Wp Header Logo 2737.png

گزارش ایکنا از محفل همنوایی با داغ مصائب اسرای اهل بیت (ع)

به گزارش ایکنا نشست ادبی «همدلی با عترت» در همنوایی با داغ مصائب اسرای اهل بیت (ع) شامگاه جمعه ۲۹ تیر با حضور جمعی از اهالی شعر و اندیشه حوزه ایرانی فرهنگی با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سید مسعود علوی تبار به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

 

علی مزمل شاعر پارسی‌زبان و مسئول اتاق ایران‌شناسی دانشکده تاون شیپ در آغاز این مراسم از برگزاری عزای حسینی در پاکستان علی‌الخصوص در شهر لاهور صحبت کرد و بیان داشت: هرساله با آغاز ماه محرم‌الحرام میلیون‌ها نفر از مردم مسلمان پاکستان مخصوصاً شیعیان سالروز شهادت سرور آزادگان جهان حضرت سیدالشهدا(ع) را با شور و حرارتی مثال‌زدنی و به صورت خودجوش، در مناطق مختلف این کشور در طی آیین و مناسک مخصوصی برگزار می‌کنند.

 

در امام‌بارگاه‌ها که معادل حسینیه در ایران هستند مرد و زن و پیر و جوان و حتی همراه با اطفال شیرخوار خود، اکثراً به صورت سیاهپوش و پابرهنه درحالی‌که بر دست خود نشان غلامی می‌بندند شرکت می‌کنند. علم حضرت عباس(ع) را برپا می‌کنند و با نوای نوحه‌خوان دسته‌دسته به سینه‌زنی می‌پردازند. عزاداران به همراه خود علم حضرت عباس(ع) را از یک امام‌بارگاه تا دیگر امام‌بارگاه حمل می‌کنند و در طول راه به سینه‌زنی ادامه می‌دهند۔ در طی این مسیر اهل تسنن برای عزاداران در موکب‌هایی به نام سبیل آب و خوراک آمده کرده و خدمت ماتمیان را انجام می‌دهند. 

 

این شاعر پارسی‌زبان پاکستانی ادامه داد: سوزخوانی یا چوکی رسم دیگری است که بیشتر مردانی که از لکهنو هستند در امام‌بارگاهشان این محفل را برگزار می‌کنند. مرثیه‌های از میر انیس و میر دبیر و دیگر شاعران معروف می‌خواند و شرکت‌کنندگان که پیش ایشان باادب نشسته‌اند با شنیدن مصائب گریه و آہ و بکا سر می‌دهند. این رسومات با شروع ماه محرم آغاز می‌شوند.

سوزخوانی ارادت مردم پاکستان به شهدای کربلاست

 

رئیس شعبه زبان و ادبیات فارسی دانشکده تاون شیپ لاهور افزود: روز شش ماه محرم به حضرت شهزاده علی‌اصغر(ع) مربوط می‌شود که زنان با پوشاندن لباس‌های سبز بر تن اطفال خود سبیل شیر آماده می‌کنند و در امام بارگاه شیر تقسیم می‌کنند. همچنین مراسم «زیارت جهولا» یا همان گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) نیز از جمله این رسم‌هاست. در روز نهم که عزاداری‌ها بیشتر و پرشورتر می‌شود مراسم نمادین «ذوالجناح» است که رسم زنجیرزنی نیز آغاز می‌شود.

 

روز دهم محرم در وقت فجر مرد و زن، پیر و جوان همه روی زمین می‌نشینند و اذان حضرت علی‌اکبر(ع) را می‌شنوند و بر هر جمله اذان ناله و گربه و  زاری با آواز بلند سر می‌دهند و بعد از نماز مراسم زنجیرزنی دارند.

 

در این مراسم که با بداهه‌نویسی مسعود ربانی همراه بود شاعرانی همچون علیرضا قزوه، ایرج قنبری، سیدمسعود علوی‌تبار، علی مرمل، سید تصور مهدی، محمدمهدی عبداللهی، علیرضا حکمتی، عمادالدین ربانی، نغمه مستشار نظامی، عالیه مهرابی، فاطمه عارف‌نژاد، نجمه پورملکی، ام‌البنین مهرابی، سیده‌کبری حسینی بلخی، صامره حبیبی، سارا عبداللهی‌فر، نیره جهانشاهی، فرزانه قربانی،  خدیجه دیلمی، مهسا ایمانی آسیه مرادپور و صبا فیروزی حضور داشتند و به شعرخوانی پرداختند.

انتهای پیام

source