نشست تخصصی تأثیر فناوریهای نوین در هنر با نگاهی به نمایشگاه نقاشی «هوش مصنوعی» با حضور جمعی از استادان و کارشناسان هنری در گالری ماهر برگزار شد.
نشست تخصصی تأثیر فناوریهای نوین در هنر با نگاهی به نمایشگاه نقاشی «هوش مصنوعی» اثر محمد تیتکانلو، با سخنرانی مرتضی گودرزی دیباج، فرزاد زادمحسن، محمود نورایی و محمدعلی سعیدی و با حضور جمعی از استادان و کارشناسان هنری در گالری ماهر برگزار شد.
محمدعلی سعیدی هنرمند و مدیر گالری لاله در مورد آثار محمد محمدزاده تیتکانلو در رابطه با هنر و هوش مصنوعی عنوان کرد: کودکی تیتکانلو در خانوادهای سپری شد که همه آرتیست بودند. اصولاً افرادی که از ابتدا با سینما و هنرهای نمایشی آشنا میشوند، فضای کافی برای ایدهیابی و خلق آثار هنری دارند و به بانک عاطفی خوبی دست پیدا میکنند. این بانک عاطفی به آنها کمک میکند که در دورههای مختلف بتوانند مجموعههای خوبی را شکل دهند. تنوع موضوعی و بافت خاصی که در آثار هنری تیتکانلو دیده میشود، آن را منحصر به فرد میکند. عقبه دیگری از این هنرمند در حوزه عکاسی، سینما، مجسمهسازی و سایر دغدغهها در ناخودآگاه این هنرمند قابلمشاهده است که مخاطب را به فضای مابعدالطبیعه، فرازمینیها، آینده و سینمای سوررئالیستی میبرد. وی اضافه کرد: رنگها در آثار استاد تیتکانلو به خوبی پخته شده و میتوان گفت دستخط استاد در این پختگی به وضوح قابلمشاهده است. برخی موجهای تکنولوژیک در ذهنیت هنرمند شکل میگیرد و نمود پیشبینیهای او را در آثارش میبینیم. البته این ویژگی شامل حال همه نمیشود و برخی یک خط را تا پایان عمر ادامه میدهند، اما هنرمندی که از او صحبت میکنیم، اینطور نیست و میتوان گفت هر سال زمینه کاری و شیوه اجرای آثار هنری خود را تغییر میدهد.
در ادامه محمود نورایی، کارشناس و منتقد هنری با بیان اینکه هم اکنون ترسها و هراسهایی در مورد هوش مصنوعی و آینده هنر مطرح میکنند، اظهار کرد: نقد هنر، آفرینشهای هنری و جریان کلی هنر در آینده در مجاورت با هوش مصنوعی شاهد تحولاتی خواهد بود. اکنون در ابتدای راه عمومی شدن هوش مصنوعی هستیم، بنابراین رویکردهایمان با هراس است. هوش مصنوعی امروز ترسی را به وجود آورده که تاریخ هنر میگوید نباید خیلی از آن بترسیم. اتفاقاً این تحولات ممکن است محلی برای زایش هنرهای جدید باشد. وی عنوان کرد: آثار تیتکانلو و تلاشی که در رابطه با پیوند هوش مصنوعی و هنر دارند، ممکن است در آینده چنین شرایطی را تجربه کنند. در این آثار گرچه آشفتگی از منظر نقاشانه وجود دارد، اما هراسآور نیست و مخاطب شاهد وجوه هراسآوری از آینده در این آثار نیست و این نکته بسیار مهمی است. برخی نشانههای اثر به ما خبر از مواجهه با ناشناختهها میدهد، اما تلاش نقاش حفظ سنت نقاشی است.
هوش مصنوعی؛ تجلی رسوخ تکنولوژی در ماهیت حیات انسانی
فرزاد زادمحسن، هنرمند معمار و عضو فرهنگستان هنر در ادامه درباره کلیت مفاهیم مربوط به هوش مصنوعی عنوان کرد: هوش مصنوعی یا هوش ماشین با دادهها و الگوریتم کار میکند و به همین جهت هوش ماشینی دارای ویژگیهای هوش انسانی نیست. در پیوند هنر و هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ بوریس الداگسن، هنرمند آلمانی، با عکسی تحت عنوان «حافظه مخدوش» به عنوان برنده جایزه جهانی عکاسی سونی شناخته شد، عکسی که بعد اعلام کرد توسط هوش مصنوعی ساخته شدهاست. پیش از اینکه هنرمند چنین حقیقتی را بیان کند، کسی تفاوت هنر واقعی و هوش مصنوعی را نفهمیده بود. این اتفاق باب بسیاری از بحثها پیرامون هنر و هوش مصنوعی را باز کرد.
وی گفت: زمانی که هنر به فلسفه هنر تبدیل میشود، قداست خود را از دست میدهد، بعد از اینکه اصولش در دانشگاهها به همگان آموزش داده شد، به صنعت تبدیل میشود و در دسترس همگان قرار میگیرد. در ابتدا برخی سادهلوحانه میگفتند فقط از صنعت و تکنولوژی به عنوان بستر معنای خودمان در هنر استفاده میکنیم، اما نمیتوان اینطور به آن نگاه کرد. تکنولوژی نحوهای از انکشاف حقیقت است. رویکرد آن تجاوزآمیز است و همه چیز در این دوره در حکم منابع است. هایدگر ما را دعوت میکند چشم در چشم ذات تکنولوژی با آن مواجه شویم، چراکه تکنولوژی امری خنثی نیست، بلکه نحوهای از بودن و فکر است و هوش مصنوعی تجلی رسوخ تکنولوژی در ماهیت حیات انسانی است. این کارشناس هنر یادآوری کرد: شاخصه مهم آثار تیتکانلو دغدغهمندی و پرسشگری در تعیین نسبت انسان هنرمند با جهان امروز است. در بیش از ۹۰ درصد هنرمندان امروزی چنین دغدغهمندی وجود ندارد. مبدأ و مقصد هنرمندان مشخص نیست و نمیدانیم مخاطب آنها کیست؟! و این خلأها را در فرم و پیچیدگیهای فرمالیستی پنهان میکنند. در مواجهه با جهان آثار تیتکانلو تنوع و حداکثر انعطافبخشی به فرمها و حجمهای خشن در جهت ارائه معناست. چنین ایدهای چالش حداکثری با فرم را میطلبد و تیتکانلو فرم را به حداکثر از نظر قرابت از مفهوم رساندهاست. تخیل علمی و فضاهای غریب در آثارش نهتنها برای گفتن سخن نامأنوس نیست، بلکه به زندگی امروز مرتبط است.
source