Wp Header Logo 326.png

رئیس انجمن حوزه زیست فناوری و فناوری‌های نوین گفت: با رشد و پیشرفت فناوری‌های نوین رشد قیمت‌های مقرون به صرفه تری برای نظام دارویی و بیمه‌ای فراهم شود.

 

تاثیر فناوری‌های نوین در قیمت دارو و بیمه

عبده زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، با بیان اینکه در حوزه نظام دارویی کشور تصمیماتی در طول زمان گرفته شده که نیاز به اصلاح دارد گفت: نظام دارویی ما ژنریک است، هدف این بوده که محصول دارویی با کمترین قیمت نسبت به برند اصلی در اختیار بیماران قرار بگیرد؛ اما امروز شرایط نسبت به دهه‌های گذشته- تغییر کرده است.

وی افزود: از جمله دستاورد‌های نظام ژنریک دسترسی بهتر و بیشتر بیماران به دارو‌هاست، اما قطعاً این قوانین، نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.

رئیس انجمن حوزه زیست فناوری و فناوری‌های نوین با تأکید بر اینکه باید طرح ژنریک در کشور اجرا شود ادامه داد: تحقیقات نشان داده اجرای طرح ژنریک می‌تواند تا ۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور ایجاد کند.

عبده زاده گفت: اگر بر اساس قوانین گذشته حوزه دارو، شرکت‌های خصوصی واردکننده وجود نداشتند، در شرایط تحریمی امروز، شرکت‌های دولتی هرگز قادر به تأمین دارو‌های وارداتی کشور نبودند لذا بایدگفت اصلاح ساختار دارویی کشور باید از سازمان غذا و دارو اتفاق بیفتد.

چالش‌ها و فرصت‌های کارآفرینی در حوزه بیوتکنولوژی

رئیس انجمن حوزه زیست فناوری و فناوری‌های نوین گفت: کارآفرینی در بیوتکنولوژی (زیست فناوری) فرصتی عالی برای ایجاد کسب‌وکار‌های نوآورانه است.

عبده زاده اصل گفت: حوزه زیست فناوری سرشار از امکانات و ایده‌های جدید است که می‌تواند سبب پیشرفت و تغییرات مهمی در دنیا شود.

رئیس انجمن حوزه زیست فناوری به تبعات بسته بندی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: بسته بندی دارو باید به گونه‌ای انجام گیرد که در برابر آسیب‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی به خوبی محافظت کند؛ بر خواص شیمیایی دارو اثر نگذارد؛ یا اینکه مواد زائد به درون دارو آزاد نکند. یکی از اشتباهات رایج در چاپ و بسته بندی دارو توجه نکردن به همین موضوع است.

وی گفت: اگر بسته بندی ضعیف باشدهر چند دارو در کارخانه با کیفیت بالا تولید شود درمسیر رسیدن به بیمار از کیفیت آن کاسته می شود.

source