Wp Header Logo 2082.png

جوان آنلاین: فعالان تئاتر مقاومت سه استان در ديدار با دبير نوزدهمين جشنواره تئاتر مقاومت كمبود متون نمايشي با كيفيت را يكي از مهم‌ترين نقاط ضعف توسعه جريان تئاتر مقاومت در حوزه اجراهاي عمومي توصيف كردند. 
به گزارش «جوان» به نقل از روابط عمومي نوزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر مقاومت، محمد كاظم تبار، دبير نوزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر مقاومت در ادامه ديدار با فعالان عرصه تئاتر مقاومت شهرهاي مختلف كشور طي روزهاي گذشته در نوبت‌هاي جداگانه با هنرمندان و مديران فرهنگي هنري استان‌هاي مركزي، چهارمحال و بختياري و اصفهان ديدار و گفت‌وگو كرد. 
مسئله كمبود متون نمايشي با كيفيت در حوزه تئاتر مقاومت طي سال‌هاي اخير در قالب مقايسه با آثار ارزشمندي كه طي دهه‌هاي گذشته توليد شده و روي صحنه رفته‌بودند، يكي از نكات مهمي بود كه هنرمندان روي آن تأكيد داشتند. كاظم‌تبار با تأييد آنچه در حوزه كاهش كيفيت نمايشنامه‌هاي عرصه تئاتر مقاومت وجود دارد، بر تلاش ستاد برگزاري جشنواره بين‌المللي تئاتر مقاومت و هيئت انتخاب متون براي انتخاب با كيفيت‌ترين آثار نمايشي شركت‌كننده در اين جشنواره در جهت ارتقاي كيفيت آثار نمايشي اين حوزه تأكيد كرد. 
وي با اشاره بخش جايزه ويژه «شهيد القدس اسماعيل هنيه» نوزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر مقاومت كه متمركز بر اجراي آثاري نمايشي با موضوع نسل‌كشي مردم مظلوم غزه و جبهه مقاومت فلسطين برگزار مي‌شود، توضيح داد: درست است كه ما به دليل فرصت زماني كوتاهي كه در اين زمينه داشتيم، اعلام كرديم طرح‌هاي نمايشي را هم مي‌پذيريم، اما اين دليل نمي‌شود كه كيفيت را فراموش و هر اثري را بدون هيچ فيلتري در جشنواره اجرا كنيم، چراكه الزام تأثيرگذاري چنين آثاري روي مخاطب، توجه به كيفيت است. بنابراين اميدوارم شرايط به گونه‌اي هدايت شود كه بهترين‌ها را در اين رويداد پيش روي مخاطبان قرار دهيم. موضوعي كه به شدت مورد توجه بنده و همكارانم در ستاد جشنواره بين‌المللي تئاتر مقاومت و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است تا بتوانيم با تغييراتي كه در نحوه برگزاري اين دوره گرفتيم مقدمه مناسبي را براي افزايش كيفيت آثار نمايشي فراهم كرده‌باشيم. 
دبير نوزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر مقاومت در مورد بحث كمبود نمايشنامه‌هاي مرتبط با تئاتر مقاومت در حوزه كودك و نوجوان تصريح كرد: هرگونه تخطي درباره قوانين مرتبط با فراخوان از جمله تكراري نبودن آثار نمايشي شركت كننده در بخش‌هاي مختلف جشنواره، قطعاً با واكنش ستاد جشنواره رو به رو خواهد بود و ما حتي اگر بعد از برگزاري مراسم اختتاميه هم متوجه اين موضوع شويم اثر مورد نظر را از جريان جايزه‌ها و مواردي از اين دست با اعلام رسمي حذف خواهيم كرد. گرچه تلاش خود را انجام خواهيم داد تا با مساعدت شما هنرمندان گرانقدر تئاتر استان‌ها، شاهد چنين اتفاقاتي نباشيم، اما مطمئن باشيد در اين زمينه هيچ تعارفي نداريم و واكنش‌هاي لازم را هم خواهيم داشت. 
كاظم تبار گفت: نگاه ما در اين دوره از جشنواره يك نگاه توليدي است و در اين زمينه هم نهايت تلاش خود را انجام مي‌دهيم تا شاهد كمترين خطا و اشتباه در اين زمينه باشيم. طبيعتاً حضور در جمع هنرمندان شريف تئاتر استان‌ها و همراهي مديران فرهنگي هنري مجموعه‌هاي استاني فضايي را فراهم ساخته تا ما واقعي‌تر و به صورت ميداني متوجه نقاط ضعف و قوتمان شويم و تلاش كنيم تا اين دوره مقدمه‌اي براي اتفاقات خوب در عرصه تئاتر مقاومت باشد. 
دبير نوزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر مقاومت در رابطه با كمبود حمايت‌هاي مادي و معنوي از هنرمندان فعال اين عرصه تصريح كرد: بي‌ترديد تلاش ستاد جشنواره برطرف كردن دغدغه‌هاي مالي هنرمندان براي توليد آثار نمايشي حوزه تئاتر مقاومت است. در اين زمينه هم از هيچ تلاشي دريغ نمي‌كنيم، اما تمايل داريم مديران استاني هم در اين زمينه حمايت‌هاي لازم را داشته باشند تا گروه‌هاي نمايش فعال در حوزه تئاتر مقاومت ضمن توجه به موضوع مهم گيشه كه نبايد صرفاً متكي به حمايت‌هاي مالي نهادهاي دولتي باشد، با آرامش بيشتري به كار در اين عرصه ادامه دهند.

source