقیقت» ادامه داد: در جشنواره «سینماحقیقت» همکاری خوبی با صنوف سینمای مستند داشتیم. حتی پارسال هم با وجود مشکلاتی که پیش آمد، بارها با دوستان صحبت کردیم اما آنها از جایی علاقهمند نبودند که با مرکز و جشنواره همکاری کنند. مرکز گسترش، مهمترین متولی تولید مستندهای هنری در ایران است. کار ما حمایت است و آنچه همه ما را بهم پیوند می دهد، مستند و خانواده مستند است. در یک سال اخیر با اعضای صنوف همکاری داشته و از کارگردانان سینمای مستند در مرکز، پروژه شروع کردهاند، نگاه ما کاملا حرفهای، قانونمند و این همکاری در هماهنگی با سیاستهای راهبردی سازمان سینمایی بوده است.
حمیدی مقدم گفت: ما در مرکز، گاردی نسبت به هیچ یک از اعضای صنوف نداریم، هدف ما گسترش سینمای مستند و حمایت از مستندسازان است، به همین دلیل جشنواره «سینماحقیقت» و همه فعالیتهایمان را هم در همین راستا تعریف میکنیم، صنوف و خانواده سینمای مستند ایران باید بتوانند در چارچوب قوانین فعالیت کنند، شاید بیش از هر چیز امنیت شغلی و تامین معیشت است، که امروز برای این خانواده بزرگ جدی است.
محمد حمیدی مقدم گفت: من متوجه این هستم که همه ما حوزه منافعی داریم و باید با هم چالش کنیم. آقای زاهدیان مطالبه خود را دارد، من هم انگیزههای خودم را دارم. باید گفتگو کنیم، تنها راه چاره همه ما رسیدن به تعامل و گفتگوست. برای من و شما مهم است که مشکل شغلی و معیشتی مستندسازان را حل کنیم. حاضریم در حوزه آموزش در کنار هم باشیم، ورک شاپ و کارگاه داشته باشیم. مسئله پروژههای مستندنگاری دولتی اتفاقی است که همه باید بکوشیم و آن را به سامان برسانیم.
مدیر عامل مرکز گسترش در بخش پایانی صحبتهایش گفت: مطالبه به حق مستندسازان که اینجا هم به آن اشاره شد، درباره هزینه و بودجه تولید و برآوردهای مالی در «سینماحقیقت» هم مطرح شد و خوشبختانه آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با افزایش محسوس بودجه تولید مستند برای سال ۱۴۰۳ موافقت کردند.
در ادامه این جلسه درباره مسائل مختلف صحبت و مقرر شد انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در پروژه مستندهای دولتی همکاری کند و مقدمات آن به زودی طی شود. همچنین محمد حمیدی مقدم درباره کارگروهها، گروه مشاوران، مشارکت در تولید، بودجه و … توضیح داد.
۲۲۰۵۷
source