به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امام خمینی پیشروترین شخصیت در مبارزه با سیاست‌های صهیونیزم جهانی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین شناخته می‌شوند. ایشان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی کوتاهی نکرد. امام در قالب بیانیه‌ها، پیام‌ها و سخنرانی‌های عمومی مدام از مظومیت مردم فلسطین، لزوم حمایت از آنان و تقبیح اعمال رژیم غاصب صهیونیستی می‌پرداخت و مسلمانان و سران کشورهای اسلامی را دعوت به مبارزه‌ی عملی با آن رژیم منحوس می‌کرد. اگر امام در 5 دهه قبل از سوی برخی از همین مسلمانان دربارۀ حمایت از مردم فلسطین مورد شماتت قرار می‌گرفت، اکنون می‌بینیم که تمام دنیا نسبت به این دغدغۀ امام قیام کرده‌اند و از سردمداران خود می‌خواهند دست از حمایت رژیم کودک‌کش اسرائیل بردارند. با این حساب، امام نیم قرن از تمام آزادی‌خواهان دنیا جلوتر بود و ملامت هیچ ملامت‌کننده‌ای سبب عقب‌نشینی ایشان از مواضع ضد صهیونیستی‌شان نشد. 

امام خمینی (ره) بارها ممالک اسلامی را دربارۀ سازش با اسرائیل مورد توبیخ قرار می‌دادند و از آنها درخواست می‌کردند به مبارزۀ عملی با آن رژیم دست‌نشانده بپا خیزند. در این باره فرمود «چه دردناک و مصیبت بار است که در جوار مسلمانان و دولتهای به اصطلاح اسلامی، اسرائیل غاصب این چنین جسورانه و فاتحانه به مردم مظلوم لبنان، به خواهران و برادران عزیز بیروتی تجاوز کند، و به جای آنکه دولت‌های کشورهای اسلامی به دفاع که یک فریضه الهی و انسانی است برخیزند، این چنین نرمش نشان دهند.» (29شهریور 1361) 

همچنین امام در پیام برائت سال 1366، درباره مسئله فلسطین خطاب به مسلمانان چنین می‌فرماید: «ملت‌های مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار و تنفر خویش را از سازشکاری و مصالحه رهبران ننگین و خود فروخته‌ای که به نام فلسطین، آرمان مردم سرزمین‌های غصب شده و مسلمانان این خطه را به تباهی کشیده‌اند به دنیا اعلام کنند و نگذارند این خائنان بر سر میز مذاکره‌ها، و رفت و آمدها، حیثیت و اعتبار و شرافت ملت قهرمان فلسطین را خدشه‌دار کنند»

 بعد درباره لزوم مبارزه علمی با رژیم منحوس اسرائیل فرمود «مسئولین محترم کشور ایران و مردم ما و ملتهای مسلمان از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه‌کن کردن آن، دست نخواهند کشید و به یاری خداوند تعالی از قطرات پراکنده پیروان اسلام و توان معنوی امت محمد-صلی الله علیه و آله و سلم – و امکانات کشورهای اسلامی باید استفاده کرد و با تشکیل هسته‌های مقاومت حزب الله در سراسر جهان، فلسطین را از چنگال [صهیونیستها] خارج کرد.»

امام(ره) در جایی دیگر و در یکی از نامه های جوابیه شان به دانشجویان مسلمان مقیم آمریکا، اروپا و کانادا در تاریخ 17 مرداد 1351/27 می‌فرمایند: «اگر دول اسلامی و ملل مسلمان به جای تکیه به بلوک شرق و غرب به اسلام تکیه می‌کردند و تعالیم نورانی و رهایی بخش قرآن کریم را نصب العین خود قرار داده و به کار می‌ بستند، امروز اسیر تجاوزگران صهیونیسم و مرعوب فانتوم آمریکا و مقهور اراده سازشکارانه و نیرنگ بازی های شیطانی شوروی واقع نمی‌شدند». (همان، ج 2، ص 438)

امام خمینی (ره) در ادبیات خویش اسرائیل را به عنوان غدۀ سرطانی منطقه توصیف می‌کردند که هرچه سریع‌تر باید برداشته شود؛ به عنوان نمونه در بیاناتی فرمود «من امیدوارم که ان شاء الله این غده سرطانی در بلاد مسلمین و آن غده سرطانی در آن طرف بلاد مسلمین که آنجا اسرائیل است و اینجا حزب بعث است، ان شاء الله خداوند ریشه این را بکند.» (09 اسفند 1362)

همچنین در جمع مهمانان داخلی و خارجی در جشن پیروزی انقلاب دربارۀ لزوم اجتماع مسلمانان بر نابودی غده سرطانی اسرائیل فرمود «بیش از بیست سال است فریاد کرده‌ایم این غده سرطانی را اجتماع کنید و از بین مسلمین بیرون کنید، بیت المقدس را از او بگیرید، کشورهای اسلامی را از این غده سرطانی آزاد کنید.» (21 بهمن 1360)

امام در سخنی با نمایندگان شیعه لبنان (کادر مرکزی جنبش امل لبنان) در تاریخ 30 اردیبهشت 1359/23 می1980 می‌فرمایند: «من از سالهای طولانی راجع به اسرائیل و راجع به جنایات او همیشه در خطبه ‌ها، در نوشته‌ ها، گوشزد کرده ‌ام به مسلمین که این یک غده سرطانی است در یک گوشه ممالک اسلامی، و اینطور نیست که اکتفا بکند به همان «قدس» و اینها؛   اینها بنایشان بر این است که پیش بروند؛ یعنی اینها تابع سیاست آمریکا هستند. آمریکا هم آمالش فقط یکجا نیست، چنانچه همه ابرقدرتها می‌خواهند همه ممالک را تحت سیطره قرار بدهند، اگر بتوانند». (همان، ج 12، ص 318)

حضرت امام خمینی (ره) گاهی عتاب خویش نسبت به سران کشورهای اسلامی را سر سختانه‌تر قرار می‌دادند تا متنبه شوند. ایشان در بیانیه ای که سال 1964 هنگام تصویب قانونی در کنفرانس سران، مبتنی بر تحویل نهر اردن صادر کردند، فرمود: «من به دول اسلامی می‌گویم که آقا چرا سر نهر دعوا می‌کنید؟ فلسطین مغصوب است؛ یهود را بیرون کنید از فلسطین؛ ای بی ‏عرضه‌‏ها! خودشان که ریخته‏‌اند به جان هم. فلسطین مغصوب است، شما سر نهر دعوا می‏ کنید؟! وقتی سر نهر دعوا کردید، تثبیت شد حکومت اسرائیل بر فلسطین.» 

اما گفتمان امام خمینی (ره) دربارۀ اسرائیل‌ستیزی و حمایت از مردم فلسطین منحصر در جهان اسلام نبود بلکه روی سخن ایشان به تمام آزادی‌خواهان و متدینان عالم بود. ایشان ضمن پیامی فرمودند «ای ملتهای جهان، بدانید ملت ایرانی ما هم پیمانی با اسرائیل را نمی‌پذیرد، هم پیمانان آنها از ما و علمای ما نیستند. این منطق ماست، آیا مرتجعانه است؟!» (صحیفه، ج1، ص230) و بعد تأکید کردند « ما برای دفاع از اسلام و ممالک اسلامی و استقلال ممالک اسلامی در هر حال مهیا هستیم. برنامه ما برنامه اسلام است، وحدت کلمه مسلمین است، اتحاد ممالک اسلامی است، برادری با جمیع فرق مسلمین است در تمام نقاط عالم، هم‏پیمانی با تمام دوَل اسلامی است در سراسر جهان؛ مقابل صهیونیست، مقابل اسرائیل، مقابل دوَل استعمارطلب.» (صحیفه، ج1، ص300)

اینها تنها گوشه‌ای از فرمایشات امام خمینی رحمةالله علیه دربارۀ صهیونیست ستیزی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین است. نامگذاری روز قدس به عنوان روز جهانی قدس، پیامی آشکار از سوی آن مردم الهی بود که نشان از عمق نگاه راهبردی‌شان نسبت به مسائل آینده داشت و در حال حاضر هر روز در غرب، روز قدس است.

 

انتهای پیام/

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari