مناسبت‌های ملی و مذهبی زمینه مهمی برای فرهنگ‌سازی اسلامی است – فرهنگی خبری

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر، در جلسه این ستاد امروز، دوشنبه 17 اردیبهشت، برگزار شد طی سخنانی از برنامه‌های در درست اقدام خبر داد.

تقوی با بیان اینکه سال گذشته برنامه‌های این دهه با عشق و ارادت علاقمندان به امیرالمؤمنین امام علی (ع) در سراسر کشور به‌خوبی برگزار شد، اظهار داشت: در سال گذشته یاد و نام علوی را به گوش جان و دل‌های مشتاق و علاقمندان ایشان رساندیم و امسال به استقبال غدیر دیگری می‌رویم و لازم است از این مناسبت به نحو مطلوب در راستای ترویج فرهنگ علوی بهره‌مند شویم.

استفاده از مناسبت‌های تاریخی در راستای فرهنگ‌سازی اسلامی

رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر بر لزوم استفاده از مناسبت‌های ملی و مذهبی در راستای فرهنگ‌سازی تأکید کرد و گفت: در صورتی که از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم، دل‌ها و اذهان مردم آماده پذیرش مفاهیم بلند معنوی می‌شود و زمینه و بستر مناسب برای بیان و تبیین مفاهیم ارزشی فراهم خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مفاهیم ارزشی در مناسبت‌های گوناگون تصریح کرد: در روزهای مهم و مناسبت‌های مقدس از جمله روز جوان، روز مادر و روز پدر مفاهیم و واژه‌های ارزشی وجود دارند که می‌توان از آنها در راستای تقویت و تحکیم بنیان خانواده و ترویج بسیاری از مفاهیم بلند انسانی و اخلاقی و در نهایت فرهنگ‌سازی استفاده کرد.

تقوی ضمن تأکید بر لزوم توجه به کانون خانواده، گفت: امروز کانون خانواده از سوی دشمن مورد هجمه و تهاجم قرار گرفته و یکی از توطئه‌های استکبار جهانی تضعیف ارکان و شیرازه خانواده‌هاست. خانواده رکن بسیار مهمی است.

او با اشاره به تهاجم فرهنگی علیه خانواده، تصریح کرد: دشمن برای نابودی بنیان و از کمرنگ کردن الفت و مهربانی میان افراد خانواده و تضعیف فرهنگ ازدواج و تشکیل خانواده برنامه دارد و بسیاری از آسیب‌ها نیز از همین مسیر سلامت جوانان و جامعه اسلامی را تهدید می‌کند.

تقوی خاطرنشان کرد: لازم است از فرصت برگزاری مناسبت‌های مختلف در جهت جریان‌سازی فرهنگی و بیان مفاهیم معنوی و اخلاقی بهره ببریم چرا که در این مناسبت‌ها ذهن و قلب افراد جامعه آماده پذیرش و شنیدن این مفاهیم است و این مناسبت‌ها بستر و بهانه‌ای برای ترویج و فرهنگ‌سازی است.

رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با اشاره به اینکه در ماه رمضان و ماه محرم دل‌ها برای شنیدن مفاهیم معنوی آماده‌تر است، خاطرنشان کرد: باید از این روزهای عزیز بهتر استفاده کنیم.

ضرورت تبیین آموزه‌های غدیریه در جامعه

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: عید سعید غدیر نیز یک روز مهم و بسیار گرانبها و ارزشمند است و می‌توان همه اسلام را در این روز تبیین و تفسیر کرد و روز غدیر برابر با همه اسلام است، چراکه همه زحمات انبیا و تلاش 23 ساله پیامبر (ص) در غدیر جلوه پیدا می‌کند و ما باید این موضوع برای مردم تبیین شود.

او تصریح کرد: از زمانی که حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور به عنوان رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فعالیت خود را آغاز کردند، همکاری این نهاد در مناسبت‌های مذهبی بیشتر شده و موجب شد تا خلأ تبلیغاتی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد، با هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های فرهنگی تا حدودی برطرف گردد و در شهرها و روستاها و مراکز پرجمعیت کشور، موج‌آفرینی صورت گیرد که تأثیر بسیار خوبی داشته است.

رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با بیان به اینکه نهادها و تشکل‌های مختلفی در کشور مرتبط با بزرگداشت غدیر وجود دارد، تأکید کرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی حامی و هماهنگ کننده این تشکل‌ها و گروه‌های مردمی و دستگاه‌های فرهنگی در نقاط مختلف کشور است و تمام برنامه‌های قبلی به قوت خود باقی است.

او ادامه داد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وظیفه هم‌افزایی میان این ارگان‌ها را بر عهده دارد و به‌عنوان هماهنگ کننده فعالیت‌ها و با استفاده از ظرفیت و امکاناتی که در سطح ملی دارد، در کنار این تشکل‌ها خواهد بود و اگر مانع و نیازی باشد در استان‌ها و شهرهای مختلف پیگیری و برطرف خواهد کرد.

تقوی با اشاره به اینکه همکاری و در کنار هم بودن لازمه رشدیافتگی است، گفت: سیاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همانطور که از نام آن مشخص است هماهنگ کردن است و لازم است، همه نهادها و هسته‌های فرهنگی و تربیتی در کنار هم و به طور هماهنگ و منسجم فعالیت‌های خود را دنبال کنند تا هدفمند و نتیجه‌بخش باشد.

در ادامه جلسه نمایندگانی از مسجد مقدس جمکران، سازمان اوقاف، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، اتاق اصناف ایران، معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، معاونت فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، مؤسسه فرهنگی مصاف، معاونت فرهنگی ستادکل نیروهای مسلح، جمعیت هلال احمر، سازمان جوانان، سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت فرهنگی آستان حضرت فاطمه معصومه (س)، مرکز روحانیت نهاد ریاست جمهوری، ستاد مردمی غدیریه، ستاد غدیر قم، سازمان بهزیستی کشور، معاونت فرهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، مؤسسه احداث الحسین (ع) استان قم نظرات و پیشنهادات خود را برای برگزاری باشکوه برنامه‌های ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت عید غدیر مطرح کردند.

انتهای پیام/

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari