«ماه و بلوط» فرش ایرانی است – فرهنگی خبری

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جلسه نقد و بررسی کتاب «ماه و بلوط» نوشته محسن مومنی شریف، با حضور نویسنده محمد حمزه‌‎زاده و بهزاد دانشگر، نویسنده و کارشناس، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

نویسنده این کتاب با بیان اینکه این اثر یک رمان تاریخی در اقلیم کردستان است، اضافه کرد: اینکه برخی خوانندگان آنقدر داستان را واقعی دیدند که آن را ناداستان می‌نامند، نقطه مثبتی است.

 مومنی شریف گفت: روایت ایرانی دغدغه بنده است تا بتوانیم در هنگام توصیف و روایت، از سنت‌های خودمان و از خودمان بنویسیم. افراد سخت‌پسند کتاب را خواندند و با آن ارتباط برقرار کردند. تعبیرشان اینطور بود که به رمان خودمان، یعنی رمان ایرانی، نزدیک می‌شویم.

وی به تاثیرپذیری از تاریخ بیهقی اشاره کرد و ادامه داد: ما زمانی که این کتاب را می‌خوانیم، نمی‌دانیم تاریخ است یا داستان. این نوع از نوشتن در کارهای بنده اثرگذار بوده است و در کتاب «ماه و بلوط» هم دیده می‌شود.

این نویسنده همچنین در خصوص طرح پیوند و وحدت شیعه و سنی در کتاب خود اضافه کرد: بیش از آنکه خود شیعه و سنی به تفاوت بین خود دامن بزنند، سیاسیون به این موضوع اهمیت می‌دهند. در این کتاب تلاش کردم اعتقاد به وحدت شیعه و سنی را مطرح کنم.

این نویسنده با ابراز نگرانی از فاصله گرفتن برخی آثار ادبی با هویت ایرانی تصریح کرد: در شعر سنت‌پذیری زیادی داشته‌ایم؛ اما در بخش‌های زیادی از هنرها با هویت خود فاصله گرفته‌ایم که جای نگرانی دارد.

وی یکی از دغدغه‌های خود را پرداختن به تحول انسان در انقلاب اسلامی دانست و گفت: تلاش کردم در این کتاب نیز به این مهم توجه داشته باشم و تعجب می‌کنم چرا برخی به آن بی‌توجه‌اند.

بهزاد دانشگر، پژوهشگر و منتقد کتاب نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه کتاب جدید مومنی شریف یک رمان است، گفت:  تعاریف ما در ادبیات خشک و بی‌روح است و فکر می‌کنیم صرفاً همان تعریف درست است. برای مثال، تعریفی از رمان داریم که اگر اثری حتی اگر ویژگی‌های نثر ادبی را داشته باشد، می‌گوییم رمان نیست.

وی ادامه داد: این کتاب به دلیل ساختار، شخصیت‌پردازی و بازی با زمان و استفاده از زاویه‌دید رمان است. در این داستان نیز روایت خوبی از شخصیت‌ها در یک جغرافیای خاص انجام شده است.

وی تاکید کرد: ما در حوزه رمان‌هایی که مربوط به اقوام و اقلیم‌های ایران باشد، با فقر محتوا مواجهیم و لازم است آثار این‌چنینی بیشتر تولید شود. سیالیت فضا و مکان در این داستان قابل توجه است. اینکه رمان‌های ما این روزها به سمت مینیمال حرکت کرده، مقبول نیست.

محمد حمزه‌زاده، منتقد دیگر این مراسم، کتاب “ماه و بلوط” را تراشه‌ای توصیف کرد که از همه زوایا قابل توجه است. وی در ادامه گفت: کارکرد رمان نمایش زندگی است و در «ماه و بلوط» بیش از 10 زندگی اصلی نوشته شده است. حتی برخی شخصیت‌ها در طول داستان متولد می‌شوند‌.

وی با بیان اینکه رمان «ماه و بلوط» زندگی فعالی را نشان می‌دهد، اضافه کرد: هنوز که هنوز است، وقتی صفحه‌ای از کتاب را باز می‌کنم، جریان زندگی را در آن می‌توانم ببینم.

حمزه‌زاده افزود: شمار جزئیات در این داستان آن را شبیه فرش ایرانی کرده و روایت ایرانی که نویسنده در داستان جانمایی کرده، از خصوصیات مثبت آن است.

به گفته این منتقد کتاب، واقع‌گرایی نهفته در این کتاب سرشار از واقع‌گرایی حقیقی است. باورهایی در قصه هست که شاید آن را به رئالیسم جادویی تشبیه کرد.

وی ویژگی دیگر این رمان را راستگویی و صداقت آن برشمرد و افزود: اگر در جاهایی حتی خیال‌پردازی شده، مبتنی بر سایر قسمت‌های کتاب است.

حمزه‌زاده تصریح کرد: این رمان سراغ یکی از سخت‌ترین موضوعات سیاسی اجتماعی رفته است و از بین آثار داستانی مربوط به کردستان این ویژگی را دارد که صادق و واقع‌گراست و حیایی را که ویژگی مردم کردستان است، به زیبایی طرح کرده است.

وی استفاده از اسناد تاریخی بدون خدشه را قوت این کتاب عنوان کرد و گفت: نویسندگان و فعالان شاخصی این اثر را دیده و به دلیل طرح درست تاریخ آن را پسندیده‌اند.

این پژوهشگر با اشاره به قسمتی از کتاب، در خصوص مباحثه چند نفر با عقاید دینی و سیاسی مختلف افزود: گفت‌وگوها به حدی دقیق کار شده که می‌توان گفت بخش‌های پرقوت کتاب است. حتی در قسمت‌هایی چهره‌های بنام وارد داستان می‌شوند و به خوبی به آن‌ها پرداخته شده است.

این منتقد کتاب معتقد است این اثر ادبی قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی یا سریال را دارد.

انتهای پیام/

 

 

 

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari