Wp Header Logo 2667.png

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تا سال ۲۰۲۵، صد میلیون انسان به بازار کار فناوری‌های دیجیتال وارد می‌شوند.

تصویب ۳۰ رشته مرتبط با هوش مصنوعی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ روح الله رازینی افزود: در ۳ سال گذشته حدود ۳۰ عنوان رشته با قرابت هوش مصنوعی در قالب فناوری‌های دیجیتال تصویب و ارائه شده اند که باید محتوای همه رشته‌ها کم و بیش متاثر از تکنولوژی جدید تغییر یابند.

وی گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که روند تاثیر هوش مصنوعی بر عرصه‌های مختلف شتاب فزاینده‌ای دارد و رشد آن در دنیا سالانه ۱۲۰ میلیون دلار گزارش می‌شود و پیش بینی شده که در سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر در حوزه هوش مصنوعی فعالیت خواهند کرد.

رازینی با بیان اینکه تأثیر هوش مصنوعی در ۳ جنبه تحلیل می‌شود؛ تاکید کرد: نخست الگو‌های یادگیری است که فناوری جدید آن را تغییر داده است و مکرر تاکید شده که از رویکرد‌های تک محوری استاد محور باید به سمت رویکرد مشارکت حرکت کنیم که این موضوع نیازمند تغییر ضوابط و توانمندی استادان و دانشجویان و دانش آموزان است.

وی گفت: تأثیر دیگر هوش مصنوعی بر تحلیل محتواست که باید متناسب با تکنولوژی‌ها بروز رسانی شود، در ضمن حکمرانی و مدیریت آموزشی با ظهور هوش مصنوعی تغییر کرده است. معاون آموزشی وزارت علوم درباره اقدامات مشخص وزارتخانه در حوزه آموزشی بر هوش مصنوعی گفت: به منظور انتقال نقش هوش مصنوعی به دانشجویان درس دو واحدی را به صورت الزامی با عنوان هوش مصنوعی و تحول دیجیتال از مهر ۱۴۰۳ برای دانشجویان فنی و مهندسی و درس دو واحدی اختیاری را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته ایم.

رازینی افزود: در ۳ سال گذشته حدود ۳۰ عنوان رشته با قرابت هوش مصنوعی در قالب فناوری‌های دیجیتال تصویب و ارائه شده اند که باید محتوای همه رشته‌ها کم و بیش متاثر از تکنولوژی جدید تغییر یابند.

وی اضافه کرد: محصولات ۲۰ شرکت دانش بنیان منتخب در حوزه هوشمندسازی و ارزیابی در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد که نشان از رشد بیش از پیش هوش مصنوعی دارد.

رازینی درباره نظام‌های رتبه بندی هوش مصنوعی بیان کرد: از آنجایی که هوش مصنوعی فناوری جدیدی است، هم اکنون نظام‌های رتبه بندی برای ارزیابی جای کار دارند، به لحاظ کاربست هوش مصنوعی دارای رتبه ۷۰ جهانی هستیم، اما از نظر ورود رتبه بهتری داریم.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: آموزش پایه، اساس و شالوده نظام تحقیقات است، اگر قرار است به نسل جدید دانشگاهی حرکت کنیم، نیازمند شالوده قوی‌تر هستیم و نباید از تقویت نظام‌های آموزش عالی غفلت کنیم که در این حوزه اقدامات گسترده‌ای انجام داده ایم، من جمله اینکه در ۲ سال اخیر جشنواره سرآمدان آموزشی را داشته ایم که برای تقویت جایگاه معلمی جزء اقدامات مثبت است.

رازینی بیان کرد: متناسب سازی ظرفیت رشته‌ها با فرصت‌های شغلی را در دستور کار قرار دادیم تا شاخص اشتغال به رشته‌ها اضافه شود که بر این اساس هیج رشته‌ای حذف یا به حال خود رها نخواهد شد.

source