Wp Header Logo 2292.png

عملیات ساماندهی و مرمت «مناره بازار» صومعه‌سرا، بنای تاریخی و ثبت ملی دوران صفوی در گیلان آغاز شد.

آغاز مرمت سازه «مناره بازار» صومعه‌سرای گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: با اختصاص یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و اندیشیدن تمهیدات لازم، عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت مناره بازار صومعه سرا آغاز شد.

محمدرضا امیری‌نژاد افزود: گیاه‌زدایی، خرید اقلام و مصالح، اجرای داربست، مرمت نمای آجری، تعویض آجرهای شکسته با آجرهای سنتی قرمز، بندکشی آجرهای نما و مرمت پلکان از جمله مواردیست که در این مرحله از کار برنامه‌ریزی شده و در دست اقدام است.

 

او ضمن قدردانی از همکاری همه علاقه‌مندان به حوزه میراث‌فرهنگی و با اشاره به وظیفه خطیر مراقبت از آثار و بناهای تاریخی گفت: گیلان در مجموع با ۱۲۷۳ اثر ثبتی به لحاظ برخورداری از آثار تاریخی از جایگاه ویژه در سطح کشور برخوردار است و بر همه آحاد مردم و مسئولان فرض است تا با همت مضاعف در حفظ و احیای مواریث ارزشمند فرهنگی کوشا باشد.

 

مناره بازار صومعه‌سرا مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان صومعه‌سرا، روستای مناره بازار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

این مناره در سر راه جاده قدیمی معروف به شاه عباسی است که ارتفاع آن ۳۰ متر بوده که ۱۸ متر آن بر اثر عوامل جوی و زلزله ۱۳۶۹ تخریب شده است.

source