Wp Header Logo 93.png

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «از دو سال پیش که قسمت اول «زخم کاری» پخش شد تا همین جمعه که قسمت آخر فصل دوم‌اش به نمایش درآمد مسیری پر چالش و با شکوه را در کنار شما پیموده‌ایم. نقد و نظر لازمه رشد هر اثری است و در این مورد «زخم کاری» تافته جدابافته نیست اما فکت‌ها صراحت بیشتری دارند. این اعداد و ارقام واقعیتی را در خود پنهان کرده‌اند. این که شما هرگز و در هیچ مقطعی نتوانسته‌اید از تماشای «زخم کاری» بگذرید»؛ این بریده متنی است که محمدحسین مهدویان بعد از اتمام فصل دوم «زخم کاری» در صفحه شخصی خود نوشت و بازتاب‌های بسیاری هم پیدا کرد. سریالی که اولین قسمت از فصل جدید آن قرار است، ساعت ۸ صبح، جمعه، ۲۵ خرداد منتشر شود.

تکیه موضوع اصلی سریال بر یک فساد اقتصادی از یک سو و حضور یک قهرمان سرخورده و یک زن سرکش از سوی دیگر که روابط پیچیده‌ای در فضای قصه داشتند از سوی دیگر باعث شد تا این مجموعه خیلی زود به یکی از آثار پرمخاطب تبدیل شود.

همین توفیق هم مهدویان را بر آن داشت تا دنباله‌ای بر آن بسازد؛ این بار اما پیش‌بینی‌ها درست نبود و گویی متعصب‌ترین هواداران هم دست مهدویان را خوانده بودند. پخش فصل دوم این مجموعه منتقدانی به خود دید. منتقدانی که محور اصلی انتقادشان سهم اندک «مالک مالکی» با بازی جواد عزتی در روایت فصل دوم «زخم کاری» بود. نمی‌توان کتمان کرد که «مالک» یکی از موفق‌ترین و کامل‌ترین شخصیت‌ها در طول یک دهه عرضه سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی است که می‌توان یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های اعتبار و ماندگاری این کاراکتر را ریشه گرفتنش از دنیای ادبیات و تولدش در یک فیلمنامه اقتباسی دانست.

راه نجاتی به نام اقتباس

این گزاره‌ای است که حالا می‌توان به شکل جدی به آن فکر کرد، اینکه برخی از مهم‌ترین آثار سینمای ایران اتفاقاً تکیه بر اقتباس داشته‌اند، از «تنگسیر» و «ناخدا خورشید» گرفته تا همین اواخر «بی‌همه چیز» و «باغ کیانوش». مهدویان هم از جمله کارگردانانی است که سودای اقتباس را در سر داشت، او بعد از پایان فصل نخست «زخم کاری» در گفت‌وگویی به صراحت تاکید کرد که اقتباس راهی بوده که او پیش‌تر به آن فکر می‌کرده اما ملاحظات و مخاطراتش هر بار مهدویان را از آزمودن این مسیر منصرف می‌کرده است. با همه اینها اما اقتباس همیشه در سینمای ایران راه‌گشا بوده است. ضعف فیلمنامه موضوعی است که در همه این سال‌ها در سینما و تلویزیون ایران درباره آن صبحت شده و سینماگران گاهی برای عبور از این مشکل به اقتباس روی آورده‌اند اهمیت این موضوع تا به آنجا بوده که سریال‌سازی دنیا هم امروز تکیه بر ادبیات دارد و بسیاری از فیلم‌های شاخص سینمایی و سریال‌های روز دنیا هم پشتوانه اقتباسی دارند. محمدحسین مهدویان هم یکی از پرچم‌داران احیای اقتباس در فرآیند سریال‌سازی خانگی در ایران بوده است.

تجربه موفقی به نام «زخم کاری»

فصل اول «زخم کاری» اقتباس شده از رمان «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد و تراژدی «مکبث» نوشته ویلیام شکسپیر است که مهدویان نگارش فیلمنامه این سریال را خود به سرانجام رساند، در ادامه اما تصمیم گرفت تا ساختار تراژدی «مکبث» را به سمت نمایشنامه «هملت» ببرد از این رو در فصل دوم گروهی از نویسندگان را گرد آورد اما باز هم خودش سرپرستی این تیم را بر عهده گرفت با این حال طراحی داستان و اقتاس را میلاد اکبرنژاد انجام داد و در بازخوانی و نگارش سیناپس هر قسمت میلاد نجفی و اعظم بهروز حضور داشتند.

به نظر می‌رسد مهدویان درنگارش فصل سوم هم سهمی اساسی دارد و قصد دارد ایده خود از این اقتباس را در قالب یک سه گانه تکمیل کند از این رو ممکن است در فصل سوم شاهد موج تازه‌ای از استقبال درباره سرنوشت «مالک» باشیم.

۲۴۵۲۴۵

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari