Wp Header Logo 445.png

به گزارش گروه فرهنگی تابناک، نزدیک به دو سال بعد از وقایع پاییز تلخ ۱۴۰۱، در شرایطی که هنوز بسیاری از هنرمندان به دلیل وحشت از کاربران سازمان یافته فضای مجازی که به هر گونه کنش چهره‌ها مرتبط با نظام جمهوری اسلامی حمله و هتاکی می‌کنند؛ به حمایت از هبچ نامزد‌ انتخاباتی نپرداخته‌اند و یکی از دو سمت رقابت دور دوم را برنگزیده‌اند، پرویز پرستویی راوی مستند تبلیغاتی مسعود پزشکیان شد؛ مستندی که عصر روز گذشته روی آنتن تلویزیون رفت.

پرستویی از جمله هنرمندانی است که کنشگری‌های سیاسی و اجتماعی فراوانی داشته، اما طی سال‌های اخیر همگام با کم‌کاری‌اش در عرصه بازیگری، تصمیم گرفت تا در شبکه‌های اجتماعی هم کمتر از گذشته محتوای پرسروصدا منتشر کند و در سکوت به فعالیت خیریه بپردازد. حالا نیز اینستاگرام او که دنبال‌کنندگان فراوانی دارد، بیش از هرچیز محل انتشار محتوای خیریه است.

با این حال او یک بار دیگر از دنیای سیاست گفته و روایت مستند انتخاباتی مسعود پزشکیان، را بر عهده داشته؛ اتفاقی که می‌تواند آشتی این ستاره سینما را با محتوا‌های جنجالی سابق او در سینما رقم بزند.

در این میان رخداد مهم که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، بازگشت سینماگری معتبر به عرصه انتخاباتی است که در میانه تلاش فراوان بعضی جریان‌ها برای بی‌اهمیت‌سازی آن برگزار می‌شود و در دور اول از نظر میزان مشارکت نیز رقم قابل تأملی را نشان می‌داد.

هنرمندان که روزگاری با حضور چشمگیر در تبلیغات انتخاباتی، سعی در رأی‌آوری برای نامزد‌های مورد علاقه خود داشتند، چند صباحی است که کمتر از گذشته درباره انتخابات می‌نویسند و می‌گویند. آن‌ها از جمله گروه‌های مرجع به شمار می‌روند که تحت فشار سنگین شبکه‌های اجتماعی، چندان اشاره‌ای به مسئله مهم انتخابات نمی‌کنند و نه به تبلیغ می‌پردازند و نه حتی از حضورشان پای صندوق تصویری منتشر می‌کنند.

با این حال به نظر می‌رسد این فضا که پس از وقایع سال‌های ۹۶ و ۹۸ تشدید شد و در سال ۱۴۰۱ به اوج خود رسید، حالا در حال کمرنگ شدن است.

بازگشت گروه‌های مرجع از صنوف مختلف فرهنگی و اجتماعی خصوصا هنرمندان و ورزشکاران که همواره از دنبال‌کنندگان فراوانی در شبکه‌های اجتماعی برخوردارند، می‌تواند تنور انتخابات را گرم‌تر کند و مشارکت را افزایش دهد.

حضور اهالی هنر در تبلیغات انتخاباتی، در مقابل جریانی است که خصوصا با حمایت از خارج کشور، تلاش دارد تا در مقابل برقراری عادی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور بایستد و نسخه‌اش برای همه‌چیز، انسداد و تحریم است؛ از انتخابات و مشارکت سیاسی گرفته تا حتی تماشای فیلم و تشویق تیم ملی فوتبال. اهالی سینما، زمانی را که تنها به جرم بازی در فیلم یا سریال آماج توهین‌ها و تهدید‌های مجازی قرار می‌گرفتند، از یاد نبرده‌اند.

اگرچه حالا مدت‌هاست که فعالیت‌های فرهنگی و هنری عادی شده، اما جریان یادشده همواره در پی فرصت‌هایی است که در همه فعالیت‌های روزمره مردم ایران اختلال ایجاد کند.

در این بازگشت مبارک نیز ستاره‌ای مانند پرویز پرستویی که طی سال‌ها نشان داده انتخاب‌های خودش را در فعالیت‌های غیرهنری دارد و کمتر از برخی هم‌صنف‌هایش نگران ریزش فالوئر است، باز هم پیش‌رو ظاهر شد و انتظارات هنردوستان را برآورده کرد. او نشان داد در چارچوب نظام مستقر جمهوری اسلامی، در پی اصلاح کاستی‌ها و مشکلات کشور است و از غوغای طرفداران جریان‌های انسدادخواه واهمه ندارد. هنرپیشه نامدار سینمای ایران که از قضا با حضور در مناطق محروم و فعالیت خیریه، احتمالا بیش از بسیاری از دنبال‌کنندگانش با محرومیت‌ها و کاستی‌ها آشناست، راه اصلاح را از مسیر صندوق رأی می‌داند.

با حضور پرستویی و پرستویی‌ها در میدان، احتمالا می‌توان امیدوار بود که بیش از گذشته، گرمای انتخابات و مشارکت سیاسی در اصناف مختلف هنری و در کل کشور حس شود؛ چیزی که به روشنی نیاز این روز‌های ایران ماست.

نویسنده: مصطفی قاسمیان

source

farhangikhabari

توسط farhangikhabari