Wp Header Logo 2905.png

به گزارش ایکنا، نشست خبری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی با حضور محمدحسین ایمانی‌خوشخو؛ رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مهدی سجاده‌چی؛ فیلمنامه‌نویس و رئیس هیئت ارزیابی، بهزاد رشیدی دبیر اجرایی و سید جلال چاوشیان؛ دبیر علمی، امروز اول مرداد در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای جلسه رشیدی گفت: پارک ملی در راستای اهداف خود که همانا اقتصاد فعال است به حوزه سینما ورود کرده است. این رویداد از ۷ الی ۹ مرداد با همکاری خانه سینما، سازمان سینمایی و دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد. این رویداد تلاش دارد استعدادهای جدید را شناسایی کرده و از آنها حمایت کند. فراخوان این رویداد زمستان سال گذشته منتشر شد.

وی با بیان اینکه استقبال از این جشنواره چشمگیر بوده، اظهار کرد: هزار اثر توسط ۳۳۲ فیلمنامه‌نویس به دبیرخانه ارسال شده است. ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان این رویداد، تهرانی و ۶۰ درصد شهرستانی هستند. این امر نشان می‌دهد هنرمندان شهرستانی دغدغه حضور در اتفاقات سینمایی را دارند. در این رویداد ۴۴ فیلم کوتاه و ۵۶ فیلمنامه فیلم بلند و سریال شرکت دارند.

در ادامه جلسه ایمانی خوشخو بیان کرد: پارک ملی علوم و فناوری اولین و تخصصی‌ترین پارک در حوزه فرهنگی است و ۵ سال از عمر فعالیت آن می‌گذرد. خوشبختانه امسال در حوزه سینما فعالیت خود را پیش گرفته‌ایم. سینما صنعت است چون هم ورودی دارد هم خروجی، برای همین لازم دانستیم از طرح‌ها و ایده‌هایی که به امر اقتصادی شدن سینما کمک می‌کنند حمایت کنیم. یکی از ضعف‌های آشکار سینمای ایران ضعف در فیلمنامه است و امیدوارم این رویداد سینمایی تا حدی به رفع این نقیصه کمک کند.

وی با بیان اینکه استقبال از این رویداد دور از انتظار بوده گفت: جالب است اکثر شرکت‌کننده‌ها زیر 30 سال هستند. این امر نشان می‌دهد جوانان دغدغه فرهنگ و هنر دارند تنها کافیست از آنها حمایت شود تا استعدادهای خود را نشان دهند به ویژه هنرمندان شهرستانی بیشتر نیازمند توجه هستند.

وی تصریح کرد: با هیئت مدیره خانه سینما جلساتی داشتیم تا اولین دوره این استارتاپ با کارایی بیشتری برگزار شود به ویژه امیدواریم ایده‌های برگزیده که در این رویداد ارائه می‌شود به خط تولید نزدیک شود. تمام اتفاقات این رویداد به صورت خودجوش برگزار می‌شود. درضمن روال بر این است که فیلمنامه‌نویس بعد از نوشتن کار خودش به دنبال کارگردان و سرمایه‌گذار باشد. برای اولین بار قرار است بستری برای برقرار ارتباط بین این بخش‌ها ایجاد کنیم. شیوه‌ای که ما انتخاب کردیم بر پایه استاندارد‌های جهانی و مبتنی بر هدایت‌گری مربیان (منتورینگ) است. کار دیگر ما این بود که ایده‌های برتر را به حال خودشان رها نکردیم سرمایه‌گذاران حوزه سینما و نمایش خانگی را دعوت کردیم تا در این سه روز با خالقان آثار و به‌ویژه برگزیدگان صحبت کنند تا کار‌ها به سرانجام و حتی عقد قرار داد برسد. اعتقاد ما این است که با رونق فیلمنامه سینمای ما هم رونق می‌گیرد.

بخش دیگر این گفت‌وگو به سخنان مهدی سجاده‌چی اختصاص داشت. وی تاکید کرد: سال‌هاست در حوزه فیلمنامه فعالیت دارم برای همین حرفی که می‌زنم کاملاً تخصصی است. هر ساختمانی با توجه به سازه و مهندسی‌ای که دارد زیبایی و استحکامش تضمین می‌شود. در فیلم سینمایی نیز این فیلمنامه است استانداردهای بالای آن اثر را رقم می‌زند. این استارتاپ تلاش دارد قدمی در جهت ارتقای کیفی این رویداد بردارد. همچنین در این دوره تلاش می‌شود راه  برای حضور جوانان علاقه‌مند باز شود.

وی ادامه داد: همچنین این رویداد راه جدیدی را برای جوانان باز می‌کند تا این تصور پیش نیاید که تنها مسیر برای رسیدن به سینما مراکز سینمایی است بلکه نهادهای دیگری هم می‌توانند در این رابطه ایفای نقش کنند. این نکته را هم متذکر می‌شوم در استارتاپ فیلمنامه‌نویسی علاوه بر خلاقیت روی مهارت نیز تاکید شده است. 

سجاده‌چی اضافه کرد: ما برای ایجاد خلاقیت در کشور خودمان نیازمند برنامه‌ریزی درازمدتِ متکی بر باور هستیم و این نیاز، بیشتر از لزوم کار اداری احساس می‌شود و هر کسی از فیلمنامه‌نویسی و به هرشکلی دفاع کند و برای آن هزینه کند تشکر می‌کنیم.

چاوشیان آخرین سخنران این نشست گفت: امیدوارم این رویداد امتداد داشته باشد تا شاهد رشد فیلمنامه‌نویسی در سینما باشیم و پارک علوم و فناوری تلاش دارد در این مسیر حرکت کند. پوران درخشنده، مهدی سجاده‌چی، مصطفی رستگاری، علی معظمی و حجت‌الاسلام حسین رحیم‌زاده هیئت داوران و انتخاب را تشکیل می‌دهند. محمود اربابی، مهدی احمدی، هومان فاضل، فریدون فرهودی و رضا حیدر‌نژاد اساتید راهنما استارتاپ فیلمنامه‌نویسی هستند. طی سه روز برگزاری رویداد، اساتید راهنما بر کار نفرات برتر نظارت خواهند داشت و سپس آثار برگزیده را به شتاب‌دهندگان ارائه می‌دهیم.

در انتهای این مراسم سجاده‌چی در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر اینکه موضوعاتی چون غزه در این استارتاپ مورد نظر واقع شده، بیان کرد: اتفاقاتی که در یک سال گذشته در کشورمان رخ داده مورد نظر این رویداد است و در این راستا موضوعاتی چون حمله صهیونیست‌ها به غزه، کودک‌کشی رژیم صهیونیستی و عملیات طوفان‌الاقصی و وعده صادق مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام

source