به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست هم‌اندیشی نمایندگان کانون‌های مهدویت دانشجویی با نمایندگان ادواری عصر گذشته در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این نشست محمد همتی استاد حوزه و دانشگاه دربارۀ ضرورت کار تشکیلاتی با محوریت سورۀ ناس گفت: سورۀ ناس از منظر کار تشکیلاتی جلوۀ دیگری دارد. خداوند در این سوره ما را به سه اسم و صفت خود پناه می‌دهد. قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ، مَلِکِ النَّاسِ، إِلَهِ النَّاسِ. از چه موضوعاتی؟ از شر وسوسه‌های خناسان زمان. ویژگی بارز این خناس‌ها چیست؟ خود قرآن پاسخ می‌دهد: آنها که در قلب‌های مردم وسوسه ایجاد می‌کنند. می‌توان گفت این آخرین توصیۀ خدا در آخرین سورۀ قرآن است.

وی افزود: حال در شرایطی قرارداریم که خناس‌های زمان مردم ما را محاصره کرده‌اند و در قلب آنها نسبت به مسائل مختلف وسوسه ایجاد می‌کنند تا ذائقۀ آنها تغییر یابد و تا حدی هم موفق هم شدند. منتها این خناس‌ها در دو جبهه هجمه می‌آورند: سپاه جنیان و انسان‌ها؛ لذا فرمود مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ. جنیان با طلسمات و ابزارهای خودشان  و دشمنان انسی با ابزارهایی مثل رسانه. در چنین شرایطی باید با کار تشکیلاتی در فضای دانشگاه وارد میدان شد.

  همتی ضمن بیان این نکته که جامعه باید با علم احیاء شود، گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله در روایتی فرمود سَتَکُونُ فِتَنٌ یُصبِحُ الرجُلُ فیها مؤمِنا و یُمسِی کافِرا، إلاّ مَن أحیاهُ اللّه ُ تعالى بالعِلمِ؛ یعنی به زودی فتنه‌ای رخ می‌دهد. جنس این فتنه چگونه است؟ مردمان صبح مؤمن هستند و شب را کافر سپری می‎کنند. منتها چه کسانی اهل نجات هستند؟ کسانی که خداوند آنها را با علم احیاء کرده باشد؛ لذا علم، مایۀ حیات انسان مؤمن است. در این فضا، فرد میت کسی است که بادی به هر جهت است و هیچ عکس‌العملی از خود نسبت به جریانات حاکم بر جامعه از خود نشان نمی‌دهد و خنثی عمل می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: مجموعه‌ای که می تواند روی هسته مرکزی برنامه خدا در این مقطع کار کند، کانونهای مهدویت دانشجویی است، منتها سهم نهادها باید مشخص شود. کانونهای غیر فعال یا نیمه‌فعال مهدویت فعال شوند. مهم‌ترین اقدامی هم که می‌توان داشت، کار علمی و معرفتی و معرفت‌افزایی با محوریت قرآن و حدیث است.

همتی ادامه داد: یک طرح و برنامۀ جامعی که می‌توان برای کانون‌های مهدویت در نظر داشت، سیر مطالعاتی با محوریت آیات و احادیث مهدویت است. در کنارش نیاز به جریان شناسی فرقه‌ها داریم. در حدیث می‌خوانیم «بَادِرُوا أَوْلاَدَکُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ اَلْمُرْجِئَةُ»؛ یعنی فرزندان خود را به حدیث مبادرت دهید قبل از اینکه مرجئه بر شما نسبت به آنان سبقت بگیرند.

 

انتهای‌پیام/

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari