Wp Header Logo 1503.png

جوان آنلاین: ماه محرم از سرفصل‌های اعتقادی مستحکم برای هنرمندان حوزه موسیقی و بهانه‌ای برای تولید آثار موسیقایی است. طی سال‌ها ده‌ها قطعه عاشورایی توسط خوانندگان مختلف تولید و روانه بازار شده که اغلب این آثار با اقبال بسیار بالایی از جانب مخاطب مواجه شده است. 
تاکنون چندین آلبوم عاشورایی و تک‌آهنگ مرتبط با ماه محرم منتشر شده که ادای دین خوبی در ارتباط با حماسه بزرگ عاشورا به حساب می‌آید. 
حسین علیزاده در سال ۶۱، مهم‌ترین آلبوم هنری خود «نی‌نوا» را روانه بازار کرد. نی‌نوا یک آلبوم بی‌کلام است که برای نی و کوارتت زهی در دستگاه نوا نوشته شده و از همان زمان تاکنون یکی از مراجع اصلی موسیقی عاشورایی به حساب می‌آید. علیزاده در تمام این سال‌ها بار‌ها اشاره کرده که این آلبوم را متأثر از حادثه عاشورا و در سال‌هایی تولید کرده که تحت تأثیر عمیق شهدای دفاع مقدس و انقلاب قرار داشته است. 
صادق آهنگران در سال ۷۴، عطش و آتش را منتشر کرد. آلبومی نسبتاً متفاوت در گونه‌ای متمایل به پاپ که فضایش مبتنی بر فضای نوحه‌خوانی‌های قدیمی آهنگران است. این آلبوم که در همان زمان نیز با استقبال خوبی مواجه شد تا سال‌ها بعد نیز خط و ربطی ساختاری به آلبوم‌های این حوزه داد. 
محمد اصفهانی که اراداتی قلبی به امام حسین (ع) دارد در آلبوم گلچین بخشی از این ارادت خود را در قالب اثری هنری پیاده کرده است. آلبومی پاپ -سنتی که در همان زمان نیز با استقبال خوبی مواجه شد و، چون ساختاری حرفه‌ای را در اشکال آوازخوانی، خوانندگی پاپ، آهنگسازی و تنظیم می‌دید تا امروز مخاطبان و وفاداران بسیاری دارد. 
علیرضا عصار یکی از باکیفیت‌ترین آلبوم‌های عاشورایی را منتشر کرده است. در محرم سال ۱۳۸۲، عصار با آلبوم مولای عشق که کار آهنگسازی‌اش را فؤاد حجازی به انجام رساند، یک اتفاق بزرگ را در حوزه موسیقی عاشورایی کشور رقم زد. ریتم مدون آلبوم که از زمان حرکت کاروان به سمت کربلا تا پس از شهادت را دربر گرفته، در کنار ترانه‌های پرمغز و ملودی‌های تأثیرگذار از مولای عشق، یکی از تکنیکی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین آلبوم‌های عاشورایی کشور را ساخته که به‌رغم استقبال بسیار خوب در همان زمان، همچنان نیز مورد توجه مخاطبان قرار دارد. 
حسام‌الدین سراج در سال ۸۴، یکی از مهم‌ترین آلبوم‌های مرثیه عاشورایی به نام وداع را بر اساس اشعار عمان سامانی منتشر کرد. آلبومی که در سال ۸۴ به بازار آمد و تولید آن سه سال به طول انجامید. سراج در جایی گفته بود چندین سال درگیر مجموعه گنجینه اسرار سامانی بوده و مدت‌ها روی اشعار این مجموعه کار کرده تا مجموعه موسیقایی وداع از آن استخراج شده است. 
علیرضا افتخاری در سال ۸۶، آلبوم متفاوت خروش بحر را منتشر کرد. قطعات مشهور کاروان، وداع و سرو خدا از این آلبوم هستند که به شهرت بسیاری دست یافتند. این آلبوم به لحاظ فضاسازی و مضمون یکی از متفاوت‌ترین آلبوم‌های افتخاری است. 
رسول رسولی در سال ۸۹، آلبوم هفتاد و دو را روانه بازار کرد. آلبومی دوزبانه که توانست در همان زمان واکنش‌های خوبی را شاهد باشد. میزان استقبال از این آلبوم به اندازه‌ای بود که حتی قطعات عربی این آلبوم نیز برای مدت‌ها در سطح جامعه پیچید و در بسیاری از هیئت‌های مذهبی مورد استفاده قرار گرفت. 
امیرحسین مدرس، مجری شناخته شده تلویزیون تاکنون سه آلبوم عاشورایی روانه بازار کرده است. مدرس در سال ۸۵، آلبوم ماه نی و در سال ۹۰، آلبوم خورشید را با دکلمه امین تارخ به بازار فرستاد. خطبه‌خوان رستاخیز نیز سومین آلبوم مدرس در زمینه عاشورا به حساب می‌آید که این سه آلبوم، علی‌الخصوص ماه نی او با استقبال خوبی از جانب مخاطب مواجه شد. 
ساقی سرمست با صدای محمدعلی کریم‌خانی و آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد دیگر آلبوم مهم عاشورایی است که به واسطه ملودی و تنظیم‌های مدرنی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است. قطعه آواز معروف‌ای حرمت، ملجأ درماندگان از همین آلبوم است که به شهرت بسیاری دست یافته است. 
محمدرضا علیقلی، آهنگساز معتبر موسیقی ایرانی در سال ۹۹، آلبوم آب تشنه را در قالب موسیقی سمفونیک روانه بازار کرد. آلبومی متفاوت از آنچه تاکنون در این عرصه تولید شده که متمایل بر چند بازآفرینی و اقتباس از نوحه‌های قدیمی است و به لحاظ اعتبار هنری، توجهات بسیاری را به سمت خود جلب کرد.

source