Wp Header Logo 242.png

مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه‌های مختلف در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تلاش مشترکی برای مقابله با اخبار جعلی انجام دادند که به نتایج خوبی برای ایجاد بستر سالم برای رقابت انتخاباتی، منجر شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ در سال‌های اخیر نامزد‌های انتخابات با استفاده فضای مجازی، وارد دیالوگ با مخاطبان شده و برنامه‌های خود را برای هواداران تشریح کردند. کنشگری دیجیتال در عرصه انتخابات اگرچه مزایای متعددی از جمله دسترسی به اطلاعات به‌روز و دقیق، افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی، افزایش پاسخگویی نامزد‌ها و ارتباط مستقیم با آن‌ها دارد اما یکی از مسائل مبتلابه در همه انتخابات‌ها چه در ایران و چه در جهان، انتشار اخبار جعلی و یا فعالیت فیک نیوز‌ها است.

از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های جهانی در همکاری برای جلوگیری از این اتفاق در کشورمان سر باز می‌زنند، راه مقابله با جعلیاتی که در کانال‌های بدون شناسنامه یا هدایت شده از خارج کشور منتشر می‌شود، تقریبا غیرممکن است.

همکاری متقابل مرکز ملی فضای مجازی و سکو‌ها در مقابله با فیک نیوز‌ها

مرکز ملی با درک اهمیت این موضوع، در دو مرحله به مقابله با فیک نیوز‌ها پرداخت: مرحله اول مقابله پسینی با فیک نیوز و سپس مقابله پیشینی با فیک نیوز آتی. این دو هدف در سه مسیر «خدمات به نامزدها»، «آموزش‌های زودبازده» و «تنظیم گری» دنبال شد.

یکی از کارویژه‌های ستاد انتخابات مرکز ملی به عنوان رابط بین مرکز و نامزد‌های انتخابات، مقابله با تخلفات انتخاباتی بود و هرگونه انتشار اخبار جعلی علیه نامزد‌ها در فضای مجازی توسط رسانه‌های رسمی، از سوی کمیته نظارت ستاد انتخابات مرکز ملی به نهاد‌های قانونی ارجاع می‌شد و با متخلفین حسب قانون، برخورد (تذکر، درج تکذیبیه و…) صورت می‌پذیرفت.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: حجم زیادی از کاربران توهین‌کننده به کاندیدا‌ها در شبکه‌های اجتماعی به خصوص توئیتر ربات هستند و کاندیدا‌ها و هواداران‌شان باید هوشیار باشند چرا که ربات‌های توئیتر قصد دارند که کاندیدا‌ها و هواداران‌شان را به واکنش تند علیه یکدیگر وادار کنند.

از طرفی، با توجه به مسئولیت سکو‌ها در خصوص اخبار جعلی و اطلاعات گمراه‌کننده در هر یک از پیام رسان‌ها، شناسه یکسانی برای دریافت گزارش‌های تخلفات انتخاباتی در نظر گرفته شد تا کاربران بتوانند از این طریق هرگونه محتوا که مشکوک به تخلف انتخاباتی را جهت بررسی بیشتر توسط مراجع ذیصلاح به شناسه مذکور ارسال کنند.

از آنجا که امکان برچسب‌گذاری اطلاعات از سوی سکو‌ها در حال حاضر فراهم نشده بود، سکو‌های داخلی موظف بودند صفحات رسمی نامزد‌ها و کانال‌های هواداری در بازه تبلیغاتی انتخابات را در معرض دید کاربران قرار دهند تا از این طریق، جلوی ایجاد کانال‌های غیررسمی گرفته شده و افراد سودجو نتوانند به نام کاندیدا‌ها، اقدام به محتواسازی و انتشار کنند.

یکی از مسائل مهم حفظ بی‌طرفی از سوی مدیران سکو‌های داخلی نسبت به نامزد‌های انتخابات بود و برای اولین‌بار شاهد تعلیق برخی کانال‌های جعلی منتسب به جریان انقلاب در سکو‌های داخلی در مرحله دوم انتخابات بودیم.

source