Wp Header Logo 1016.png

ششمین همایش بین‌المللی و هجدهمین همایش ملی ژنتیک ایران از ۱۷ تا ۱۹ تیر در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

رئیس همایش و همچنین رئیس انجمن ژنتیک ایران در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: این همایش با همکاری انجمن ژنتیک ایران و دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود و در آن، استادان و پژوهشگران برجسته داخلی و خارجی سخنرانی می‌کنند، برگزاری نشست‌های علمی، تخصصی، فن‌بازار، تجاری‌سازی یافته‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی با مجوز بازآموزی و نمایشگاه از دیگر برنامه‌های این همایش است.

مختار جلالی افزود: قرار است این کنگره در محور‌های ژنتیک انسانی (پزشکی و …)، ژنتیک گیاهی، ژنتیک جانوری (دام، طیور و آبزیان)، ژنتیک سلول‌های بنیادی و ریزاندام ها ، ذخایر ژنتیک و بانک‌های ژن، ژنتیک باستانی و تبارشناسی و ملاحظات اخلاقی، قانون و ایمنی زیستی برگزار شود و برای هر شاخه، کمیته علمی تشکیل شده است.

دبیر علمی کنگره هم با اشاره به اینکه ۷۹۴ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است، گفت: از این تعداد ۷۵۸ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود و بالاترین مقالات ارسالی در خصوص ژنتیک انسانی بوده است.

آقای پورکاظمی با اشاره به این که تعدادی از اندیشمندان خارجی هم به صورت برخط و مجازی در روز‌های برگزاری کنگره با ما ارتباط برقرار می‌کنند، افزود: در این کنگره آخرین دستاورد‌های کشورمان در موضوع ژنتیک ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا برای جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی کشورمان هم بحثی در این کنگره ارائه می‌شود؟ افزود: اگر چه به لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در جهان بسیار قابل توجه هستیم، اما برخی از این گونه‌ها به دلایل متعدد یا منقرض شده اند و یا در معرض انقراض قرار دارند و ما در این کنگره به دلایل این موضوع و همچنین موضوع پیشگیری از انقراض این گونه‌ها خواهیم پرداخت.

قرار بود این همایش دوم تا چهارم خرداد امسال برگزار شود که به سبب سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش، زمان برگزار‌ی آن به تعویق افتاد.

source