به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «آموزه قرآنی امت؛ رهیافتی فرهنگی و تمدنی» اثری است از امیرمحسن عرفان محقق و پژوهش‌گر در عرصه مطالعات تمدن که بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی آن ‌را در 478 صفحه و در قطع وزیری به قیمت دویست و شصت هزار تومان منتشر کرده است.

کار و بار این پژوهه، تبیین ظرفیت­‌های تمدنی آموزه امت در قرآن کریم است‌. این اثر روشن‌گر آن است که ادعای فقدان آموزه‌های فرهنگی و تمدنی در دین در ترازوی تحقیق امروزین مقبول نمی‌افتد و چنان وزنی ندارد. از دیدگاه نویسنده کتاب «ارتقای کیفی مسئولیت­‌شناسی تمدنی» مهم‌ترین برون­داد چنین مطالعاتی است. الزامات احیای تمدن اسلامی، کنش تمدنی اسلام و غرب و نیز سلطه اندیشه سکولار بر تمدن‌پژوهی از مهم‌ترین ضرورت‌های اتخاذ رویکرد تمدنی به آموزه‌های اسلامی است. این دیدگاه مستلزم رویکردی بومی است که اقتضای آن، به رسمیت شناختن وحی به عنوان منبع اصلی معرفت و هدایت‌گر سایر منابع معرفتی و جدا شدن از روش‌شناسی سکولار است.

نگارنده در این کتاب در ابتدا جوهره معنایی آموزه امت و شاخصه‌­های آن را در قرآن کریم می‌­کاود. بازنمایی انقلاب معناشناختی قرآن در کاربست واژه امت، آغازگاهی است که این جستار برای ارائه تصویری روشن از بحث بر می‌گزیند. «گونه‌شناسی معنایی امت در قرآن»، «تبیین جوهره معنایی امت» و «تبیین جایگاه آن در منظومه معنایی اسلام» از جمله مباحث مورد تأکید در این نوشتار است. امیرمحسن عرفان سپس با شواهد تاریخی چنین بر می­‌نماید که «مدینة النبی» و «مدینة الوصی» مهم­‌ترین الگوهای تاریخی در این زمینه هستند.

این کتاب، در پاسخ به این پرسش که:  «آموزه قرآنی امت در تمدن سازی چه نقشی دارد؟»، به عنوان پرسش مستمر در احیای تمدن اسلامی، بر نقش این آموزه در « مهندسی رفتار اجتماعی مسلمانان»، «ترسیم هویت واحد تمدنی»، «هم افزایی فرهنگی» و «همسازی منافع سیاسی مورد نزاع»  تأکید دارد. علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند به شعب انشارات آستان قدس رضوی مراجعه و یا با تلفن‌ و دورنگار  32230803- 051 تماس بگیرند.  نشانی الکترونیکی: info@islamic.rf.ir و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد با صندوق پستی:    366-91735  آماده دریافت پیشنهادات و انتقادات خوانندگان کتاب است.

انتهای‌پیام/

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari