به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیدقاسم ناظمی رایزن فرهنگی ایران در آنکارا درباره اثرگذاری محصولات فرهنگی به عنوان یک ابزار تبلیغی رایزن فرهنگی در راستای پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی کشور گفت: محصولات فرهنگی ابزار بسیار مهم و تأثیرگذاری در راستای دیپلماسی فرهنگی کشور هستند. امروز نقش و اثرگذاری فیلمها، سریالها، بازیهای رایانهای و سایرمحصولات رسانهای در معرفی و نفوذ فرهنگی کشورها بر کسی پوشیده نیست. از این روی به عقیده من، محصولات فرهنگی میتواند زمینه معرفی فرهنگ و تمدن ابزار بسیار مهم و قدرتمند برای یک رایزن فرهنگی باشد.
او درباره شاخصههای مهم محصولات فرهنگی در کشورِ محل مأموریت رایزن فرهنگی گفت: این محصولات بر اساس استانداردهای بین المللی و سلایق مشتری ومخاطبین آن کشور تهیه، بستهبندی و عرضه میشود و دارای شناسنامه و QRکد هستند و نکته مهم تر اینکه این محصولات برندسازی می شوند، مانند زعفران، فرش و مواردی از این قبیل.
رایزن فرهنگی ایران در آنکارا درباره تأثیر تبادل محصولات فرهنگی بین دو کشور در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی گفت: به عقیده من تبادل محصولات فرهنگی میتواند تأثیر بسزایی در دیپلماسی فرهنگی کشور داشته باشد، چرا که موجب شناخت عمیقتر نخبگان و مردم از فرهنگ و تمدن دو کشور ایران و میزبان خواهد بود، به ویژه در حوزه کتاب و فیلم که در معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن کشور نقش تعیین کنندهای دارند.
او در ادامه صحبتهای خود به چالشهای صادرات محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بزرگترین چالش صادرات محصولات فرهنگی، بحث تحریمهای ظالمانه است. امروز فروش محصولات تجاری، فرهنگی و غیره به صورت الکترونیکی یا ازطریق گوشیهای همراه انجام میگیرد. بنابراین افتتاح حساب ارزی درخارج کشور به دلیل تحریمها، مشکلاتی برای هموطنانمان ایجاد کرده است.
ناظمی چالشهای دیگر صادرات محصولات فرهنگی را عدم بازاریابی و شناخت سلیقه مخاطبین و استاندارد نبودن بستهبندی محصولات فرهنگی و عدم QR کد عنوان کرد.
رایزن فرهنگی ایران در آنکارا درباره تجربههای صادرات محصولات فرهنگی ترکیه گفت: در سالهای اخیر در حوزه صادرات انیمشن و پویانمایی، فیلم و سریال، کتاب و صنایع دستی ایران اقدامات خوبی انجام گرفته است. در حال حاضر، کتاب فروشی های کتب فارسی در چندین محله شهر استانبول فعالیت دارند. همچنین چندین فروشگاه صنایع دستی ایران نیز در استانبول راهاندازی شده است که به صورت مستقیم در حوزه عرضه این محصولات فعالیت دارند. در زمینه فیلم و پویانمایی هم شرکتهای ایران فعالیتهای شایستهای را شروع کردهاند که امیدواریم به زودی شاهد پخش فیلمها و سریالهای کشورمان در ترکیه و پلتفرمهای بین المللی باشیم.
انتهایپیام/
source