به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری اولین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این جلسه بهزاد رشیدی دبیر اجرایی این رویداد، محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مهدی سجاده‌چی رییس هییت ارزیابی آثار و سیدجلال چاوشیان دبیر علمی آن حضور داشتند.

بهزاد رشیدی در مقدمه این نشست آماری از برگزاری اولین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی داد و گفت: فراخوان در زمستان سال گذشته منتشر شد و آثار دریافتی در حوزه آثار سینمایی بلند، فیلم کوتاه و سریال است. باید اشاره کنم حدود 1000 ایده فیلمنامه‌نویسی توسط 332 نفر به دبیرخانه این رویداد رسید و 98 اثر به عنوان آثار منتخب انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: صاحبان این ایده‌ها در سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ با جمعی از اساتید، کارگردانان کشور و سرمایه‌گذاران نشست‌هایی را برگزار خواهند کرد و خروجی کار مشخص خواهد شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دیگر سخنران این نشست خبری بود. او گفت:  5 سال از عمر این پارک ملی فناوری می‌گذرد و تاکنون اتفاقات مهمی در آن رخ داده و حالا شاهد وقوع یک اتفاق استارتاپی در حوزه سینما هستیم. وقتی از هنر خلاق صحبت می‌شود اولین هنر سینما است که یکی از صنایع فرهنگی پیشرو است.

وی ادامه داد: سینما در قالب صنایع فرهنگی قرار می‌گیرد. ما به عنوان متولی حمایت از صنایع فرهنگی کشور، در جلساتی که با مدیران خانه سینما داشتیم تصمیم گرفتیم فضایی ایجاد کنیم تا ایده‌پردازانی که در حوزه طرح و ایده فیلمنامه حرفی برای گفتن دارند را شناسایی کرده و به عرصه سینما معرفی کنیم. فکر می‌کنم برای اولین بار است که قرار است یک ایده فیلمنامه‌ای در کارگروهی تخصصی و در فرآیندی استارتاپی پخته شود.

ایمانی خوشخو ضمن اشاره به حضور بیش از 1000 فیلمنامه در این رویداد گفت: روزی که کار خودمان را آغاز کردیم احساس می‌کردیم که نیروهای خلاق فقط در تهران هستند. اما با این فراخوان مشخص شد که افراد خلاق زیادی در شهرستان‌ها حضور دارند که هرکدام بنابر دلایلی نتوانستند محلی برای ظهور و بروز پیدا کنند. پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بسترساز این حرکت با هدف شناسایی استعدادهاست و البته فراموش نکنید که ایده‌های برتر را به حال خودشان رها نخواهیم کرد. بلکه از سرمایه‌گذاران حوزه سینما و نمایش خانگی دعوت کردیم تا در سه روز برگزاری رویداد با خالقان فیلمنامه‌ها صحبت و تبادل‌نظر کنند تا شاهد عقد قرارداد بین آنها باشیم. این اتفاق تلاشی برای جوشش ایده‌های خلاق در حوزه فیلمنامه‌نویسی خواهد بود و معتقدیم با رونق فیلمنامه، سینمای ما نیز رونق خواهد گرفت.

مهدی سجاده‌چی در بخش دیگری از این جلسه با تاکید بر اینکه خلاقیت ساده نیست و دارای پیچیدگی‌های فراوان است، گفت: تجربه نشان داده که ما صرفا استفاده‌کننده از تجربیات دیگر کشورها بودیم و شاید به همین دلیل است که در خلاقیت ضعف داریم. با این رویداد می‌خواهیم راه خلاقیت را برای جوانان کشور باز کنیم. دقت داشته باشید انداختن قلاب برای گرفتن «خلاقیت» کار درستی نیست بلکه باید یک تور داشته باشیم و با برنامه پیش برویم و جستجو کنیم.

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم اگر این کار ادامه پیدا بکند کسانی که فکر می‌کنند ورود به نهادهای رسمی تولیدات بصری مثل تلویزیون، سازمان سینمایی، فارابی و … سخت است، با دریچه باز جدیدی روبه‌رو می‌شوند که می‌توانند کارهای بیشتری بکنند و خلاقیت هنری خود را نشان بدهند.

سیدجلال چاوشیان دبیر علمی رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی نیز گفت: تنها پارکی که به حوزه فرهنگی می‌پردازد و اهتمام دارد همین پارک است و از همان روز تاسیس خود نیز دغدغه سینما داشت. با همین ذهنیت اولین رویداد فیلمنامه نویسی مطرح شد و تیم دانشگاه از برگزاری آن استقبال کرد. از همان روز اول نمی‌خواستیم این برنامه یک رویداد نمایشی و ویترینی باشد و همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا این رویداد تبدیل به یک نمونه و الگو در حوزه تولیدات سینمایی و فیلمنامه‌ای بشود. برهمین اساس از اساتید برجسته این حوزه دعوت کردیم تا در این رویداد حضور داشته باشند.

وی ضمن معرفی داوران و اساتید راهنمای حاضر در این رویداد گفت: هیات داوران متشکل از پوران درخشنده، مهدی سجاده چی، مصطفی رستگاری، علی موذنی، حسین رحیم‌زاده و اساتید راهنمای متشکل از محمود اربابی، مهدی احمدی، هومان فاضل، فریدون فرهودی و رضا حیدرنژاد هستند.

سجاده‌چی در پاسخ به سوالی درباره جلوگیری از آثار کپی توضیح داد: شاید افرادی تصور کنند که می‌توانند با فکر دیگران برای خود شایستگی بخرند اما ما با تمام توان مراقب این موضوع بودیم و در هر جایی که بویی از شباهت یا برداشت از فیلمنامه دیگری می‌شد از ورودش جلوگیری کردیم.

ایمانی خوشخو نیز در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از ایده‌های برتر گفت: قرار نیست ایده‌های برتر را رها کنیم بلکه لیستی از سازمان‌هایی که می‌توانند حامی ایده‌ها باشند داریم و تلاش می‌کنیم این ایده‌ها تبدیل به فیلم شوند.

سجاده‌چی درباره ژانرهایی که تعدد بیشتری از فیلمنامه‌های ارسالی را به خود اختصاص داده بودند گفت: اقبال به سینمای اجتماعی و دفاع مقدس بسیار زیاد بود. البته ایده‌هایی هم هستند که شانس تبدیل به فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و سریال را دارند.

در پایان این نشست، از پوستر رویداد رونمایی شد.

سینما , سینمای ایران , فیلم ,

براساس این گزارش، نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی، در راستای اقتصاد خلاق با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، خانه سینما، کانون فیلمنامه‌نویسان سینما، سازمان‌سینمایی، دانشگاه علم و فرهنگ، سینما تیکت و شرکت صوتی و تصویری سروش، از 7 تا 9 مرداد 1403 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

source