حجت الاسلام جواد علیرضایی، مدیر آستان امامزاده عبدالله(ع) شهر ری، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه آرامستان این آستان از قدیمی‌ترین آرامستان‌های تهران است، گفت: لذا بسیاری از مشاهیر و بزرگان ایران و تهران در داخل این آرامستان مدفون هستند. 

او اظهار کرد: مدت سه سال است روی این موضوع کار می‌کنیم و سعی داریم دانشنامه مشاهیر و افرادی که در صنوف مختلف قابل بازتعریف در جامعه هستند و در آستان این امامزاده مدفون هستند را تدوین کنیم و تاکنون اطلاعات بیش از 500 نفر احصاء شده که ممکن است افزایش یابد.

 

 

 علیرضایی عنوان کرد: چهارشنبه 10 مرداد از ساعت 13 تا 14:30 به یکی از این شخصیت‌ها که عکاسی به نام میرزا ابوالقاسم خان بهزاد نوری است، پرداخته می‌شود که اولین عکاس آئینی ایران است.

مدیر آستان امامزاده عبدالله(ع) ادامه داد: روزگاری که همه عکاس درباریان بودند، ایشان از بقاع متبرکه ائمه هدی(ع) عکاسی می کردند و قدیمی‌ترین عکس‌ها از حرم امیرالمومنین(ع)، سامرا و کاظمین و بقاع معروف استان تهران مثل امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده یحیی(ع)، امامزده معصوم(ع)، امامزاده بی بی زبیده(س)، شیخ صدوق(ع) و امامزاده داوود(ع) توسط ایشان گرفته شده است. 

او با اشاره به اطلاق عنوان عکاس باشی اهل بیت(ع) به این فرد توضیح داد: او در سال 1251 به دنیا می آید و 1312 چشم از جهان فرو می‌بندد و مزارشان در آستان امامزاده عبدالله(ع) است که طی زمان از بین رفته بود و با پیدا کردن خویشاوندان ایشان محل قبر شناسایی شد و سنگ قبر جدید در نظر گرفته شد.

علیرضایی تصریح کرد: همزمان با گرامیداشت این عکاس قدیمی، نمایشگاهی از عکس‌های ایشان دایر می‌شود. عکس‌های ایشان مورد بازبینی قرار می‌گیرد و توسط اساتید حوزه عکاسی به مدوعین توضیح داده می‌شود.

مدیر آستان امامزاده عبدالله(ع) عنوان کرد: همچنین در این مراسم که با حضور بزرگان و صاحبان عناوین حوزه عکاسی و برخی مسئولان کشوری و شهرستانی برگزار می شود از قدیمی‌ترین عکسی که از امامزاده عبدالله(ع) توسط این عکاس گرفته شده و همچنین از مزار ایشان با سنگ مزار جدید پس از 50 سال که ترمیم شده رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/ 

source