Wp Header Logo 3110.png

از درگذشت سعید راد تا میزبانی شاهرود از «سلمان» میرباقری

به گزارش ایکنا؛ درگذشت سعید راد، میزبانی رویداد «کارتون کتاب» از هنرمندان 28 کشور، لزوم قانونگذاری مجلس برای شبکه خانگی، نظارت مجلس بر شبکه خانگی، تدوین فیلم زندگی شهید هاشمی، باز شدن آغوش باز مساجد برای «شور عاشقی»، میزبانی شاهرود از بخش ایران باستان سریال «سلمان» و درگذشت نگارگر پیشکسوت ایرانی از جمله مهمترین اخبار این هفته در حوزه فرهنگ و هنر به شمار می‌روند.

در ادامه گزیده‌ای از این رویدادها و مصاحبه‌ها ارائه شده است.

سعید راد به دیار باقی شتافت

سعید راد بازیگر پیشکسوت 31 تیر درگذشت و چهارم مرداد تشییع و در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

زنده‌نام سعید راد در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳، در ۷ فیلم ازجمله «خط قرمز»، «برزخی‌ها»، «دادشاه» و «عقاب‌ها» به ایفای نقش پرداخت و سپس ۲ دهه از سینما فاصله گرفت. «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش در سال ۱۳۸۲؛ بازگشت وی به سینمای ایران بود. بعد از آن نقش «تیمسار فلاحی» فیلم «چ» را بازی کرد که با اقبال خوبی از جانب مخاطبان و منتقدان مواجه شد.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

همزمان بعد از انتشار خبر تلخ درگذشت سعید راد؛ بسیاری از هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون کشور در کنار تعدادی از مسئولان و دست‌اندرکاران نهادهای فرهنگی و هنری با صدور اطلاعیه‌هایی درگذشت این هنرمند فقید را به خانواده فرهنگ و هنر ایران و دوستداران عرصه هنر تسلیت گفتند. از جمله این چهره‌ها می‌توان به محمد خزاعی؛ رئیس سازمان سینمایی، پیمان جبلی؛ رئیس صداوسیما، محسن برمهانی؛ معاون صدا و سیما، سیدمحمد هاشمی؛ جانشین وزیر فرهنگ و حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

رویداد «کارتون کتاب» میزبان هنرمندان 28 کشور

شرکت ۲۸ کشور جهان در ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» از دیگر خبرهای هنر این هقته بود.

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با محوریت موضوعات «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» برگزار می‌شود و «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ مردادماه ۱۴۰۳ (۲۱ آگوست ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود. برای کسب اطلاعات بیشتر شماره‌های تماس ۰۲۱۶۶۷۳۵۷۹۲ (داخلی ۲۱۶۵) و ۰۹۱۰۵۰۳۹۳۲۰ و پست الکترونیک info@booktoon.ir در دسترس است.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

آموزش علوم قرآنی در فرهنگسرای گلستان

آموزش علوم قرآنی در کنار رشته‌‎های دیگر فرهنگی و هنری در فرهنگسرای گلستان خبر دیگری در اخبار این هفته هنر محسوب می‌شود.

این کلاس‌ها همزمان با آغاز فصل تابستان در رشته‌های مختلف هنری کار خود را آغاز کرده و در ماه‌های مرداد و شهریور نیز پذیرای علاقمندان به در رده‌های سنی مختلف خواهد بود. کلاس‌های تابستانه این مدیریت در بیش از ۴۰ عنوان و در قالب آموزش علوم قرآنی، رایانه، زبان انگلیسی، هنرهای دستی و خلاقیتی، هنرهای تجسمی و نقاشی، موسیقی، رباتیک، فرهنگ و ادبیات به ویژه مثنوی خوانی و شاهنامه خوانی، مشاوره خانواده و… است.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

«قرآن»؛ بزرگترین دست‌نویس تمدن ایران

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران روز دوم مرداد میزبان مراسم رونمایی از نسخه قرآن خطی مذهب؛ مرصع و نفیس کتابت شده به خط علی نقی الاصفهانی در سال ۱۲۶۶ قمری بود.

در این جلسه ظهیر طیب؛ رئیس انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران گفت: این جلسه نمایناگر ارزش تاریخی یک ایرانی باورمند است. نسخه‌های خطی پدیده‌هایی هستند که هرچند کم‌فروغ شدند گاهی که پرده از روی آنها برداشته می‌شود درخشش خود را حفظ می‌کنند. اثر دست‌نویس در خود پیام‌هایی دارد. در قدم اول ما در نسخ دست‌نویس تلاش‌های نسل گذشته را شاهد هستیم.

طیب با بیان این‌که عاریه‌های هنری به شکلی زیبا در این نسخه خطی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: وقتی این  نسخه‌های خطی قرآنی را مشاهده می‌کنیم تنها زیبایی‌های هنر خوشنویسی را شاهد نیستیم بلکه هنرهای چون؛ تذهیب، مرصع و گل مرغ هم به زیبایی مورد توجه قرار گرفته است. نگارش این نسخه از قرآن نزدیک به ۲۰۰ سال قبل انجام شده است. وحدت سبک نگاری نشان می‌دهد این مصحف به یکباره نوشته شده است همچنین عاریه‌هایی هنری که در آن وجود دارد ریشه در هنر قاجاری دارد. این کتاب توسط خانواده آزاده به خوبی نگهداری شده و سالم باقی مانده و آسیبی جدی ندیده است.

وی در انتها با بیان اینکه قرآن بزرگترین دست‌نویس در تمدن ایران است، گفت: اگر تاریخ این سرزمین را ورق بزنید متوجه خواهید شد هیچ کتابی به اندازه قرآن، نسخ خطی ندارد. این امر ثروتی گرانبهاست که باید در حفظ و نگهداری آن بکوشیم.

لازم به ذکر است که این کلام‌الله مجید در سال ۱۳۳۹ به مناسبت فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان از جانب مرحوم حاج مهدی آزاده به پسرش مرحوم محمدجواد آزاده اهدا و از وی درخواست شده تا در معالجه مستمندان بدون نظر به منافع مادی بکوشند و شرافت نفس و سود معنوی را بر مادیات مقدم دارند.

مشروح این گزارش اینجا قابل  رصد و مطالعه است.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

لزوم قانونگذاری مجلس برای شبکه خانگی

جلسه هشتصدوبیست‌وچهارم شورای فرهنگ عمومی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوم مرداد برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در این جلسه با اشاره به بحث اعضا درباره «رسانه: نمایش خانگی» اظهار کرد:‌ در موضوع نمایش خانگی خلأ قانونی داریم. در مواردی که ساترا از یک مجموعه نمایش خانگی شکایت داشته باشد به دلیل خلأ قانونی نمی‌تواند حکم بدهد.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید در زمینه قانونگذاری در حوزه نمایش خانگی ورود کند، ادامه داد: حکمرانی یک فرآیند شبکه‌ای است، برای اثرگذاری فرهنگی باید از طریق شبکه اقدامات لازم صورت گیرد. از ظرفیت جبهه مردمی و آموزش و پرورش در این زمینه بهره گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبه «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» که در این شورا مصوب شده است،‌ گفت: با این مصوبه تقسیم کار مناسب میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما صورت گرفت و ابهامات در این زمینه برطرف شد.

ارسال روز جمعه//// از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

فیلمنامه‌نویسی با موضوع «جنایات در غزه»  

نشست خبری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی با حضور محمدحسین ایمانی‌خوشخو؛ رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مهدی سجاده‌چی؛ فیلمنامه‌نویس و رئیس هیئت ارزیابی، بهزاد رشیدی دبیر اجرایی و سید جلال چاوشیان؛ دبیر علمی، روز اول مرداد در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در این جلسه ایمانی خوشخو بیان کرد: پارک ملی علوم و فناوری اولین و تخصصی‌ترین پارک در حوزه فرهنگی است و ۵ سال از عمر فعالیت آن می‌گذرد. خوشبختانه امسال در حوزه سینما فعالیت خود را پیش گرفته‌ایم. سینما صنعت است چون هم ورودی دارد هم خروجی، برای همین لازم دانستیم از طرح‌ها و ایده‌هایی که به امر اقتصادی شدن سینما کمک می‌کنند حمایت کنیم. یکی از ضعف‌های آشکار سینمای ایران ضعف در فیلمنامه است و امیدوارم این رویداد سینمایی تا حدی به رفع این نقیصه کمک کند.

مهدی سجاده‌چی؛ رئیس هیات ارزیابی اولین استارتاب فیلمنامه‌نویسی نیز در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا گفت: اتفاقاتی چون حمله صهیونیست‌ها به غزه، کودک‌کشی رژیم صهیونیستی و عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق را در این رویداد مد نظر قرار داده‌ایم.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

فیلم زندگی شهید هاشمی در مرحله تدوین

فیلم دفاع مقدسی «قرارگاه سری» با پایان فیلمبرداری روی میز تدوین رفت. این فیلم ساخته دانش اقباشاوی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی به مقطعی از زندگی شهید علی هاشمی می‌پردازد.

شهید علی هاشمی از فرماندهان مطرح دوران دفاع مقدس در شناسایی و طرح‌ریزی عملیات خیبر بود.

رضا مسعودی، مهدی زمین‌پرداز، یاسین مسعودی، محمد عسگری، محمدرضا عقدایی یزدی و … در این فیلم سینمایی حضور دارند.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

آغوش باز مساجد برای «شور عاشقی»

اکران مردمی فیلم سینمایی «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری آغاز شد. این نمایش‌ها توسط فعالان فرهنگی و از طریق سامانه اکران مردمی عمار انجام می‌شود و در مکان‌هایی چون مساجد، هیئت‌ها، تشکل‌های مردمی، سازمان‌ها، سالن‌های فرهنگی شهرها و…. به نمایش درخواهد آمد.

«شور عاشقی» داستان زنی به نام سلما است که متوجه می‌شود همسرش عبدالرحمن، به دلیل علاقه به او، امام(ع) را در روز عاشورا تنها گذاشته است. هنگامی که حضرت زینب(س) و کاروان اسرای کربلا را از کوفه به شام می‌برند، سلما متوجه می‌شود شمر با فرستادن سربازانش به شهرهای پیش رو، مردم را فریب می‌دهد تا با ورود کاروان اسرا جشن بگیرند. او تصمیم می‌گیرد خودش را زودتر به شهرها برساند تا نگذارد به کاروان اهل بیت(ع) توهین شود. در این هنگام عبدالرحمن که طاقت دوری همسرش را ندارد خودش را به سلما می‌رساند و با همراهی او، در مسیر تبیین حقیقت عاشورا، عذر تقصیر خدمت امامش می‌آورد و در نبردی با شمر ملعون، به امام شهیدش می‌‌پیوندد.

شهره موسوی، مهدی زمین‌پرداز، پیام احمدی‌نیا، سیامک صفری، نادر فلاح، علی استادی، بهزاد دورانی، بهرام ابراهیمی و میترا خواجه‌ییان از جمله بازیگران این فیلم هستند.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

میزبانی شاهرود از بخش ایران باستان سریال «سلمان»

احسان ناظم بکایی، مدیر روابط عمومی سریال «سلمان فارسی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: این مجموعه عظیم تاریخی اکنون در شاهرود در حال فیلمبرداری فصل دوم خود است. فصل اول «سامان» که مربوط به بخش بیزانس می‌شود سال گذشته به پایان رسید.

وی افزود: فصل اول در شهرهای؛ قشم، جلفا، شهرک غزالی، شهرک نور، شهرک دفاع مقدس و… جلوی دوربین رفته است. فصل دوم این سریال که مربوط به بخش ایران باستان می‌شود در شهرک غزالی و شاهرود فیلمبرداری می‌شود که تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

بکایی ادامه داد: همزمان با فیلمبرداری  فصل دوم، ساخت دکورهای فصل سوم که مربوط به دوره اسلام می‌شود در شهرک سینمایی نور و شهرک دفاع مقدس در حال انجام است. طبق گفته پیمان جبلی؛ رئیس سازمان صدا و سیما فصل اول این سریال از سال ۱۴۰۵ روی آنتن خواهد رفت.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

آموزش شبیه‌خوانی در کانون تعزیه منهاج

ثبت‌نام سومین دوره آموزش شبیه‌خوانی، کانون تعزیه منهاج در پردیس تئاتر آغاز شد. ثبت‌نام سومین دوره آموزش شبیه‌خوانی «کانون تعزیه منهاج» آغاز شد. کلاس‌های این دوره بعد از ماه صفر در پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد.

این دوره در ۱۰ جلسه و در طول سه ماه برگزار می‌شود و در دوره سوم؛ موافق‌خوانی، مخالف‌خوانی، طفل‌خوانی و ترومپت و نی آموزش داده خواهد شد.

در پایان هر دوره بعد از گرفتن آزمون، گواهینامه پایان دوره داده خواهد شد. مجمع تعزیه آل طاها و کانون تعزیه منهاج برگزاری این رویداد آموزشی-هنری را بر عهده دارند.

مسعود حجازی، موافق‌خوانی را آموزش داده و محمد رضایی، جواد مرادی و مجید ربانی به ترتیب مخالف‌خوانی، طفل‌خوانی و ترومپت را آموزش می‌دهند.

از درگذشت سعید راد تا تازه‌‌های سریال «سلمان» و رویدادهای هنری قرآنی

درگذشت نگارگر پیشکسوت ایرانی

علی کوهپایه حقی، استاد پیشکسوت هنر نگارگری و تذهیب تبریزی و بازیگر تئاتر و سینما شامگاه دوشنبه؛ اول مرداد درگذشت.

زنده‌نام علی کوهپایه حقی که در کنار استاد تمامی‌اش در عرصه نگارگری و تذهیب، تجربه بازیگری در تئاتر و سینما را داشت شامگاه دوشنبه، اول مرداد؛ به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
مراسم وداع با پیکر زنده‌نام کوهپایه‌حقی چهارشنبه، سوم مرداد ساعت ۹:۳۰ صبح در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

وی که سال ۱۳۲۷ در محله دوه‌چی تبریز به دنیا آمد پس از اتمام دوران ابتدایی و راهنمایی وارد هنرستان هنرهای زیبای تبریز شد و در محضر استاد عبدالله باقری به فراگیری هنر تذهیب و طراحی سنتی پرداخت.

کوهپایه حقی علاوه بر نگارگری از سال ١٣٤٨ در زمینه هنر نمایش نیز فعالیت جدی و درخشانی داشت. وی در آثاری هنری چون سریال تلویزیونی «شهریار»، سریال تلویزیونی «مسافران دره انار» و فیلم سینمایی «مسافر غریب» ایفای نقش کرده بود.

تدوین، ویرایش و گزارش از امین خرمی

انتهای پیام

source