Wp Header Logo 2641.png

معاون پایش و نظارت ستاد ملی جمعیت گفت: ۱۴۶ مرکز واسطه گری ازدواج پایدار، با ظرفیت بالای خدمت و مراجعه محدود در کشور وجود دارد و باید بیشتر به مردم معرفی شوند.

۱۴۶ مرکز واسطه گری ازدواج در کشور، خدمات رسانی می‌کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، انسیه کتابچی، معاون پایش و نظارت ستاد ملی جمعیت افزود: این مراکز برای ازدواج پایدار؛ با ظرفیت بالای خدمت و مراجعه محدود هستند.

معاون پایش و نظارت ستاد ملی جمعیت گفت: ظرفیت ارائه خدمت در مراکز واسطه گری ازدواج بسیار بالاتر از چیزی است که ارائه می‌شود. اتفاقی که انتظارش را می‌کشیم معرفی بیشتر این مراکز به مردم است.

کتابچی افزود: ماده ۳۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره لزوم ایجاد مراکز همسان گزینی در کشور است. ســازمان تبلیغــات اســلامی مکلــف اســت بــه منظــور ترویــج و تســهیل در امــر ازدواج، از طریــق مؤسســات فرهنگـی، مسـاجد و روحانیـون و دیگـر ظرفیت هـای مردمـی بـه توسـعه فرهنـگ واسـطه گری در امـر انتخـاب همسـر، بـا محوریــت و مشــارکت خانواده هــا و رعایــت موازیــن قانونــی و شــرعی بپــردازد.  

وی پس از بازدید از بیش از ده مرکز واسطه گری ازدواج در کشور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: تا قبل از این قانون همه مراکزی که وجود داشتند یا به صورت سنتی و یا غیرقانونی بودند. مثل گروه‌های تلگرامی و صیغه یابی که خطرات زیادی را متوجه خانواده‌ها می‌کردند و نگرانی‌های زیادی را در خانواده‌ها ایجاد می‌کردند.

معاون نظارت و پایش ستاد ملی جمعیت از شرایط بعد از تصویب این قانون ابراز رضایت کرد و گفت: اکنون که ۱۴۶ مرکز مجوز فعالیت گرفتند خیالمان راحت است کسانی این خدمت را به جوانان ارائه می‌دهند که همه ابعاد ایمنی مسئله را در نظر می‌گیرند و شرایط را احراز می‌کنند؛ و واقعا نهایت تلاششان را می‌کنند که دو نفر هم کفو را با محوریت خانواده‌ها به هم معرفی کنند.

کتابچی افزود: نتیجه رعایت اصول کارشناسی در این مراکز کم کردن نگرانی خانواده‌ها و ایجاد یک زندگی پایدار بین زوجین بوده است.

وی با اشاره به نکته قابل تامل مراجعه محدود مجرد‌ها به این مراکز، گفت: آن چه ناراحتمان می‌کند این است که هنوز خانواده‌های ایرانی این مراکز را نمی‌شناسند و هنوز جوان‌ها نمی‌دانند اگر در اطراف خودشان دختر یا پسر مناسب خودشان را نمی‌شناسند، می‌توانند به این مراکز اعتماد کنند و از آنها خدمت بگیرند.  

معاون نظارت و پایش ستاد ملی جمعیت افزود: ظرفیت این مراکز برای ارائه خدمات خیلی بیشتر از آن چیزی است که اتفاق می‌افتد و ما امیدواریم با معرفی بیشتر این مراکز خانواده ها، دختر و پسر‌های مجرد بتوانند از این سامانه‌ها استفاده بیشتری کنند.  

کتابچی درباره روش احراز هویت این مراکز گفت: در این مراکز شرایط دو طرف به طور کامل گرفته می‌شود؛ شرایط و وضعیت شان بررسی می‌شود تا مشخص شود هر فرد دوست دارد همسرش چه ویژگی‌هایی داشته باشد و بر همین اساس شبیه‌ترین فرد به او معرفی می‌شود و با وجود بعد جغرافیایی، یک جوان می‌تواند در شهر محل سکونتش کسی را که در دایره آشنایان اجتماعی اش نبوده، راحت‌تر پیدا کند.

source