به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نخستین نشست پژوهشی جشنواره سی و نهم در برنامه زنده گفتگوی ویژه فرهنگی «رادیو گفتگو» شامگاه 23 بهمن‌ماه از ساعت 20 تا 21 با اجرای مهدی امین‌فروغی به عنوان کارشناس مجری برگزار شد.

میثم روشنی، پژوهشگر موسیقی و استاد دانشگاه در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد موسیقی و هوش مصنوعی بیان داشت: اگر در فرایند پژوهش داده کاوانه و مبتنی بر فناوری‌های روز به منابع پژوهش و مطالعاتی بپردازیم با فرایند معکوس مواجه خواهیم بود و هزینه‌های پژوهش کاهش خواهد یافت.

وی افزود: یکی از مهمترین امکانات استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش موسیقی است که با هوش مصنوعی  می‌توان در تاریخ موسیقی پژوهش کرد و یا بخشی‌هایی از موسیقی‌های از بین رفته را بازیابی نمود و با هوش مصنوعی می‌توان با تخمین و با احتمال اثر موسیقیایی را بازتولید کرد.

روشنی تصریح کرد: همچنین می‌توان از امکان هوش مصنوعی مجموعه‌ای از روابط موسیقی را در اقتباس‌های موسیقیایی شناسایی کرد و نسبت پدیده‌های اجتماعی با موسیقی را به دست آورد.

استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی مالکیت هنری موسیقی

وی با تاکید بر اینکه مالکیت هنری موسیقی نیز با قابلیت‌های هوش مصنوعی قابل شناسایی است، بیان داشت: با توجه به اینکه یکی از چالش‌های توسعه فرهنگی بنا به اذعان کارشناسان تمرکز منابع فرهنگی در تهران است، از هوش مصنوعی در حوزه آموزش موسیقی نیز می‌توان بهره برد.

پژوهشگر موسیقی و استاد دانشگاه با بیان اینکه آموزش از راه دور از امکانات قابل دسترسی با هوش مصنوعی خواهد بود بیان داشت: البته این آموزش معادل حضور در مکتب استاد نیست چرا که آموزش در مکتب هنر هزار و یک ظرایف اخلاقی، روانشناختی و تجربیات زیسته استاد را شکل می‌دهد که قابل انتقال با هوش مصنوعی نیست.

نقش موثر هوش مصنوعی در آموزش از راه دور و تمرین یادگیری موسیقی

روشنی تصریح کرد: علاقمندان به موسیقی می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی تمرین‌های موسیقیایی و ساختن قطعه‌ای با ساز، و یا نواختن سازهای اروپایی که در دسترس ندارند انجام دهند و با استفاده از هوش مصنوعی به راحتی از این امکان بهره ببرند.

وی اذعان داشت: برای توسعه دانش تئوری موسیقی نیز می‌توان سکو‌های برخطی داشت تا آموزش‌های برخط را در اختیار علاقمندانی قرار داد که دسترسی به مراکز آموزش تهران ندارند.

وی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن حلقه‌های مغفول مانده فرهنگ بیان داشت: اگر منابع فرهنگی و آثار ادبی و شنیداری و تصویری را در بستر‌های برخط قرار دهیم و از موزه‌ها خارج شوند و امکان دسترسی از منابع مکتوب و شنیداری برای نسل خلاق فراهم شود این مهم تاثیر زیادی در توسعه دانش خواهد داشت.

روشنی با اشاره به اینکه فضایی که در آینده به واسطه هوش مصنوعی پیش روی ماست فضای مبتنی بر یادگیری ماشین و محتواها کهبه ماشین‌ها داده می‌شود و بر اساس آن باز تولید می‌گردد، بیان داشت: اگر منابع فرهنگی کشور در میدان کار نسل خلاق نیایند و استفاده نشوند و ماشین‌ها با این منابع آموزش داده نشوند، عملا در آینده ما محتوایی که در تداوم جریان فرهنگی خودمان باشد را به سختی خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آفریده شدن صدای خواننده توسط هوش مصنوعی نیز بیان داشت: تجربه آفریده شدن صدای خواننده‌ای که ما به ازای خارجی ندارد توسط هوش مصنوعی یکی از امکانات مهم هوش مصنوعی است.

روشنی ادامه داد: این مهم به معنای مرگ انسان، هنرمند و بی نیاز شدن از آن نیست و نهایتا این امکاناتی که هوش مصنوعی برای ما به وجود می‌آورد را می‌توان به عنوان دستیارهای هوشمند در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی به کسی که صدا را می‌شناسد این امکان را می‌دهد که به مسائل پیچیده تر این مسئله و لایه‌های پیچیده تر مواجه شود و صرفا اجرا شدن مسئله اصلی نباشد خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند فضای کسب و کار هنرمندان را دگرگون کند و جایگزین هنرمند شود.

هوش مصنوعی دستیار آهنگساز است

این استاد دانشگاه اذعان داشت: با توجه به اینکه بخشی از هنر آهنگساز مبتنی بر محاسبه و اندازه گیری‌هایی که بر روی صدا انجام و تجربه شنیداری که ایجاد می‌کند، لذا هوش مصنوعی می‌تواند در این اندازه گیری‌ها آهنگساز را کمک کند و دستیار مناسبی برای آهنگساز باشد مخصوصا در بحث تلفیق و باز اندیشی در الگوهایی که وجود دارد.

وی با بیان اینکه با هوش مصنوعی می‌توان اثر موسیقیایی تولید کرد که بقیه هم در این اثر آهنگساز مشارکت و تعامل داشته باشند گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که برای هنر معاصر قلمداد می‌شود هنر تعاملی است که این امکان می‌تواند در هنر آهنگسازی به عنوان پر سلسله مراتب ترین هنرها به وجود آید.

روشنی ادامه داد: یکی از وجوه موسیقی، موسیقی کاربردی (فیلم، نمایش تئاتر و بازی و.. ) است که برای کار و هدف کاربردی مشخصی شکل می‌گیرد که یکی از مهمترین موسیقی‌های کاربردی، بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی است که در بازی‌های رایانه‌ای کاربر محیط‌های جدید چند رسانه‌ای را تجربه می‌کند و تجربیات شنیداری جدید نیاز دارد که به صورت همزمان تجربه موسیقیایی ساخته شود که این امکان را هوش مصنوعی فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی دستیاری برای توسعه خلاقیت انسانی

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان هوش مصنوعی را پدیده خلاق دانست وهوش مصنوعی ما به ازای هوش انسان نیست و یک پروژه علمی است که می‌تواند توسعه دهنده هوش انسان باشد و شاید در آینده بازنمایی خلاقیت انسانی کند بیان داشت: خلاقیت انسان پیدا کردن مسئله شیوه‌های حل نوین است و با هوش مصنوعی به عنوان دستیار می‌توان خلاقیت را توسعه داد.

این پژوهشگر با بیان اینکه موسیقی نوعی انرژی ارتعاشی است که با جابجایی ذرات ماده منتشر می‌شود و دریافت آن توسط گوش انسان منجر به تجربه شنیداری می‌شود اظهار داشت: ویژگی مهم این تعریف این است که به ما امکان اندازه گیری می‌دهد و موسیقی به عنوان یکی از عاطفی ترین تجربیات انسان را تبدیل می‌کند به پدیده‌ای که قابل اندازه گیری باشد.

روشنی اظهار داشت: موسیقی پیچیده ترین فرایندهای ذهن انسان است و توجه زیادی در این عرصه به موسیقی شده است و از سمت جامعه علمی تمرکز بالایی وجود دارد و شرکت‌های فناوری یکی از مهمترین سرمایه گذاران ساخت سکو‌هایی هستند که نسبت به تولید آثار موسیقایی اقدام می‌کنند و این عملا یک کنشگری جدید در این عرصه شکل می‌دهد.

تاثیر هوش مصنوعی در شناسایی ذائقه مخاطب و الگوهای کلان مصرف

وی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در مخاطب شناسی بیان داشت: مخاطب شناسی برای شکل دادن رویداد موسیقایی و اثرگذاری آن مهم است و در این راستا می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی مجموعه داده‌های موسیقی و رفتارهای مخاطب را مدون کرد و به راحتی ذائقه مخاطب و مناسبات اجتماعی، سن، ویژگی‌های شهرنشینی را شناسایی کرد و نهایتا در شکل کلان الگوهای کلان مصرف فرهنگی کشور را شناسایی کرد که بحث مهمی برای کنشگران موسیقی و سیاست گذاران و سرمایه گذاران این عرصه است.

روشنی در ادامه بر تاکید بر اهمیت و ضرورت ورود به عرصه تولید و رقابت فناوری‌های نوین و ماشین‌های هوش مصنوعی بیان داشت: فناوری‌های نوین جزو پربازده ترین منابع است و با استفاده از فناوری‌های نوین و تامین منابع مالی عرصه موسیقی عرصه پر بازده‌ای خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت جذابیت بیشتر اجراها و رویدادهای فرهنگی بیان داشت: هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد که جذابیت رویداد‌های فرهنگی با هزینه‌های پایین‌تری شکل بگیرد و بار فشار هزینه‌های بالای رویدادهای فرهنگی هم کاهش یابد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ و هنر یکی از دغدغه‌ها است، افزود: جوانان می‌توانند ساز و کارهایی را شکل دهند که دانش توسعه یابد.

انتهای پیام/

source