Wp Header Logo 122.png

در مستند «پدر» که سومین قسمت از مجموعه «نان گزیده هاست»، احیای واحد تولیدی هپکو، روایت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  محمدرضا حاج محمدحسینی، تهیه کننده و کارگردان مجموعه «نان گزیده ها» در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره این شکل گیری این مجموعه مستند گفت: یک اتفاق ناگواری در شهر اراک در حوزه صنعت و کارگری رخ داده بود و آن هپکو و بعضی از شرکت‌های دیگر بود، هیکو ویژگی که داشت توانسته بودند آن اتفاق را رسانه‌ای کنند و مطالبه گری را بیاورند به سطح شهر، من به عنوان یک فیلم ساز وارد ماجرا شدم تا این اتفاق را روایت کنم و تلاش کنم برای حل این مشکل که نان گزیده‌های یک شکل گرفت.

وی افزود: «نان گزیده یک، روایت ظلم و این اتفاق ناگوار است و «نان گزیده دو» روایت مبارزه اجتماعی است، یعنی کارگران در کنار اهالی رسانه و در کنار طلاب و روحانیون و اهالی دانشگاه در کنار هم تلاش می‌کنند تا یک مطالبه گری را انجام دهند، مطالبه گری اصولی و قانونی تا بتوانند آن هپکو را به چرخه قبلی برگردانند. «نان گزیده‌های سه» هم روایت احیای پدرانه شرکت هپکو است و اسم این قسمت از مجموعه نان گزیده ها از کلام خود کارگران انتخاب شد.،چون کارگران هپکو لمس کردند این دست پدری را.

وی درباره شکل و پرداخت این مستند‌ها گفت: «نان گزیده‌های یک»، در یک شرایط زمانی خاصی تولید شد، در دوره‌ای که این اعتراضات کارگری خیلی واضح و مشخص نبود، کارگران به ما اعتماد نمی‌کردند، تلاش کردیم در کل سه قمست دوربین مشاهده گر باشد و اصل قصه را ما روایت کنیم.

در «نان گزیده‌های یک»، چون خیلی محدودیت داشتیم، یک مقدار از مصاحبه‌های کارشناسان اضافه شد و قرار بود ما آن مشکل را از زبان کارشناسان هم روایت کنیم تا بفهمیم اصل ماجرا چیست و فقط از زبان بدنه کارگری نباشد.

در نان گزیده‌های دو و سه، کامل روایت مشاهده گر است و دوربین مشاهده گر است و اصلا بازسازی نداریم، اعتراضات همگی واقعی است برای اینکه می‌خواستیم مخاطب احساس واقع بودن را از فیلم و خودش درک کند و خودش را کنار کارگر‌ها حس کند.

وی درباره پخش این مستند‌ها هم گفت: «نان گزیده‌های یک و دو»، برای هرکدام یک رونمایی داشتیم و تلاش کردیم که این اثر تولیدی مستند بک روند تاثیرگذاری داشته باشد با نمایش در بین کارگران و بعد از آن در شبکه‌های ملی پخش شدند از جمله شبکه افق، شبکه مستند و شبکه یک.

در «نان گزیده‌های سه» یک اتقاق خیلی خوبی افتاد، و آن این بود که یک رونمایی ملی در وزارت کشور اتفاق افتاد که دوشنبه گذشته با حضور گروههای مختلف کارگری از سطح کشور بود و قرار است در اربعین شهدای خدمت و روز‌های آتی، «نان گزیده‌های سه» از شبکه‌های سراسری پخش شود.

­

جزئیات مدیا

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari