Wp Header Logo 3284.png

جوان آنلاین: مراسم نکوداشت امین تارخ و رونمایی از گنجینه افتخارات وی با حضور هنرمندان، مدیران و علاقه‌مندان به این بازیگر فقید در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد. 
مراسم نکوداشت امین تارخ و رونمایی از گنجینه افتخارات این بازیگر فقید تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان با حضور هنرمندان، مدیران و علاقه‌مندان به این بازیگر فقید در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد. 
در ابتدای این مراسم، رامبد جوان، مجری این برنامه و بازیگر، نویسنده و کارگردان سینمای ایران ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان حاضر در مراسم گفت: درباره امین تارخ حرف‌های بسیاری در ذهن دارم، اما با وجود این نمی‌دانم چه باید بگویم. برگزاری مراسم نکوداشت در غیاب او خوشایند هیچ‌کس نیست، اما زمانی که با من تماس گرفتند و و موضوع این برنامه را اعلام کردند خود را به موزه سینما رساندم. 
وی ادامه داد: آقای تارخ متعلق به نسلی از بازیگری بودند که شکل، سیاق و سبکی دیگر از این هنر را وارد تلویزیون، سینما و تئاتر ایران کردند. همه ما که از نسل‌های بعد از ایشان به شمار می‌رویم، مدیون افرادی همچون امین تارخ هستیم. ایشان باعث تغییر شکل روش‌های بازیگری شد و اهمیت بیان، صدا و ویژگی‌های بازیگری را که مقابل دوربین قرار می‌گیرد، به شکلی دیگر مطرح کرد. 
جوان افزود: من از آقای تارخ و فرزندان او خاطرات بی‌شماری دارم. بخشی از خانه او به آموزشگاه اختصاص داشت و این فضا برای هنرجویان به اندازه‌ای صمیمی، راحت و دوست‌داشتنی بود که با وجود حاکم‌بودن نوعی انضباط، افراد در راهرو‌ها مدام در حال حرکت بوده و تارخ نیز به صورت پیوسته مشغول معاشرت با آن‌ها بود و بخشی از فرآیند آموزش نیز در همین حین اتفاق می‌افتاد. 
در ادامه این مراسم، کلیپی از سخنان هنرمندان سینما و تئاتر درباره امین تارخ پخش شد. 
جوان بیان کرد: اولین تجربه دیدار من با او در سال ۱۳۷۱ با فیلم «مجسمه» اتفاق افتاد. در آن زمان من بسیار جوان بودم و تنها به دلیل داشتن مو‌های بلند برای ایفای نقش در آن فیلم انتخاب شدم و بخشی از دانشجویان حاضر در آن فیلم به شمار می‌رفتم و زمانی که تارخ را از نزدیک دیدم، نفسم بند آمد. امین تارخ جوایز بسیاری را در کارنامه خود داشت و قدر ندیدن او شاید به دلیل نقش‌های متنوعی باشد که این بازیگر ایفاگر آن‌ها بود. 
 قصه بازغی از نقش مهم تارخ در ارتقای بازیگری
پژمان بازغی، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران نیز در این مراسم ضمن قدردانی از مدیریت موزه سینما برای برگزاری این مراسم نکوداشت گفت: به نظر من امروز بزرگداشت معلمی است که در دهه ۷۰ از او بسیار آموختیم. در آن زمان من یک جوان علاقه‌مند به سینما بودم و کامبیز کاشفی از دوستان من به آموزشگاه آقای تارخ می‌آمد و زمانی که به رشت بازمی‌گشت، آموخته‌های خود را به ما منتقل می‌کرد. 
وی بیان کرد: آموزش‌های امین تارخ نه‌تن‌ها از طریق او، بلکه از طریق شاگردانش نیز به جامعه هنری تسری پیدا کرده و نقش مهمی در ارتقای بازیگری سینمای ایران داشته است. 
بازغی بیان کرد: من هیچ‌گاه افتخار همکاری با تارخ را نداشتم و فکر می‌کنم او در شرایطی از میان ما رفت که نتوانستیم آنطور که باید مراسمی درخور را برای او برگزار کنیم و به همین دلیل از خانواده او عذرخواهی می‌کنم. پیش از این در انجمن بازیگران بزرگانی همچون آقای داوود رشیدی، امین تارخ و فاطمه معتمدآریا حضور داشتند و من تلاش می‌کنم بتوانم به عنوان عضو کوچکی از این مجموعه وظایف خود را به نحو احسن به انجام برسانم. 
 عده زیادی با رفتن تارخ یتیم شدند
سپس مسعود کرامتی، بازیگر سینما و از دوستان خانوادگی تارخ گفت: امین تارخ بازیگری تأثیرگذار و مهم در سینمای ایران بود و دوستان دیگری نیز به این موضوع اشاره کردند. همچنین او یکی از مؤسسان انجمن بازیگران به شمار می‌رفت و به عنوان یک معلم دارای نقشی سازنده بود. 
کرامتی ادامه داد: برای من فارغ از این موارد، او یک دوست نزدیک و باجناق من بود و نقشی مهم در خانواده عهده‌دار بود. او فردی مهم و یک پشتیبان بزرگ برای خانواده به شمار می‌رفت و عده زیادی که در دایره خویشاندان او نبودند نیز با رفتن این هنرمند از دنیا یتیم شدند.

source