Wp Header Logo 2494.png

صف اول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امشب برنامه صف اول شبکه خبر عملکرد سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور را با آقای حمیدرضا خانمحمدی رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور بررسی کرد.

سوال: در این برنامه هم یکی دیگر از خدمتگزاران ملت ایران مقابل دوربین قرار می‌گیرند تا در مورد سیاست‌ها، راهبرد‌ها و البته تصمیم‌هایی صحبت کنند که می‌تواند در زندگی ایرانیان موثر باشد. شهریور ماه مصادف است با نام و موضوع تحصیل و دانش آموزی و یکی از مسائل مهم، آماده سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی است که از مهر ماه ان‌شاءالله شروع خواهد شد. به همین مناسبت آقای دکتر خانمحمدی رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور به صف اول آمدند.
سوال: در ابتدا گزارشی از آماده سازی مدارس برای اول مهر ماه را همکارانم تهیه کردند با هم ببینیم.

سوال: آقای دکتر امسال چه تعداد مدرسه باید وجود داشته باشد که دانش آموزان بتوانند سال تحصیلی جدید را در آنها شروع کنند؟
خانمحمدی: در ابتدا یادی کنیم از خیرین مدرسه ساز که در بین ما نیستند مخصوصاً پدر مدرسه سازی ایران مرحوم دکتر حافظی عزیز، شهید علی مرادی، شهید اسماعیل احمدی که در این مسیر در امر عدالت آموزشی جان خودشان را فدا کردند ما هم آماده هستیم انشالله با تمام توان و با کمک خیرین بزرگوار که شرکای راهبردی سازمان نوسازی هستند ان‌شاءالله به استقبال ماه مهر برویم.

گزارش خیلی خوبی بود یک تشکری هم از مجلس کنیم به دلیل رای بالایی که به جناب آقای دکتر کاظمی دادند یعنی حمایت همه مردم از امر آموزش و پرورش برای یک عزم ملی برای کمک به آموزش و پرورش که این رای بالا نشان دهنده این بود که همه مردم، نمایندگان محترم، عزیزان در دولت مصمم هستند که ان‌شاءالله کمک کنند.

شاخص ما برای رسیدن به سرانه‌های آموزشی آن چیزی است که در سند تحول مشخص شده، در سند ذیل نظام فضا و تجهیزات، چیزی نیست که ما از خودمان بیان کنیم از سند بالادستی است ۸ متر و ۳۹ سرانه است که به ازای هر دانش آموز باید به آن برسیم الان حدود ۵ ممیز ۲۸ صدم است.

سوال: الان در دنیا میانگین چقدر است؟
خانمحمدی: آن چیزی که در نقاط مختلف است، نوع محاسبه متفاوت است، اما آن چیزی که اسناد بالادستی مطالعه شده است، استانداردی که در سند آورده بر اساس مطالعات تطبیقی بوده، اول انقلاب سال ۵۷ سرانه ما یک و نیم متر مربع به ازای هر دانش آموز بوده است رشد جمعیت دانش آموزی هم حول و حوش ۳۰۰ -۴۰۰ درصد رشد کرده با این حال ما می‌بینیم به سرانه ۵ و دو دهم رسیدیم.

چالش دیگری که در این سرانه‌ها بسیار موثر است ما باید با این نگاه، چون بعضی‌ها می‌گویند رشد جمعیت دانش آموزی کاهش پیدا کرده، باید بر اساس آمار و ارقام باشد، اما جابجایی جمعیت و ترکیب جمعیتی و تغییرات آن یکی از عوامل مداخله‌گری است که ما نسبت به آن باید کنش و واکنش نشان دهیم، این مسئله‌ای نیست که روی میز ما طراحی شود عواملی مثل مهاجرت به دلیل خشکسالی، به دلیل فضای کاری که در حاشیه شهر‌ها است یک مقدار آن روند ساخت و ساز را دچار چالش کرده، اما ما با همه این فضا‌هایی که تحویل دادیم در سال گذشته این سرانه که می‌گویم آبان ماه مجدد به روز رسانی می‌شود، چون اینها بر اساس آمار و اطلاعات است باید تمام دانش آموزان ثبت نامشان در سامانه انجام بشود و بنشیند و بعد آن فضایی که ساخته شده و اضافه شده را به آن تقسیم کنیم و ببینیم این عدد چقدر رشد می‌کند.

اما رشد جمعیت دانش آموزی در بعضی از نقاط رشد قابل ملاحظه‌ای است که در ۵ -۶ استان ما رشد جمعیت دانش آموزی داریم هم از حیث افزایش دانش آموزی و هم از حیث مهاجرت مانند البرز، استان قم، شهرستان‌های تهران، استان‌های سیستان و بلوچستان استعداد افزایش جمعیت دارد، استان آذربایجان غربی بخش‌هایی از آن و در کل کشور هم نقاطی مشخص است که در این ۷۲۰ منطقه ما حول و حوش ۲۶۰ منطقه اش تقریباً زیر میانگین این سرانه قرار دارند، ما برای این که به این سرانه برسیم سرانه‌ای که در سند بالادستی ما که برنامه هفتم است که مورد تایید رئیس جمهور محترم است ۶ و یک دهم است، باید ۱۴ میلیون متر مربع بسازیم تا به آن سرانه برسیم.

سوال: حدوداً چه تعداد کلاس می‌شود؟
خانمحمدی: اگر اشتباه نکنم، چون تطبیق متر مربع در فضای شهری و روستایی یک مقدار متفاوت است، اما الان ما که حدود ۸ هزار کلاس درس داریم تحویل می‌دهیم یک میلیون متر مربع به سرانه ما اضافه شده است، اما این بین مدارس روستایی، شهری و مدارس بزرگ مقیاس ما متفاوت است؛ لذا ما بر اساس دقیق‌ترین عدد که می‌توانیم بر آن استدلال کنیم و محاسبه کنیم آن هزینه‌ای که باید برای آن آورده شود همان بحث متر مربع است، چون مقیاس‌ها متفاوت است.

سوال: چه تعداد از مدارسی که ساخته شده امسال انشاالله اول مهر تحویل داده می‌شود، بازسازی شده و چه تعداد نوسازی شده است؟
خانمحمدی: یکی از مسائل مهم ما تخریب بازسازی و مقاوم سازی است، یک جایی هم فراخور نیازی که بوده احداث شده است عمدتا احداثی‌ها در کانون‌های جمعیتی است که مرتب جمعیت اضافه می‌شود از این ۱۷۰۷ پروژه که دارد تحویل داده می‌شود حدود ۴۰ درصد آن مدارسی هستند که اصطلاحا تخریب شدند و بازسازی شدند که خیرین نقش بسزایی دارند مابقی هم احداثی است که به نسبت ما محاسبه کردیم و در کل این فرایند این نکته بسیار مهم است، برای این حل مسئله که اگر ما اعداد را به شما بگوییم اعداد، خیلی اعداد بزرگی است نسبت به بودجه‌های عمرانی کشور شاید توان این را نداشته باشد از قدیم الایام خیرین به این کار علاقه داشتند این زیر ساخت هم در سازمان نوسازی از گذشته تاکنون به یک مسیر پایداری رسیده ۵۳ درصد از این مدارسی که الان داریم تحویل می‌دهیم برای مهر ماه، این اطلاعاتی که من می‌دهم ناظر به این، چون ما اعداد در سوال‌ها و پرسش‌های مختلف زیاد می‌گوییم، این تعداد مدارسی که دارد تحویل داده می‌شود ۵۳ درصد از آن را خیرین با ما مشارکت کردند و در احداث آن کمک کردند.

امسال انشاالله بنا داریم تمام خیرینی که از گذشته مدرسه‌ای ساختند، کمک کردند در احداث، تجهیز، توسعه و تخریب بازسازی ما، در یک اول مهر باشکوهی در کنار مدارس خودشان حداقل یکی از آن مدارس، چون بعضی از خیرین ما چند ده مدرسه ساختند قرار بگیرند یا خودشان یا اگر در قید حیات نیستند بازماندگانشان، فرزندانشان، نوه‌هایشان که این جریان را اصطلاحا این کار خیر را انتشار بدهیم و به کمک خیرین نیاز داریم. وقتی خیرین در کاری مشارکت می‌کنند برکات وافر می‌شود.

 تقریبا تعهدات خیرین ما ۳ و ۴ دهم همت بود به واسطه این کاری که مخصوصا صدا و سیمای عزیز کمک کرد به این موضوع ضریب داد و در انتشار آن به ما کمک کرد حدود ۱۱ همت در جشنواره بیست و ششم، جشنواره آن جشنی که سالیانه در استان‌ها برگزار می‌شود خیرین موسسات و شرکت‌ها می‌آیند تعهداتشان را آنجا اعلام می‌کنند به ۱۱ و ۴ دهم همت رسیده است و این رقم بسیار بزرگی است، اما با نیاز‌های ما خیلی فاصله دارد و خیرین هم این را خوب درک کردند و کار‌های جدید که الان ما می‌بینیم مثلاً سازمان امور مالیاتی اعلام کرد پروژه‌های ما را اعلام کردند که تمام کسانی که می‌توانند از این محل مالیات خودشان را روی طرح‌های ما بگذارند این خیلی کمک می‌کند و فضای مشارکتی که در برنامه هفتم پیشرفت باز شده که اگر فرصتی بشود این را هم می‌توانم توضیح بدهم، خیلی انگیزه بخش است.

 در بند خ ماده ۲۰ فضایی را باز کردند برای پروژه‌هایی که ۵۰ درصد آن را دولت تمام کرده مانند پروژه‌های نیمه تمامی که ما حول و حوش ۷ -۸ هزار تا از این طرح ها داریم، اگر خیری بیاید این مدرسه را تمام کند آن هزینه که انجام می‌دهد به عنوان اعتبار مالیاتی محسوب می‌شود نه هزینه قابل قبول مالیاتی یعنی انگار عین آن پرداخت شده و بند دیگرش هم باز اگر خیری پروژه‌ای را تکمیل کرده باشد دولت مکلف است طبق بند پ ماده ۹۳، ۵۰ درصد دیگر را دولت تکمیل کند اگر به هر دلیلی که همه هم می‌دانیم مشکل منابع کجا است اگر نتواند، باز اگر خیر دیگری، اگر خود فرد این را تکمیل کند آن هزینه‌ای که در آنجا انجام می‌دهد اعتبار قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود و این یک مشوق اصلی است برای این کار و واقعاً هم، حالا چرا این راهبرد گذاشته شد که باید تشکر کرد از دولت، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان امور مالیاتی و مجلس عزیز که این را تصویب کردند.

 به دلیل این که اولویت تمام مناطق یعنی اگر ما می‌خواهیم این منطقه آباد باشد، پیش رو باشد، مشکلاتش حل شود باید این مشکلات را در مدرسه جستجو کنیم حداقل آن فضای عالی که ما در آموزش و پرورش می‌بینیم برای آن پیشرفت‌ها در فضای فیزیکی تجلی پیدا می‌کند یعنی تجلی عدالت در یک منطقه‌ای می‌شود آن مدرسه‌ای که وجود دارد، امکاناتی که وجود دارد، میز، صندلی و فضا‌های جانبی که به نظر من دولت این نگاه را داشت که مردم را الان با شرایطی که هیچ تشویق و مشوق نیست و با خداوند متعال معامله می‌کنند و این داد و ستد بین خودشان است و عاشقانه خیرین این کار‌ها را انجام می‌دهند.

 اما این فضا‌ها دارد گستره مشارکت را افزایش می‌دهد برای این که ما به حل مسئله نزدیک شویم یعنی مسئله‌ای که پایه‌ای است در جایی که اگر تراکم کلاس‌ها بالا باشد حتماً یادگیری دچار اشکال می‌شود و ما باید آن را جبران کنیم. این فضای مشارکت و این تدابیری که دیده شده بسیار برای ما آورده خواهد داشت همین بند پ ماده ۹۳ برنامه هفتم هم یک تنفیذ خیلی خوبی بود فقط نکته‌ای به آن الحاق شد آن هم این که ما بر اساس آمایش بتوانیم تصمیم بگیریم، می‌خواهیم مدرسه‌ای را احداث کنیم حتماً فضا‌ها را تحلیل کنیم که اینها بناهایش، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌هایش انجام شده و دیگه خیر با دید بازی می‌رود الان اطلسی را در اختیارشان قرار دادیم در هر منطقه می‌روند به منطقه، شهرستان و به تفکیک مقطع تحصیلی می‌دانند وضعیت سرانه دانش آموزی چیست حالا آن جا می‌خواهند قول بدهند ضمن اینکه این یک فرایندی دارد همه این را کنترل می‌کنند، چون دولت دارد این ۵۰ درصد را تامین می‌کند می‌خواهد در جایی بسازد که آنجا نیاز است.

 سوال: یکی از موضوعات مهمی که جمهوری اسلامی به دنبال آن است ایجاد عدالت آموزشی است. آیا در ساخت مدارس ما به یک آمایش سرزمینی رسیدیم که این عدالت محقق شود یا به این عدالت آموزشی در حوزه مدرسه سازی نزدیک بشویم؟
 خانمحمدی: ما آن چیزی که نیاز آن شهرستان، استان یا بیاییم به محلات یا دهستان این نیازی است که اعلام می‌شود. شاخص ما هم تراکم دانش آموزی، هم سرانه است. ما الان برای این که بگوییم به عدالت نزدیک شدیم باید نگاه کنیم نمودار رتبه بندی که بین سرانه انجام می‌دهیم و آن اعتباری که توزیع می‌کنیم اگر این دو برعکس هم باشد یعنی ما داریم بر اساس عدالت کار را انجام می‌دهیم.

 اولاً ممکن است استانی بالاترین سرانه را داشته باشد، اما در خود آن استان، در حاشیه شهر بزرگش لکه‌هایی وجود داشته باشد که نیاز به مدرسه داشته باشد اینها که سر جای خودش است، اما وقتی اعتبارات که مهم‌ترین مداخله دولت برای تامین است با چند ضریب که ما به آن می‌گوییم شاخص‌های توزیع اعتبار که به دقت روی اینها کار کردیم که همین مبلغی که داریم، می‌خواهیم توزیع کنیم بر اساس عدالت باشد. ما الان می‌بینیم جا‌هایی که استان‌ها کمترین سرانه را دارند بیشترین اعتبار را از ما دریافت می‌کنند و به همین ترتیب تعداد کلاس‌های تحویلی از این مثلاً ۱۷۰۰ پروژه می‌بینیم تعداد کلاس‌های بیشتری را تحویل می‌دهند، چون اعتبار بیشتری گرفتند.

این رویکرد قاعدتاً در اختیار خیرین هم قرار گرفته خیرین دیگر نسبت به سرانه حساس هستند، کجا بسازیم، عمده تمرکز و توجه در روستا‌های افزایشی است که آبادی و آبادانی رونق دارد، روستا‌های مرزی ما که دارند تجارت مرزی انجام می‌دهند، حاشیه شهر‌هایی که دارد جمعیت می‌گیرد یا شهر‌های صنعتی، فولادی می‌رود آن جا مستقر می‌شود، اینها جزو ملاک‌های مشخص ما است، باز یکی از عواملی که برای ما مهم است مداخله مستقیم در ترکیب جمعیتی،  نهضت ملی مسکن و مساکن مهر و امثال آن است که آن جا ماده ۱۸ قانون شورا‌ها اصلاحاتی در آن انجام شد که ابلاغ شد. آن جا دیگر تکلیف دارد روشن می‌شود اگر ما داریم فضایی را برای هم میهنانمان آماده می‌کنیم، خانه‌ای آماده می‌کنیم زیربنایی‌تر از مدرسه چیزی وجود ندارد.

سوال: یعنی شهرکی ساخته نخواهد شد الا این که فضای آموزشی لازم برای آن تدارک دیده شود.
 خانمحمدی: بله، الان قانون این را مجدد تصریح کرده یک مقدار در مورد مسکن مهر یک رفت و برگشتی داشت اینها، چون بحث‌های تقنینی است، اما الان دولت اعلام کرده ماده ۱۸ صراحتاً گفته، در شهر‌های جدید که کاملا روشن و شفاف است که دارد شهر‌های جدید ایجاد می‌شود از جمله مدرسه با ظرفیت در شهر جدید، تازه ما تفاهم‌نامه‌ای هم با شرکت شهر‌های جدید داریم می‌بندیم که ما مدرسه را طبق سند تحول، کانون تربیت و پیشرفت محله قرار بدهیم یعنی همه توجهات در آنجا باشد، فضا‌های اشتراکی در آنجا قرار داشته باشد.

 یعنی اگر صبح تا ظهر بچه‌ها در آنجا هستند، بعد از ظهر کلاس‌های آموزش خانواده، سالن ورزشی اگر است خانواده‌ها استفاده کنند، اگر ما این تغییر مسیر‌ها را با شجاعت انجام بدهیم در برنامه هفتم هم اشاره شده دیگر مدرسه این نیست که دیگر ساعت دوازده، یک درب آن بسته شود می‌تواند در اختیار محله قرار بگیرد و محل تربیت و پیشرفت محل شود. در شهر‌های جدید با قدرت و جدیت دنبال این هستیم الان همین ۱۷۰۰ تا که می‌گوییم باز ۶۰ درصد آن ناظر به مناطق حاشیه‌ای و روستایی ما است، ۴۰ درصد در شهر‌هایی که به هر حال آنجا هم مشکل داریم در شهر‌های بزرگ هم بحث تخریب و بازسازی به آن توجه شده است.

 یکی از تغییر رویکرد‌های ما این است که از مدارس کوچک مقیاس داریم، این هم سند تحول از ما خواسته است در سند زیر نظام هم خواسته، از چرخش‌های تحولی است که از مدارس کوچک مقیاس به سمت مدارس بزرگ مقیاس حرکت کنیم از هر حیثی، حالا فقط باید مراقبت کنیم دسترسی دانش آموزان مخصوصاً مقاطع دبستان که اینها همه مشخص شده اینها دچار اختلال نشود، دلیلش این است که فضا، تراکم دانش آموزی، امکانات، معلم وقتی می‌آید کل ساعتش پر شود، یک مدیر بالای سر آن قرار می‌گیرد و تمام فضای اشتراکی را شما برای یک جمع بزرگی درست می‌کنید.

یک حکم خیلی خوبی هم ما در برنامه هفتم داریم که واقعاً اینها، چون خیلی تاکید شد روی برنامه هفتم در برنامه‌های دولت در مجلس، چون برنامه ۵ ساله ما است ما باید همین کار را انجام بدهیم آن جا ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس از این حیث تکلیف کردند که به ما بسازیم.

سوال: آیا مکان‌های جغرافیایی ساخت آنها مشخص است؟
 خانمحمدی: بله ما عمدتا می‌رویم در مناطقی که مشکل تراکم دارد آن ۲۷۰ تا این ۲۰۰ تا به آن دارد نزدیک می‌شود، دوم جا‌هایی که بتوانیم مدارس کوچک را تجمیع کنیم و از محل مولدسازی یعنی افزایش آن کاربری که دارد، آن ارزشی که روی آن گذاشته می‌شود، ارزش افزایی که می‌شود بتوانیم آن را به بالاترین کالا یا زمین تبدیل کنیم و بعد بیاییم از آن محل یک مجتمع بزرگ بسازیم که دیگر آن جا یک نمازخانه بزرگ، سالن جلسات بزرگ، فضا‌های سالن ورزشی و امکانات مختلفی که برای یک تربیت تمام ساحتی در زمینه‌های مختلف لازم است مهیا شود، چون روح سندتحول این است که ما فقط به ساحت آموزش توجه نکنیم باید به همه ساحت‌ها توجه کنیم. اولین چیزی هم که لازم است آن فضا‌ها و کالبدی است که ما باید به آن توجه کنیم.

 این ۲۰۰ مجتمع به ما در برنامه هفتم ابلاغ شد ما موضوع مولدسازی را با اولویت این مدارس آغاز کردیم غیر از بحث تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت خیرین، دنبال این هستیم که انشاالله مطالعه دقیقی انجام شود، مکان‌یابی در اینها بسیار اهمیت دارد، اما در شهر‌های جدید، در توسعه مسکن‌های حمایتی، نهضت ملی مسکن قطعاً ما با این اولویت و با این نقشه‌ها به سمت مدرسه سازی می‌رویم یعنی می‌شود نسل جدیدی از مدارس و از آن طرف زمینه بهره‌برداری و قوانینی که لازم است در شورای عالی آموزش و پرورش در کمیسیون‌هایش دارد بحث می‌شود، چون این مدرسه، فضا‌های اقتصادی دورش است، نیاز به تامین مالی دارد، نوع تاسیساتش متفاوت است باید مجتمعی اداره بشود اینها قوانینی لازم دارد این کار هم دارد جلو می‌رود یک کار تحولی است باید حوصله و استقامت کنیم که انشالله این کار را انجام بدهیم.

سوال: در چارچوب سند تحول آموزش و پرورش قرار بر این است یا تدبیر شده که باید تراکم دانش آموزی در هر کلاس حدوداً ۲۶ نفر باشد. الان وضعیت ما چطور است؟
 خانمحمدی: یک تلفیقی که به آن می‌گوییم باز تخصیص فضا‌ها یعنی یکی از مسیر‌هایی که ما می‌توانیم از این که اعتباری را بیاوریم و مدرسه‌ای را بسازیم، اعتبار عمرانی سخت‌ترین کار و هزینه بر‌ترین کار، بحث‌های ساخت و ساز است که با تورم و امثال آن رشد می‌کند. ما می‌گوییم یک ادبیات جدیدی را آغاز کردیم که این به نظرم در بسته‌های شهرستانی، حتی استانی، شهری و محلی قابل تعریف است می‌گوییم فضا‌ها را باز تخصیص می‌کنیم یعنی یک جایی الان متوسطه تراکم دانش آموزی ما کاهش پیدا کرده، این را تبدیل کنیم به مدرسه ابتدایی حالا باید به ضوابط و تجهیزات توجه کنیم، دستی آن جا کشیده شود. این بازتخصیص یکی از مسیر‌هایی است که ما را ازاین تراکم نجات می‌دهد، ساده‌ترین راه ساخت مدرسه و تصمیم به ساخت است.

سوال: در برنامه تحولی شما راهبرد‌هایی مشخص شده است؟  
خان محمدی: بله ما یک برنامه پنج ساله‌ای را طراحی کردیم که نیاز‌ها، ما باید هزار هنرستان بسازیم، البته هزار و هشتصد تاست، هشتصد در بازتخصیص در برنامه آمده است و از تکالیف برنامه‌های توسعه متوازن رشته‌ای است، باید دانش آموزان از مقطع متوسطه یک پنجاه درصدشان به هنرستان‌ها بیایند، بحث مهارتی که مورد تاکید حضرت آقاست که این دانش آموزان مهارت پیدا کنند که فضا نیاز دارد و این هزار مدرسه و هزار و هشتصد تا یک فضای ماست که در این برنامه دیده شده است.

بحث توسعه فضای ورزشی در برنامه هفتم به ازای هر دانش آموز باید یک متر فضای ورزشی که باید  که عدد الان سه دهم است که در بحث فضای پرورشی، موضوع دانشگاه فرهنگیان، ترکیب این‌ها یک برنامه‌ای شده است به عنوان برنامه ملی توسعه فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی که همه ساعت‌ها در نظر گرفته است، چالش این برنامه نیاز‌ها را شناسایی می‌کند و ویژگی این برنامه این است که نیاز‌ها را بررسی کرده است براساس نقشه راه سند تحول و ۵۳ شاخص برای ماست و آن شاخص‌هایی که تا ۵ سال محقق می‌شود، در شاخص‌های سال ۱۴۰۸ در نقشه راه داریم و براساس آن اولویت‌ها مشخص شده است و اعتباری نیاز دارد، که این اعتبار باید از راه‌های مختلفی تامین کنیم که راه‌های مختلفی  پیشنهاد دادیم.

 یکی از راه‌ها استفاده از فناوری‌های نوین با رویکرد مدارس آینده برای این که بتوانیم از ظرفیت کلاس‌ها به نحو احسن استفاده کنیم، بعضی از کلاس‌ها می‌شود به صورت ترکیبی برگزار کرد، جایی که تراکم داریم، باید چنین شجاعت‌هایی را پیدا کنیم، این مراحل رفته است برای کمیسیون اصلی و فرعی که پیشنهاد است، موضوع بازطراحی، موضوع بعدی در مالیات برارزش افزوده گذاشتیم، مردم خیلی علاقه دارند مالیاتی که می‌دهند مستقیم در آموزش اثرگذاشته و حس کنند و این حسش خوب است، تازه می‌توانیم جمله تبلیغی بگذاریم که مستقیم می‌رود در احداث مدارس و مدارسی که ساخته می‌شود این از محل دو دهم مالیات بر ارزش افزوده که بر بودجه سنواتی امسال نرسید، در بودجه ۱۴۰۴ دیده خواهد شد که یک دهم از مالیات بر ارزش افزوده به ساخت و توسعه فضای آموزشی مدارس و دانشگاه فرهنگیان تخصیص پیدا می‌کند.

بحث مولدسازی خودش یک ظرفیت بسیار بالایی است، ما املاک مازاد بلااستفاده داریم که در جا‌های خوب قرارگرفته است که مثالش همین مدرسه شهید رجایی که حول و حوش میدان ونک است که سال بالااستفاده افتاده است و بازسازی می‌شود و ارزش افزایی می‌شود و هیئت عالی مولدسازی حکم داده است و به دقت، چون عده‌ای نگران هستند، مدارس وقفی، هبه‌ای ما و حتی مدارس روستایی در این مولدسازی قرار نمی‌گیرند، مولدسازی آن فضایی است که مازاد است، بلااستفاده است یا استفاده خوبی از آن انجام نمی‌گیرد، ما یک سرانه آموزشی در چند صدمتری، یک کیلومتری که دسترسی بچه‌ها دچار اشکال نمی‌شود، یک مدرسه در جایی است که ترافیک ایجاد می‌کند یا مسایلی از این دست، آن الگو تا آن مجموعه در اختیار قرار نگرفته اصلا تنشی به آن وارد نمی‌شود، این یکی از محلی است که ما پیش بینی کردیم.

سوال: سال گذشته چقدر از محل مولدسازی توانستید کمک کنید در این حوزه؟
خان محمدی: چون مولدسازی یک تنش‌هایی داشت، اگر خاطرتان باشد، با حساسیت این موضوع را باید مراقبت کنیم، چون برای آموزش و پرورش فضا و سرانه‌ها مهم است، در این فرآیند ۵۰۰ ملک که غیر روستایی هستند، ملک‌های شهری در یک فرآیندی رفتند مجوز هیئت عالی را گرفتند، حالا این که در مرحله ارزش افزایی و ارزش گذاری و بعد آن واگذاری‌هایی که صورت می‌گیرد، ما  از این محل ۱۷۰ میلیون، عدد بالا نیست، اما، چون شجاعت این کار انجام شد، مخصوصا در بندرعباس ۴۰ میلیارد مدرسه بلااستفاده ۴۰ کلاس درس ازآن محل که رسانه‌ای خواهیم کرد، سال‌ها مدرسه نیمه تمام بود که با سرعت شروع شد.

 فروردین و اردیبهشت این کلنگ را زدیم، اول مهر، ملک سریع پولش نقد شد آمد توی حساب، نه با کاربری، با بالاترین کاربری، زمینی شاید سال‌های بعد به کار نمی‌آمد به کاربری رساندیم و به ۴۰ کلاس درس رساندیم و خیرین ما شما هم لطف داریم همیشه حمایت کردید، می‌آیند زمین خودشان، مال ارثی خودشان، مالی که از پدرشان رسیده است به ایشان، هبه می‌کنند، می‌فروشند، در یک مدرسه‌ای هزینه می‌کنند، چون اصل و اساس پیشرفت آموزش و پرورش است.

خطوط قرمز هم که عرض کردم که از این، پیش بینی ماست که بتوانیم اگر روال درست باشد، ازا ین محل تا ۴۰ همت درآمد داشته باشیم که این کمک می‌کند، مدارس تخریبی از محل دو دهم مالیات بر ارزش افزوده، فضای ورزشی، ما ۴۵ استخر تحویل دادیم، وقتی می‌گوییم بچه‌ها باید ورزش کنند، بچه‌ها باید امکانات در اختیارشان باشد، حداقل در هر شهرستانی یک استخر ویژه دانش آموز و مربی که ادبیات دانش آموز را می‌شناسد و در زمینه‌های مختلف فضا‌های درون مدرسه‌ای که ۲ هزارو دویست چمن درون مدرسه به عنوان طرح شهید سلیمانی انجام شد، این‌ها کار‌های قابل توجهی است.

نکته آخر هم خوب ما درخواست دادیم از صندوق البته پیشنهاد است که باید فرآیندش طی شود، صندوق توسعه ملی باید کمک کنند، صنایع، هر دستگاهی باید تکالیف خودش، باید حتما مشوق‌هایی بگذاریم، آن صنعتگرانی که جوار که برنامه ملی مهارت به این‌ها توجه شده است.
باید مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و موسسات را در نظر بگیریم، این احکام اعتبار مالیاتی جزو آن مسیرهاست، اگر در این برنامه نیاز‌ها شناسایی شده است، چون قطعی نشده است اعداد  را نمی‌گوییم، از این طرف پیشنهاد‌هایی که بتواند این‌ها را پوشش دهد و راهبری کند برای رسیدن به اهداف.

سوال: چه تعداد مدارس سنگی و کانکسی ما باید در اول مهر جمع آوری شود؟
خان محمدی: یکی از موضوعاتی که به هر حال به نظر چالش می‌رسید، بحث تحصیل بچه‌ها در این کانکس‌هایی بود که به دلیل صعب العبور بودن در یک دوره‌ای گذاشته شد که از فضای ناایمن به کانکس بروند، ناظر به آینده چیزی که باید نگاه کنیم، باید حواس مان به این باشد فضایی را می‌سازیم فردا جزو املاک مازاد ما نشود، هزار و هفتاد  و دو مدارس شناسایی شده که بالای ده دانش آموز دارد و فضای مستقل دارد به نام طرح شهید پناهی در سازمان شروع شد و خیرین پای کار آمدند مخصوصا حاج اکبر ابراهیمی که از خیرین به نام ماست، بنیاد برکت به عنوان یکی از شرکای اصلی ما در کار مدرسه سازی، با همتی که انجام شده است،  حول و حوش ۷۰ درصد را پیموده شده است.

ان شاءالله اول مهر، هفته اول مهر ما این بحث ساماندهی، نمی‌گوییم حذف، چون ممکن است یک جا جمعیتی، باید بگوییم ساماندهی، فنی‌ترین کلمه، حذف بگوییم باز یکی تصویری می‌فرستد، در این هزار و هفتاد و دو آن‌هایی که جمع شده است مهر امسال جمع شود، سنگی هزار و ۵۰۰ مدرسه آن‌هایی که غیر مقاوم هستند، از محل تخریب و بازسازی و از محل مشارکتی که قرارگاه‌ها قرار بود به ما انجام دهند که تفاهم نامه اش با سپاه انجام شده است که در این موضوع به ما کمک کند.  
امیدواریم این را هم یا حداقل تا ۴۰۴ یا مقداری بستگی به اعتبارات دارد که این دو موضوع برداشته شود، ما باید سریع به سراغ مدارس بزرگ مقیاس حاشیه شهر‌ها یا داخل شهر‌ها و بحث مقاوم سازی برویم.

سوال: یکی از چالش‌هایی که هر ساله در فصل زمستان برای مدارس و آموزش و پرورش ایجاد می‌شود این بحث نحوه ایجاد گرمایش در مدارس است، دراین زمینه تدبیر کردید که چه اتفاقی ناکرده آن حوادث ناگوار تکرار نشود؟
خان محمدی: خدا را شکر یک تدبیری بعد از آن حادثه ناگوار در اعتبارات انجام شد، این که ما می‌گوییم که دولت و مجلس به کمک سازمان ما بیایند، چون یک سازمان پرماموریتی است، اما با محدودیت اعتبارات مواجه است، دو درصد از عوارض گاز برای موضوع استانداردسازی فضا انجام شد، ما تقریبا  ۸۱ درصد از فضا‌های ما فضا‌های استاندارد است از لحاظ بحث گرمایش، حدود ۴۹ هزار کلاس درس باقی مانده است و حکم خوبی در برنامه هفتم دارد سهم ما را از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش داده است و سال گذشته ۲ هزارمیلیارد تومان برای احداث یا تغییر سامانه‌های آموزشی و هم تعمیر، تعمیر چیزی است که از بین نمی‌رود.

در این موضوع برنامه هفتم صریح نظر داده است  و کمک کرده است و باید از شرکت ملی گاز که تکلیف قانونی است و به هنگام انجام می‌دهند و ما هم به موقع انجام می‌دهیم و نگرانی آن سال بود که بعد از کرونا مدارس باز شده بود که هفتصد میلیارد تومان توزیع کردیم و خدا را شکر مشکلی نداشتیم و همین الان از این رسانه اعلام می‌کنیم که اگر جایی، مدرسه‌ای غیر استاندارد است به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند ما به سرعت این مسئله را حل می‌کنیم، بعضی جا‌ها به دلیل نرسیدن گاز ممکن است گاز و برق نباشد مشکلاتی نداریم، به جزئیات در برنامه‌ها مشخص است.

سوال: یکی از طرح‌های بسیار خوبی که آموزش و پرورش در دو سال گذشته عملیاتی می‌کند بحث طرح شهید عجمیان است، آن هم خود دانش آموزان مشارکت می‌کنند در نوسازی مدارس، رنگی بزنند، یا نیمکت‌ها را درست کنند که به نظر می‌رسد در کشور‌های دیگر به صورت مشخص تا جایی که من اطلاع دارم، ژاپن خود بچه‌ها بعد از کلاس محیط آموزشی را نظافت کرده و پاک سازی می‌کنند و بعد می‌روند خانه، همکاران ما گزارشی تهیه کردند، گزارش را می‌بینیم و بعد راجع به این طرح صحبت می‌کنیم.

سوال: طرح بسیار خوبی است با توجه به این که رقم صد و ده هزار کلاس درس هم یک رقم قابل اعتنایی است، اصلا چرا این طرح را شما تدارک دیدید؟
خان محمدی: این در گذشته به صورت پراکنده انجام می‌شد، یک دوره به صورت طرح‌ها هجرت جدی پیگیری می‌شد و به دلایلی به فراموشی سپرده می‌شد، برای بحث مشارکت پذیری و از همه مهم‌تر یک جریان تربیتی، که دانش آموز نسبت به مدرسه خودش احساس تکلیف کند، از دانش آموز، مدیر و معلم مدرسه، چه کنیم، خوب عمده مسئله این است که یک مقدار ما هم به عنوان دولت کمک می‌کردیم، چیز‌هایی که نیاز داشتند، مثل رنگ و رویه و کفه و تجهیزات که نیاز است برای برق، شیرآلات و این‌ها به صورت جنس می‌گویند، به صورت خشکه می‌گویند، آماده شد در ادارات، این‌ها می‌آیند از ادارات نوسازی تحویل می‌گیرند.

خود بچه‌ها با خانواده‌ها و با معلمین شان به صورت یک کار جهادی در مدرسه کار می‌کنند، مدرسه را یک مهارتی را یاد می‌گیرند و احساس مسئولیت پذیری و این کلیپ جای صحبت ما را از بین برد، بچه‌ها خودشان درست تحلیل کردند، یک جریان تربیتی بسیار خوبی است، در عین حال این چیزی که ما می‌خواستیم بدهیم به شرکتی که انجام دهد، ده‌ها برابر هزینه داشت، هم مدرسه و انجمن اولیا و مربیان و بسیج دانش آموزی در منطقه کهگیلویه و بویر احمد یک کار بسیار بزرگ، پارسال در خوی بسیج دانش آموزی، بسیج طلاب، حتی ارتش، گزارشی دیدند که فرمانده پایگاه گفته است که ما چرا این کار را نکنیم.

شهرداری‌ها نهضتی دارند که آسفالت را ترمیم می‌کنند و می‌گویند واجب‌تر از مدرسه برای توجه نداریم، یک رویداد بسیار بزرگی اول مهر اتفاق می‌افتد  و همه باید کمک کنند، من خاضعانه و خاشعانه از همه مسئولان که می‌توانند کمک کنند، بهیاران، خیرین، گروه‌های جهادی، گروه‌های مردمی، این فاصله یک ماهی که داریم تا مهرماه به سمت مدارس کمک کنند و حرکت کنند و گروه‌های جهادی می‌روند عکس برای من می‌فرستند، حتی یک خانواده می‌گفت من میهمان داشتم، آمده بودند  پیش ما، گفتم من مدیر مدرسه ام، رفتیم آن جا و ظهر‌ها زیر سایه درخت غذایی تناول کردیم و یک خاطره ماندگار در عین حال آن مدرسه آماده می‌شود و دانش آموز وقتی که اول مهر می‌آید، یک صرفه جویی یک میز با یک رویه کفه یک میز نویی می‌شود فرهنگ صرفه جویی و فرهنگ این قناعت در بچه‌های ما تقویت می‌کند چیزی که شاید در برنامه‌های درسی نشود به طور رسمی اجرا کرد، این کار یک طرح نهضتی است و همه سهیم هستند و ما هم یکی از دستگاه‌ها هستیم.

الحق و انصاف سال گذشته خوب بوده است  و خواهش ما این است که یک مقدار از برنامه عقب هستیم به خاطر اتفاقاتی که افتاد  خواهش من این است که همه ارگان‌ها و نهاد‌ها و دستگاه‌ها به مدرسه برگردند، یادمان باشد که اگر قلمی دارند، مهارتی دارند از مدرسه است در این نهضت بازسازی و شاداب سازی که دانش آموز وقتی مهرماه می‌آید حال خوبی داشته باشد حدود هفت میلیون متر مربع ایزوگام کارهایش را انجام می‌دهیم، ۴۹۰ مدرسه بزرگ مقیاس که بالای نه کلاس که حاشیه شهر‌ها که پرتراکم حدود ۵۰۰ میلیارد گذاشتیم که بازسازی ملی شود که تشکر می‌کنم از سازمان برنامه این در ردیف برای ما گذاشته شد و گزراشی ارائه دادیم و قول دادند که در برنامه ۱۴۰۴ برای ما بگذارند که هرچقدر به مدرسه توجه کنیم آن منطقه ناخودآگاه آباد خواهد شد، یعنی ۳۰-۴۰ سال بعد آباد خواهد شد و این سرمایه گذاری است، مهم است مدرسه مقاوم است، چون دانش آموز ۳۰-۴۰ نفر در یک کلاس، ۳۰۰ نفر در یک مدرسه مداوم استفاده می‌کنند، آسیب می‌خورند شاداب سازی مهم است.

سوال: در طرح عجمیان دانش آموزان با چه مهارت‌های آشنا می‌شوند، اگر بزرگتر‌ها بیایند کمک کنند و دانش آموزانی که در هنرستان‌ها هستند به نظر می‌رسد این آموزش هم می‌تواند منتقل شود؟
خان محمدی: الان هنرستان که باید تشکرکنیم، بعضی از هنرستان خودشان هم شده اند قطب تعمیر میز و صندلی، ما تجهیزات را گرفتیم و با رویکرد  جهادی مربی شان بالای سر کار است، این مثلا پدیده‌ای مثل اربعین را می‌بینیم که چطور جلو می‌رود، این طرح شهید عجمیان یک نهضت است، شهید بزرگوار شهید عجمیان می‌رفته است در گروه‌های جهادی، چون کار‌های بنایی بلد بوده است عاشقانه مرخصی از کارش می‌گرفته است و کمک می‌کرده است و فرهنگ ایثارگری و از خودگذشتی و فرآیند ابر تربیتی است و این برای دانش آموزان جنبه تربیتی اش بیشتر است.

پشت لباس‌های شان نوشته است که می‌سازیم که ساخته شویم، ما مربیان و معلمین می‌گوییم این حرکت خود ما، ما وقتی حرکت کنیم، خدا هم برکت می‌دهد، این کار باید هر سال باشد و به طور متوسط ده درصد از مدارس و از کلاس‌های درس باید بازسازی و شاداب سازی کنیم که دانش آموزان اول مهر آن روحیه خوب داشته باشند  و معلم انگیزه داشته باشد و این یادگیری اتفاق بیافتد و اصل این است که مدرسه کانون توجه تمام مسئولین محل، از هیئت امنای مسجد باید سربزنند که اول مهر که می‌آید دورو بر ما چند مدرسه است و چه وضعیتی دارد و حتی کسانی که صنعتگر هستند و فعالان اقتصادی که در آن محدوده هستند، بی تفاوتی نسبت به این موضوع عواقبی دارد، ما در ایام کرونا بی توجهی شد که دیدیم که چه بلایی سر بچه‌های ما آمد.

source